har här med upptäckt att mitt laptoppbatteri är kasst... jag använder inte datorn så mycket men tycker ändå att jag försökt ladda i och ur lite då och då men det verkar ha dött ut ändå...
jag fick genast den goda iden att plocka celler från ett annat batteri som är nästan nytt, men som inte har blivit använt pga att datorn pajade några månader efter att jag köppt ett nytt batteri till den.
det skiljer lite i kapacitet på cellerna, de som sitter i från början är 5.2AH och de jag funderar på att montera är 4.4AH. är detta ett problem förutom att batteritiden blir lite sämre? eller finns risk för brand mm pga att den laddar de för hårt?
byte av battericeller i databatteri?
Re: byte av battericeller i databatteri?
japp, kemi och spänning stämmer, LI-ION och 3,6 volt per cell. går det bra även om cellerna har olika kapacitet
Jag skulle råda dig till att ha samma strömkapacitet på cellerna.
det får bli ett nytt pack i stället då, de är dyra som fasen, men det känns som att det är värt det istället för att riskera brand 
Teoretiskt borde det ju fungera eftersom laptopcellerna balanseringsladdas såvitt jag vet, dock är det ett problem att batterikretsen kan ha lagrat information om att dina celler är kass så den vägrar ladda trots nya celler.