Stabilisera 12 volt i bil
Stabilisera 12 volt i bil
Finns det nåt enkelt sätt att få bilens 12- 14.5 volt att inte hamna över 12 V?
Är för drivning av 12 volts led strips.
Det handlar ju om ganska små strömmar (2A/5meter och jag ska endast använda ca 2.5 dm bitar som blinkers är det tänkt.
Funkar en zenerdiod för detta? Och räcker det med en i serie eller ska det till motstånd etc också?
Det finns ju billampor med dioder som uppenbart redan är klara för detta spänningsgap men de får tyvärr inte plats på det sättet jag önskar.
Tomas
Är för drivning av 12 volts led strips.
Det handlar ju om ganska små strömmar (2A/5meter och jag ska endast använda ca 2.5 dm bitar som blinkers är det tänkt.
Funkar en zenerdiod för detta? Och räcker det med en i serie eller ska det till motstånd etc också?
Det finns ju billampor med dioder som uppenbart redan är klara för detta spänningsgap men de får tyvärr inte plats på det sättet jag önskar.
Tomas
Re: Stabilisera 12 volt i bil
Har du testat LED-stripsen med 14,4v? Dom kan nog klara det ändå.
/// Marcus
/// Marcus
-
Inga problem att köra ledstripsen på 14.4 volt en kortare tid. Dock brukar de gå sönder ganska fort.
Sätt 1-2 extra dioder i serie istället så får du ner spänningen lite. Eller byt och sätt dit extra motstånd för att begränsa strömmen till 14.4 volt istället. Vi har kört en del med billigare ebay stripes och de har en tendens att gå sönder relativt fort på spänningar över 12 volt. Extra motstånd eller extra dioder brukar göra biffen.
Sedan är det vanligaste felet att de oxiderar sönder...
Sätt 1-2 extra dioder i serie istället så får du ner spänningen lite. Eller byt och sätt dit extra motstånd för att begränsa strömmen till 14.4 volt istället. Vi har kört en del med billigare ebay stripes och de har en tendens att gå sönder relativt fort på spänningar över 12 volt. Extra motstånd eller extra dioder brukar göra biffen.
Sedan är det vanligaste felet att de oxiderar sönder...
Vart hittar man de för 14.4 volt?
De måste vara klippbara helst utan att skrota resten av slingan så man slipper köpa så många och skrota.
De jag har tittat på är klippbara var 3:e diod (~5cm) och jag behöver 3x3cm + 2x3cm + 2x3cm segment i varje enhet.
Enligt säljaren så skulle det inte funka i bil utan stabilisering av spänningen med 12 voltarna.
Att de funkar en kortare tid tror jag säkert men då är det inte intressant.
Några ska vara sidomarkerings/parkeringsljus och andra blinkers är det tänkt.
"danielr122"
hur menar du med extra dioder?
De slingor jag kollat på är som sagt klippbara och där hela slingan eller de lösklippta segmenten matas med matas med 12 v.
Att sätta ett motstånd och begränsa strömmen innebär väl att om det ger 12 V när generatorn laddar 14.4 V så kommer slingan väl inte att lysa alls vid avstängs motor då spänningen är typ 12 V eftersom matningen till slingan då är klart lägre?
De måste vara klippbara helst utan att skrota resten av slingan så man slipper köpa så många och skrota.
De jag har tittat på är klippbara var 3:e diod (~5cm) och jag behöver 3x3cm + 2x3cm + 2x3cm segment i varje enhet.
Enligt säljaren så skulle det inte funka i bil utan stabilisering av spänningen med 12 voltarna.
Att de funkar en kortare tid tror jag säkert men då är det inte intressant.
Några ska vara sidomarkerings/parkeringsljus och andra blinkers är det tänkt.
"danielr122"
hur menar du med extra dioder?
De slingor jag kollat på är som sagt klippbara och där hela slingan eller de lösklippta segmenten matas med matas med 12 v.
Att sätta ett motstånd och begränsa strömmen innebär väl att om det ger 12 V när generatorn laddar 14.4 V så kommer slingan väl inte att lysa alls vid avstängs motor då spänningen är typ 12 V eftersom matningen till slingan då är klart lägre?

- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Bilmiljö är otrevlig. Om batterikabeln lossar så får du en rejäl spänning från generatorn.
Startmotorn kan också ge ifrån sig otrevligheter. Så det är bara i en lycklig värld som
spänningen är jämn och fin runt 14.4V
Swech
Startmotorn kan också ge ifrån sig otrevligheter. Så det är bara i en lycklig värld som
spänningen är jämn och fin runt 14.4V
Swech
precis och därför vill jag helst ha nåt som "klipper" spänningen vid 12 V typ stabiliserad matning.
Är det lika illa med "färdiga" diodlampor till bil med tex BA15 sockel etc??
Går också i samma tankar. Har tänkt att montera lite saker på min MC som kräver rätt så jämn och fin spänning.
Dock bara några få A.
Kanske en spänningsregulator kan fungera? Eller är de för "sega" på att jämna ut spänningen?
Ingen aning om hur en bil-generator ser ut i ett oscilloskop...
Dock bara några få A.
Kanske en spänningsregulator kan fungera? Eller är de för "sega" på att jämna ut spänningen?
Ingen aning om hur en bil-generator ser ut i ett oscilloskop...
Har bytt ut positionsljusen i min bil (wedge/BA9) med blandade resultat:tomsa skrev:precis och därför vill jag helst ha nåt som "klipper" spänningen vid 12 V typ stabiliserad matning.
Swedols: Gick åt på löpande band
Mekonomens: Än så länge ok
Biltemas utgångna: Levde så länge jag hade den bilen kvar (år eller så?).
Personligen tycker jag om det lite högre ljusutbudet också. En annan faktor är om positionsljusen är integrerade i strålkastaren, hur varm är då kringmiljön.
Det bästa är väl att byta bort de enkla motstånd som lär finnas i ledremsorna och ersätta med en lämplig konstantströmgenerator?
(En konstantströmregulator kan rätt enkelt byggas av en transistor, två motstånd och en zenerdiod (eller en lysdiod).
(En konstantströmregulator kan rätt enkelt byggas av en transistor, två motstånd och en zenerdiod (eller en lysdiod).
Det där blir överkurs tyvärr,det ska sitta i 4 olika lampor + ev ytterligare 4 bakljus (som alla har "2 trådar i lampan vardera" i nuläget så det måste lösas på nåt enkelt sätt vid resp matning till varje lampa.blueint skrev:Tips: http://elektronikforumet.com/wiki/index ... 5V_matning
Mina positionsljus sitter separat i skärmarna och är typ 15x3 cm.Shargo skrev: Personligen tycker jag om det lite högre ljusutbudet också. En annan faktor är om positionsljusen är integrerade i strålkastaren, hur varm är då kringmiljön.
Utvecklar dessa strips mycket värme?
"MiaM"?
Är det så här du menar? http://westholm.com/elektronik/zenerdiod_2006.pdf
Är det "RL" som är som är lasten (diodstripen) i mitt fall ?
Detta är överkurs för mej egentligen som ni säkert räknat ut redan men jag hoppas ni har överseende med mej

-
Dioder som i vanliga dioder. de sänker spänningen i regel 0.8 v per st.
Du kan ju bara sätta dit ett extra motstånd före. kör du inte så många slingor är de lugnt.
t ex ska du ha 3 slingor måste motståndet tåla 60ma på den spänningen. bara att ränkna på.
Du kan ju bara sätta dit ett extra motstånd före. kör du inte så många slingor är de lugnt.
t ex ska du ha 3 slingor måste motståndet tåla 60ma på den spänningen. bara att ränkna på.
Men om man sänker spänningen med ~2volt från 14.5 till 12.5 vad händer då vid 12 volts inspänning?
Sjunker spänningen till under 11.5 så verkar inte de slingorna jag kollat på funka.
12 v +/- 0.5 står det i specen.
Sjunker spänningen till under 11.5 så verkar inte de slingorna jag kollat på funka.
12 v +/- 0.5 står det i specen.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Eftersom det är så lite du skall plocka ut borde Zenerdioder kunna vara lösningen!
RL är diodstrippen i ditt fall.
Den där kopplingen är nästan lite för enkelt konstruerad, det kan gå rätt mycket ström i zenerdioden om kopplingen ska klara lite variation i spänningen och diodstrippen drar en del ström.
Jag tänkte mer nåt sånthär:
http://www.delabs-circuits.com/cirdir/t ... 00009.html
MPSA92 är en "konstig" transistor här i Europa, men kopplingen borde funka lika bra med t.ex. BC556/557/558/559.
Kopplingen är dock ritad för alldeles för klen konstantström för att driva lysdioder vettigt. Du behöver ändra värdena för att passa dina lysdioder.
Vad är det för data på ledstrippen? Det vore bra att veta hur mycket ström/effekt den drar.
Den där kopplingen är nästan lite för enkelt konstruerad, det kan gå rätt mycket ström i zenerdioden om kopplingen ska klara lite variation i spänningen och diodstrippen drar en del ström.
Jag tänkte mer nåt sånthär:
http://www.delabs-circuits.com/cirdir/t ... 00009.html
MPSA92 är en "konstig" transistor här i Europa, men kopplingen borde funka lika bra med t.ex. BC556/557/558/559.
Kopplingen är dock ritad för alldeles för klen konstantström för att driva lysdioder vettigt. Du behöver ändra värdena för att passa dina lysdioder.
Vad är det för data på ledstrippen? Det vore bra att veta hur mycket ström/effekt den drar.