Elmätare för 149:- som visar rätt?
Re: Elmätare för 149:- som visar rätt?
Jag hittade följande definition av effektfaktor enligt standarden IEEE 519:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tja, jag skrev genomsnitt om radiatorns effekt. Ofta regleras ju det som på/av i olika intervall. För elförbrukningen (kostnadsmässigt) är det mer genomsnittet under längre tid som är intressant. Det blir alltså inte dyrare elräkning för att man sätter i kraftigare radiatorer. Men för elinstallatören är det max ström som är intressant. Jag skaffade några nya radiatorer häromveckan och de "blinkar" ganska friskt när de reglerar men det är ju fortfarande allt eller inget, bara med kortare intervall. Vill man mäta max så är det bara att vrida upp termostaten på max och mäta innan rummet hinner bli varmt.
Ja Nerre, du har rätt om märkning för intermittent drift. Kollade precis i 60950-1 och då ska "rated operating time" och "rated resting time" vara angivet på märkskylten. Står nog samma sak även i andra elsäkerhetsstandarder. Märkströmmen är då förstås strömmen för perioden då den är igång och inget medelvärde.
Ja Nerre, du har rätt om märkning för intermittent drift. Kollade precis i 60950-1 och då ska "rated operating time" och "rated resting time" vara angivet på märkskylten. Står nog samma sak även i andra elsäkerhetsstandarder. Märkströmmen är då förstås strömmen för perioden då den är igång och inget medelvärde.
Men en intressant fråga är: Hur bra mäter husets elmätare? Det är ju trots allt det man betalar för.
Hur bra är den?
Hur bra är den?
Enligt elbolagen är mätarna extremt pålitliga, och kan i princip inte visa fel..
..enligt dom själva..
Min förbrukning höjdes ju markant när den analoga mätaren byttes mot en modern fjärravläst, men då var plötsligt den
gamla som var ofelbar innan väldigt dålig och hade förstås visat för lite..
Min förbrukning höjdes ju markant när den analoga mätaren byttes mot en modern fjärravläst, men då var plötsligt den
gamla som var ofelbar innan väldigt dålig och hade förstås visat för lite..
"Hemma mätare" *(med vanligaste bas ström 5A, klass 2), dom skall mäta max 2,5% fel inom området 250-500mA och max 2% från 500mA uppåt till max ström.adent skrev:Men en intressant fråga är: Hur bra mäter husets elmätare? Det är ju trots allt det man betalar för.
Hur bra är den?
-typiskt brukar dom vara bättre och mäter ungefär lika bra även lägre ner till 50-100mA sen brukar det bli lite flummigare för kraven är nästan obefintliga där nere (-50% till +10% om inte mer). Vissa mätartillverkare har precision 2,5% ner till startströmsvärdet 25mA, bara för att dom kan
"Snurr-mätare" börjar nästan alltid kärva med tiden och rapporterar för lite. Grannens rapporterade ca 35-40% av verklig förbrukning *hosta*
* = Mätarna är märkta med bas ström och max ström uttryckt såhär: 5(65)A
Bas ström används för att indikera hur bra precision mätaren har i olika ström-områden och definerar även start ström. Ju lägre bas ström desto längre ned i strömregistret sträcker sig kraven på mätprecision. Således en klass 2 mätare med 1(65)A testas för sin precision 2% på 100mA jämfört med en 5(65)A som bara behöver mäta ned till 500mA med samma krav.
... och om det är ett Adax 400V-element köpt på rea på Rusta för 1½ år sen så skruva ner termostaten igen... Praktiska studier visar att om man faktiskt använder max effekt på ett sånt under rätt många timmar i sträck (kall stuga som ska värmas upp och man inte orkar släpa fram bil-kupévärmarvärmefläkten på 2kW) så brinner värmetråden av nånstans inne i det oljefyllda elementet.ronnylov skrev:Vill man mäta max så är det bara att vrida upp termostaten på max och mäta innan rummet hinner bli varmt.
Nu måste jag bara bestämma mig om jag ska orka gräva fram kvittot och släpa elementet en massa mil tur och retur med tåget mellan inköpplatsen och stugan, eller om jag ska bygga om den elektroniska termostaten till 230V för att köra mot ett portabelt element.
Ursäkta att jag glider rätt off-topic men tyckte det var ett åtminstone halvpassande ställe att varna för att budgetelement inte är sådär superbra.
Vad glad jag är att jag valde det där elementet från gnosjö klimatprodukter istället för rustaelementet som kostade 300:- mindre (700 resp 1000) när jag tvekade mellan dom då 
Mitt kostade iofs 400:- så skillnaden var större. Det värmer iofs inget vidare att veta att skillnaden var större
(Jag köpte faktiskt elementet för att det var så lite skillnad i pris mot att köpa en elektronisk termostat...)
(Jag köpte faktiskt elementet för att det var så lite skillnad i pris mot att köpa en elektronisk termostat...)