Hur få av "omöjligt" remhjul?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor

Hur få av "omöjligt" remhjul?

Inlägg av X-IL »

Jag håller på att rusta upp min ventilslip, och nu behöver jag få av ett remhjul som sitter på slipspindeln. Jag tror att remhjulet är nån form av gjutjärn/stål och likaså spindelaxeln. Jag har hittills försökt med värme, två olika avdragare och att dessutom knacka på axeln medelst lagom våld.

Allt det här har resulterat i ungefär ingenting, hjulet sitter som gjutet. Vad är mitt nästa steg? Är det att gå från lagom våld till övervåld med kopparhammaren och ett dorn, eller är det att värma tills hjulet är rödglödgat (en av gångerna jag värmde började det skifta i färg). Avdragare tror jag inte på, det släpper inte innan remhjulets kanter ger upp.

Senaste uppvärmningsförsöket så hade jag dessutom avdragaren monterad så att allt satt i spänn, men inget resultat. Mellan omgångarna dränker jag så gott jag kan i 5-56, det borde ju krypa rätt bra när värmen har expanderat hjulet och det sen krymper.

Jag kan ta en bild om det hjälper.
Användarvisningsbild
CPMS

Re: Hur få av "omöjligt" remhjul?

Inlägg av CPMS »

Bild vore bra.

Det finns ingen möjlighet att knacka in kilar på var sida av spindeln så du får trycket närmare centrum så inte kanterna går sönder?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Först av allt. Har du kollat att det säkert inte finns en stoppskruv eller sprint eller låsring, den kan ju vara dold i ett smuttsfyllt hål och svår att upptäcka.

När jag konstaterat att det inte går att dra bort kopplingen med avdragare så brukar jag värma både kopplingen och axeln så de får samma temperatur, ett par hundra grader. När lagom temp. har uppnåtts så kyler jag kopplingen med vatten.

Vad som då händer är att kopplingen krymper fortare än axeln eftersom den kyls av först. När allt har kallnat kan du enkelt dra bort kopplingen/remskivan vad det nu är. Är det riktigt besvärligt kan det hända att man får upprepa behandlingen ytterligare en gång.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Stoppskruven är urskruvad och jag har testat att kyla med vatten, men dåså, då är jag på rätt väg. Bild kommer senare.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det vill fasen inte släppa, har värmt och kylt ett par gånger till nu, men ingen skillnad. Snart ger jag nog upp, pressar i nytt fewtt och glömmer bort det...

Bilder på åbäket nedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted

Inlägg av svanted »

vad är det för material i remskivan?
en våldslösning är att hamra på den så att deformationen får remskivan att expandera de micrometer som behövs för att släppa.
se till att ha ett rejält mothåll på andra sidan så att du inte kröker axeln och medelst en rundstång som körnare(platt i ändarna) och en stor hammare slå platta märken i remskivan runt om, det får den att expandera runt hålet för axeln.

går inte det är den gängad eller nåt annat dumt.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Den är inte gängad eftersom jag ser ner genom stoppskruvens hål. Jag vill ju använda remhjulet igen så att hamra märken i den känns så där... Materialet, jag tror att det är gjutjärn men har taskig koll faktiskt.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det slutade som förväntat i en mindre katastrof. Axeln gick av... Det kan gå att rädda på något vis om man lyckas borra och gänga in i axeln samt genom den stumpen som sitter kvar i hjulet. Annars får det bli locktite och hoppas att det fungerar. Nu ska jag inte försöka montera isär mer, nu får jag istället försöka smörja in och glömma. :cry:

Dessutom knäckte jag slipskivan, men det är ju bara klantigt av mig att inte montera bort den :tumner:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det är lögn i h-vete att trycka ur axelstumpen ur remskivan så det får bli locktite. Slipskiva var inget problem upptäckte jag då det var ett mått som fanns på t ex Jula.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Menar du limning ände mot ände?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det blir limning runt om, axeln är större på andra sidan remhjulet (remhjulet har alltså ett steg inuti). Den sidan är ganska tight passad så det ska nog gå fint med nåt lämpligt lim. Sen skvätter jag väl på lite på ändarna också, men det ger nog inte så mycket. Huvudsaken blir väl att det går att värma bort nån gång om man vill.

Axeln gick av precis i "skarven" mellan den större och mindre diametern. Ska ta några bilder sen. Blir svårt att få upp i min svarv för att borra också tyvärr, annars hade ju en genomgående bult varit bra.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Du kan väl knappast limma den även om du sätter en bult igenom. Du behöver nog en ny axel.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag tänker som så att det är ju inte några direkta krafter och det kostar inte många ören att prova. Visst vore en ny axel kanon, men jag kan inte få till en tillräckligt bra i min svarv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

-enligt brottytan är axeln gjutgods. Ett sätt är att borra ett 7.9 hål genom remskivan, brotscha till ex 8.00
Sedan borra hål i resterande axel och gänga M8.
Problemet är att centerar båda så du undviker kast på remskivan.
Men det fixar du ju i svarven.
De krafter du utsätter axeln för när du spänner remskivan tror jag att lim har svårt att hålla emot.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag ska nog testa enklaste lösningen med lim först. Håller det inte får jag borra och gänga. Men tack för tipsen, det känn skönt att jag inte har helt galna idéer om limmet inte håller.
Skriv svar