Dina SSR är ju båda UL, CSA och VDE-märkta och enligt databladet också CE-märkta så det är knappast några problem att sälja dem. Det är ju dessutom upp till den som tillverkar slutprodukten att se till att den uppfyller relevanta elsäkerhetskrav och se till att välja komponenter som funkar i tänkt applikation så det är ju inte ditt fel om köparna inte är kompetenta. Du har ingen som helst anledning att vara orolig och om det ifrågasätts så får du väl be tillverkaren visa upp rapport/certifikat från VDE, UL eller CSA.sodjan skrev:Jaha.
Jag fattar fortfarande inte vad det har med ett standard SSR att göra.
Är den specad på ett sätt så att den inte får säljas? D.v.s mina Crydom.
Är det över huvudtaget något problem med dom ur just denna synvinkel?
Det som är viktigast elsäkerhetsmässigt är isolationen mellan styringången och utgångarna och där står det ju 4000 Vrms. För 60950-1 räcker det med 3000 Vrms spänningsprov för förstärkt isolering i kategori II. Så apparaten den sitter i behöver inte ens vara skyddsjordad för att klara isolationskravet för CAT II (om det endast skulle hänga på denna komponent).
Jag tror att de i databladet även specar transienttålighheten när reläet är "öppet" alltså hur stora spänningstransienter som blockeras när den inte leder ström och det är nog här de där 600V kommer in. Detta är normalt betraktat som en funktionsisolation. Om det inte händer något farligt om man kortsluter det öppna reläet (typ orsakar brand vilket det förmodligen inte gör i en normal installation) så är det inget problem. Man använder knappast en SSR som säkerhetsbrytare så det känns inte alls relevant säkerhetsmässigt. Så du har rätt sodjan att detta är något man bara betraktar för "det färdiga instrumentet" alltså hela produkten som komponenten sitter i.
Nu skulle man i och för sig kunna ifrågasätta lämpligheten att använda SSR-relä för att pulsa ström högre än säkringens märkning. Om transienter dödar SSR-reläet så att det blir kortslutet och det sedan tar 30 minuter att bränna säkringen (vilket jag tycker låter mycket har för mig att vid 1,6 gånger säkringens märkström så ska den lösa ut inom 1 minut) så skulle det kunna orsaka överhettade kablar och brand. Nu är detta något som orsakas av felaktig användning av SSR-reläet och inget man kan lasta komponentleverantören för tycker jag. Dessutom anger ju databladet max 280VAC så om någon använder det vid 400V så begås ju ett fel av användaren redan där. Det är ju lämpligt att läsa och förstå databladet menar jag.
Edit: Det behöver inte endast vara SSR-reläet som det kan bli fel på för att det ska bli farligt om man pulsar en överström. Man kanske styr det med någon typ av logik som också kan bli fel i så att det blir kontinuerlig "hög" signal till styingången. En mikroprocessor kan ha bugg i programvaran och en timerkrets kan gå sönder. Anser det alltså vara en riskabel lösning med en 80% duty cykel som icecap föreslår.
Jag tittade förresten i EN60950-1 tidigare idag och installationskategorierna är visst beskrivna (har för mig det står i Annex Z). Det finns även ett avsnitt som beskriver hur man kan beräkna isolationsavstånd utifrån transientspänningar samt tabeller där isolationskrav är beskrivna utifrån transientnivåer. Utifrån detta kan man dra slutsatser om vilka transientnivåer som motsvarar de olika kategorierna utan att behöva titta i annan standard. Detta mer riktat till Nerre som jag tycker har imponerande god kunskap inom elsäkerhet. Jag har själv jobbat som elsäkerhetsprovare på ett labb som typgodkänner produkter mot bland annat 60950 men det är 5 år sedan nu så jag minns inte alla detaljerna. Detta har jag ju fått äta upp några gånger nu när jag skrivit inlägg här i forumet, ni är ju så himla duktiga och själv svamlar jag mest...