Detektera närvaro
Detektera närvaro
Jag är nyfiken på om man kan bygga en slags närvarosensor som reagerar på om en människa befinner sig i närheten at en krets. Det finns ju tounch-knappar och sen finns det något som kallas "kapcitiv sensor". Om jag har förstått det rätt så kan jag med en Arduino bygga en enkel kapacitiv sensor genom att låta en analog avläsning "flyta", dvs inte ha ett pull-upp eller pull-down-motstånd. Och då kan den ingången fungera som en enkel kapacitiv sensor som tex känner av när ett finger är i närheten av ingången/krestsen/kabeln.
Min fråga är om någon som är smartare än mig (eller kanske bättre på att Googla) vet om det är möjligt att bygga en närvarosensor som på ett lite mer säkert sätt avgör om en levande varelse finns i närheten av min krets? Kanske ha ett upptagningsområde på 1-2 meter?
Anledningen är att jag planerar att bygga en termometer, och jag vill att bakgrundsbelysningen enbart ska vara tänd när man är i närheten av det.
En ultraljudssensor kanske skulle fungera? Nägon som vet hur skärmar som stänger av sig själv då ingen är i närheten fungerar?
Min fråga är om någon som är smartare än mig (eller kanske bättre på att Googla) vet om det är möjligt att bygga en närvarosensor som på ett lite mer säkert sätt avgör om en levande varelse finns i närheten av min krets? Kanske ha ett upptagningsområde på 1-2 meter?
Anledningen är att jag planerar att bygga en termometer, och jag vill att bakgrundsbelysningen enbart ska vara tänd när man är i närheten av det.
En ultraljudssensor kanske skulle fungera? Nägon som vet hur skärmar som stänger av sig själv då ingen är i närheten fungerar?
Re: Detektera närvaro
Du kan prova:
* PIR-sensor, känner av infrarött. Standard på t.ex Jula för 100 SEK.
* Radiofrekvens sändare vars fältändring man detekterar.
* Skicka infrarött och detektera reflekterat ljuset.
* Ultraljuds sändning och detektion.
Allt beroende på kunskap, tid, pengar, och krav
* PIR-sensor, känner av infrarött. Standard på t.ex Jula för 100 SEK.
* Radiofrekvens sändare vars fältändring man detekterar.
* Skicka infrarött och detektera reflekterat ljuset.
* Ultraljuds sändning och detektion.
Allt beroende på kunskap, tid, pengar, och krav
-
sebastiannielsen
- Kontakt:
Vet att dessa skärmar som stänger av sig själv (tex Aptus informationstavlor för flerbostadshus "Agera 19") baserar sig på en PIR.
Det finns 2 st högtalare på skärmen, den ena "högtalaren" är egentligen inte en högtalare utan det är en PIR-sensor bakom. Man kan se den karaktäriska PIR-linsen om man kollar riktigt noga i hålen på skärmen.
Frågan är om temperaturen verkligen behöver synas så fort någon är i närheten? Skulle man inte kunna ha en simpel momentan knapp som helt enkelt visar temperaturen sålänge den hålls intryckt?
Det finns 2 st högtalare på skärmen, den ena "högtalaren" är egentligen inte en högtalare utan det är en PIR-sensor bakom. Man kan se den karaktäriska PIR-linsen om man kollar riktigt noga i hålen på skärmen.
Frågan är om temperaturen verkligen behöver synas så fort någon är i närheten? Skulle man inte kunna ha en simpel momentan knapp som helt enkelt visar temperaturen sålänge den hålls intryckt?
Visst fungerar det med en knapp.
Det är mer av utmaningen "går det att göra", "nice-to-have" varianten...
Det är mer av utmaningen "går det att göra", "nice-to-have" varianten...
Själv skulle jag föredra något som visade temperaturen när man sveper handen relativt nära. Ungefär som de vattenkranar som startar så fort man håller händerna under kranen.
Mmm, svep med handen vore coolt!
Tror dock att det blir mer användbart om man bara behöver "gå förbi" den så visar den temperaturen.
Tanken är att ha en LCD som visar temperaturen på dagen utan bakgrundsbelysning. När det blivit mörkt så ska bakgrundsbelysningen aktiveras när man befinner sig i närheten...
Tror dock att det blir mer användbart om man bara behöver "gå förbi" den så visar den temperaturen.
Tanken är att ha en LCD som visar temperaturen på dagen utan bakgrundsbelysning. När det blivit mörkt så ska bakgrundsbelysningen aktiveras när man befinner sig i närheten...
Tänk på den psykologiska effekten av att "bli jagad" av en massa skärmar..
Det lutar mot IR. Då kan jag (tror jag) montera sensorn det bakom ett plexi jag planerar att ha som ytmaterial i termometern...