Tröga bronslager

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
erik1965

Tröga bronslager

Inlägg av erik1965 »

Hej.
Vet ej om det är riktigt rätt forum, men... Har en gammal Pioneer skivspelare från 70--talet, med motor som går att plocka isär. Det är bronslager, som går trögt pgr av vad som verkar vara vax på axeln och lager. Den är som sagt över 30år gammal, så har eg bronslagrena förstörts?

Min fråga är.
1. Kan man tvätta lagrena och få bort 'vaxet' (gammalt fett blir väl vax?)
2. Vad för fett är lämpligt att använda? Grafitfett eller något annat?

Bronslager ska väl eg vara fettfria, eller?

Tacksam för alla tips.
RADIOT

Re: Tröga bronslager

Inlägg av RADIOT »

Skulle kunna tänka mig att detta lager har varit smort med typ "symaskinsolja". Det är nog det som har torkat och kletat. Tvätta med något avfettningsmedel på en "öron-petar-pinne". Om du sedan smörjer på nytt ned "symaskinsolja" så lär skivspelaren gå i många är.
För att du skall få ett bronslager "självsmörjande" så är det en bra ide att först koka lagret i olja, för att fylla alla porer med olja. De lager som jag har tillverkat är oftast fettsmorda, men det kan ju bero på användningsområdet. Proppaxellager och lager för hjärtstockar, allt under dia 100mm på axeln är smått. :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Bronslager är eg. sinterlager. De är alltså som en svamp och det ska vara olja i dom.

Man borde kunde rensa dom med något lösningsmedel och sedan åter olja in dom med symaskinolja. Det kan även fungerar att bara droppa i en droppe symaskinolja utan att rensa i bott, allt beror på hur mycket skit som har samlats.

Underhåll bör göras lite oftare, kanske var annat år: Torka bort skit och ge en droppe symaskinolja.
erik1965

Inlägg av erik1965 »

Tack för råden, verkar vettigt. Jo, botten-lagret är slutet, med botten av aluminium. Vid tvätt med aceton, så blir toppsen röd-brun. Det blir ingen sådan rärg på det övre lagret. Kan de använt något kopparbaserad olja, eller är det så att koppar lossnat från bronset? Även läst lite att silikon är att föredra framför oljebaserat när det finns gummi, och drivremmen är ju av gummi, men iof inte i direkt kontakt utan är ju en mässings-drev på axeln.
ds77

Inlägg av ds77 »

Det finns ju olika bronslager, det är ju inte alla som är sintrade....
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nej, och alla sinerlager är inte gjorda av brons heller.

Vill man fuska lite kan man ju dutta i lite kemiskt ren bensin i lagret, brukar ofta lösa fettet.
erik1965

Inlägg av erik1965 »

Hehe. Nu ser jag på den övre laget hållare ett litet utgjutet tråg, med 'oil' gjutet i aluminiumgodset :) Det absolut minsta tråg jag någonsin sett.

DVS, de måste vara sintrade eftersom tråget går in mot bronsfästet.
erik1965

Inlägg av erik1965 »

Attans. Verkar som en spole har bränt, då motorn bara brummar. Jo, man kan sätta på rotorn fel och jag har provat bägge hållen :(
ds77

Inlägg av ds77 »

Jag tycker det snarare tyder på att det Inte är ett sintrat lager. De brukar ju ha den olja de behöver. Det finns säkert ett hål i lagret som oljan kan ta sig in i.
jaras

Inlägg av jaras »

Man blir ju sugen på en bild :-)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

även sintrade lager förbrukar sin olja
eller att det kläggar igen

man kan mycket väl plocka ur sintrade lager, rengöra, och sedan olja in dom igen,
man värmer lagrena i oljebad, och låter dom svalna i oljan så är dom fyllda igen
man värmer till 120-140 grader
erik1965

Inlägg av erik1965 »

Bild på lagerhållare med oljetråg :)
Lite blåstick...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
erik1965

Inlägg av erik1965 »

Kolla motors inkoppling, och den är troligen inte bränd, utan det måste till nån finjustering av placeringen av rotorn.. Där är inga spår i axelfästet, så det kan spela ett par 10-delar. Den roterar nu några sekunder, sedan stannar den. Nån som känner igen något liknande? Kan ju även vara så att bronslagrena blivit så nedslitna att roton kan fastna mot statorn, eller vad det nu kallas.
Skriv svar