linda om nättransformator, hur gå till väga?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Flundran
Kontakt:

linda om nättransformator, hur gå till väga?

Inlägg av Flundran »

Jag har en mindre nättransformator på runt 15VA. Den sitter i nätaggregatet till en rörmikrofon. Aggregatet skjuter säkringen så fort man ansluter det till nätet. Primärlindningarna är två stycken 110V, där den ena verkar vara kortsluten när jag mäter resistans och induktans på den. Jag har en idé att linda om den trasiga 110V-lindningen med ny tråd. (Eventuellt båda 110V-lindningarna om den trasiga ligger innanför.) När jag först lindar av den gamla tråden ser jag tjocklek på tråden samt hur många varv den är lindad. Kanske inte är så svårt?

Hur går man till väga för att ta isär plåtarna som kärnan är uppbyggd av så att man kan ta ut bobbinen? Allt är indränkt i liknande shellack och verkar sitta ihop mycket bra.

Bild
Användarvisningsbild
prototypen

Re: linda om nättransformator, hur gå till väga?

Inlägg av prototypen »

En bild från sidan skulle vara bra.
Det kan vara så illa att plåtarna är svetsade eller
kan vara lackat för att sitta ihop.

Båda fallen är mycket svåra att få isär utan att böja plåtarna.
Sedan är det en lång och tunn tråd att hålla reda på.

Går det att få tag på en ny så är det 1000 ggr enklare.

Protte
Flundran
Kontakt:

Inlägg av Flundran »

Ok, här kommer bilder från sidorna (hoppas det var rätt sida). Jag har kollat med Sverby och dom kan linda en ny åt mig. Men det kostar ju en del och det skulle vara intressant att försöka laga denna om den ändå bara ska slängas annars...

Bild
Bild
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är ett rent h-e att få isär såna där. När vi demonterar för att kontrollera krypavstånd så använder vi "knivar" (plattjärn med en slipad egg på ena sidan) som vi slår in mellan bladen med hammare för att bryta isär dem.

Att lösa lacken med lösningsmedel är antagligen enklare, men att hitta ett lösningsmedel som löser lacken utan att samtidigt skada bobbin och lindningstrådar är nog inte det enklaste.

Kan ju tillägga att har man väl fått bort de första plåtarna så är det enklare att bryta isär resten, men du kommer nog mer eller mindre garanterat att skada några av plåtarna. Vi demonterar ju visserligen inte för att kunna återmontera, så det går kanske att ta det lite varligare.

Det finns en anledning till att vi hellre skickar på vattenskärning...
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Lösningsmedel går inte att använda, precis som Nerre säger. Inte enbart för att tråden blir skadad utan för att det är nästan omöjligt att få lösningsmedlet att tränga in mellan plåtarna. För det mesta är lacken av typen härdlack, som är mycket svårlöslig. Ett dygn i 90 gradig lut kan möljigen lösa det men då är tråden kass i alla fall.

När vi lindade om tranformatorer som var hårt lackade på lindareverkstaden förr i tiden, värmde vi med gasol. De var ju brända, så tråden återanvändes inte. Bobbinen fick brinna sönder. Det gjorde man en ny av tjock presspan eller bakelit. Det var på den tiden även de minsta transformatorer lindades om. Vi lindade till och med om små kontaktorspolar. I dag skrotas ju allt sådant. :)

Edit: Det gäller att inte elda för hårt så att isoleringen mellan plåtarna blir förstörd.
Senast redigerad av SeniorLemuren 4 april 2012, 09:12:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Blev inte rätt bild, vrid trafon åt vänster och ta en ny bild.

Är överens med Nerre men med en bild kanske vi kan förklara.

Vad som gör mig misstänksam är att det inte sitter några skruvar genom plåtpaketet och då kan det vara svetsat.

Protte
Flundran
Kontakt:

Inlägg av Flundran »

Tack för era svar! Med bakgrund av vad ni säger så kanske det inte är värt besväret att försöka laga trafon. Tur att den inte är allför dyr att köpa ny då. :) Här kommer bilder från sidan:

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Man ska kunna koka dom i vatten så ska lacken/limmet lösas upp. har sett det några gånger.
Flundran
Kontakt:

Inlägg av Flundran »

Skulle lindningarna klara sig om man kokar i vatten? Helst vill jag ha kvar sekundärlindningarna intakta.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Brukar inte sekundären ligga ytterst?
Flundran
Kontakt:

Inlägg av Flundran »

Jag är ingen expert, men jag tycker det ser ut som att primärlindningarna ligger på en separat sektion av bobbinen med röd tejp utanpå. Det är dom svarta och röda kablarna som är primärlindningarna.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Sekundären BRUKAR ligga ytterst men det är inte alltid så, det beror på vem som konstruerat trafon. Det fungerar lika bra med primären ytterst.
Den här trafon har olika kamrar för sek och prim.
Var nästan 100 på att kärnan var svetsad men det är lack som håller ihop den och det är svårt nog.
Tror inte kokning i vatten löser den lacken.

Protte
Nerre

Inlägg av Nerre »

Lindningarna kan vara koncentriska, då är det vanligast att sekundären är ytterst eftersom det blir enklast ur isolationssynpunkt (har man primären ytterst måste man ha isolation både innanför den, mot sekundären, och utanpå den, mot kärnan).

Men man kan också ha tvådelad bobbin, eller en bobbin med en skiljevägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kan man inte få lacken att släppa genom att klämma fast trafon i skruvstäd vriden kanske 5 grader mot "plant", så att man klämmer så att den blir svagt rombformad (rutertecken, typ) av kraften? Eller dödar man bobinen då?

Synd att det är kortis i ena lindningen. Om det varit avbrott hade du kanske kunnat mata den hela lindningen med 110V från t.ex. en överbliven rakapparatuttagtrafo eller rent av genom att ansluta på ena halvan av en kraftigare trafo med 2*110V-lindningar i nån apparat du ändå har.

Om du har tur så ligger den kortslutna lindningen ytterst, då kan du kanske "skava bort" den såpass att trafon inte blir kortsluten, och mata genom den återstående lindningen.

Risken är dock stor att varje primärlindning bara är avsedd för halva effekten. Å andra sidan kanske det ändå inte går åt 15VA (eller vad trafon nu är specad för) på sekundären. Jag antar att rörmikrofoner aldrig varit en så stor marknad att det lönat sig att tillverka nättrafos specifikt just för rörmikrofoner, utan att det är nån slags standardtrafo generellt för "liten koppling med rör", så den kanske ändå är överdimensionerad från början?

Vad ska trafon ge för spänningar? Du kanske kan spara en slant genom att köpa en begagnad trafo som ger klart lägre spänning än du behöver och bygga en spänningsdubblar/tripplare/"mångfaldigare" av diod+kondensatorstege. Anodspänningen som är den höga spänningen är ju ändå likspänning. Om du får lite fel glödspänning så går det nog att fixa lämpligt seriemotstånd.
Flundran
Kontakt:

Inlägg av Flundran »

Tack för tipset med skruvstädet, kanske kan vara nåt att prova. Jo, jag funderade på möjligheten utnyttja den hela 110V lidningen enbart. Men då skulle jag helst ha 230V/110V konvertering i lådan, som tyvärr är ganska trång. Och så vet man inte ifall 110V-lindningen skulle palla den dubbla effekten som du säger. Projektet ligger lite på is tills att jag lyckats komma åt bobbinen.

Spänningarna på sekundärsidan är 9V och 200V. (I detta aggregat så likriktas också glödspänningen och regleras till 6VDC.) Jag funderade på att köpa två mindre 9V trafos och koppla rygg mot rygg. Men det verkar lite dåligt med plats för den lösningen, och inte så billigt heller verkar det. Har i dagarna beställt en customlindad trafo som kommer att kosta under 175kr + porto, som jag hoppas kommer bli bra.
Skriv svar