Ladda helt urladdad blybatteri?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
emil.s

Re: Ladda helt urladdad blybatteri?

Inlägg av emil.s »

Laddade med CTECen hela natten, men den vägrade visa "klart", men hojen hoppade igång iallafall.
Var ute och körde nån timme, och kopplade på laddaren igen, och nu visar den att batteriet är fullt iallafall, så förhoppningsvis håller det någon sesong till iallafall. :)

Vet inte riktigt varför laddaren inte vart inkopplad. Brukar vara rätt pedantisk med sånna här grejer. Men men...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ajje skrev:Det bästa (för batteriet) är en CTEK eller liknande på en veckotimer, så det får ett dygns laddning en gång i veckan.
Ska tydligen vara mycket bättre än konstant underhållsladdning.
Enl ctek själva (nu hittar jag inte den informationen iofs, så det kan ev ha varit nån annanstans) så är det bäst att ha den inkopplad precis hela tiden.

Det du skriver gäller nog däremot om man har en "dum" underhållsladdare som bara laddar med låg ström.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

emil.s skrev:Laddade med CTECen hela natten, men den vägrade visa "klart", men hojen hoppade igång iallafall.
Om det stått oladdat länge så försöker väl laddaren desulfatisera elelr liknande, och det kan ta nån vecka.

Mitt MC-batteri hade laddat ur (efterssom hojen står på dum plats utan ström) men nu när det snart är kördags så tog jag hem batteriet för två veckor sedan, först lös både hel/halv-dioden vilket betyder att det inte tar laddning, efter dryg ett dygn tände den halvlampan, och sen tog det väl 2-3 dagar innan "fulL" dioden tändes, nu har det stått på sen dess, hoppas det funkar, min hoj kräver extrema startströmmar.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Hej

Jag tror inte du ska ha så stora förhoppningar om att ditt blybatteri blir sig likt igen om det djupurladdat. Jag har aldrig lyckas få ett sådant batteri att bli speciellt bra igen även om jag lyckats få det att ladda med en smartladdare. Jag har dock inte tillgång till en så pass smart laddare som har stöd för "sulfatering" eller "spika" som en del säger. Det kanske är det som gör skillnaden?

De batterier som djupurladdat för mig har varit minst 4-5 år gamla, borde oxå ha viss betydelse. Sköter man ett blybatteri perfekt så ska det kunna hålla i upp till 10 år har jag läst, inget jag varit med om direkt även om jag är noggrann med mina batterier.
emil.s

Inlägg av emil.s »

Nåja, det hoppade igång iallafall, och lär nog hålla senongen ut iallafall. Bättre lite mer tid än inget.
Och CTEKen får nog sitta i permanent över vintrarna framöver. Troligtvis inte sämre än ingen laddare alls. ;)

Och ang 10 år. Sitter faktiskt här med ett batteri som är strax över 10 år.
Men nu börjar det gå tungt att dra igång motorn, så det ska handlas ett nytt. Men det kommer i en ny tråd.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Min hobbybil har faktiskt sitt originalbatteri kvar också (det är av biltillverkarens eget fabrikat och stämplat med samma år som bilen är tillverkad iaf), det är 16 år i år, helt fantastiskt.

Jag har dock underhållsladdat det hela vintrarna med en ctek.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Jag kopplar bara ur batteriet eller vrider om huvudbrytaren(om sådan är monterad)
Står mcen svalt så är självurladdningen väldigt låg och jag har fått i gång grejerna efter vintern.
Annars är det ju bara o ta ur batteriet och ställa ut det.

Har också livslängder på 5-8 år med mina accar om dom är friska och ej varit körda i botten.

Startaccar blir skadade direkt av sådant - dom pallar ju inte ens cyklisk drift speciellt många gånger
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Se upp så att du inte råkat ut för en kortsluten cell.

Då kan du få såpass mycket fart i batteriet att det orkar starta motorn, men eftersom en cell är kortsluten så kommer generatorn sen att ladda för fullt och riskera att bli överlastad.

För länge sen köpte en kompis en beg bil drygt 20 mil från sitt hem. Den startades med startkablar för batteriet var kass, han kom hem men några mil före han var hemma så började laddningsvarningslampan lysa. Generatorn hade pajat av att köras såpass länge mot ett trasigt batteri. Det kan iofs ha varit ren otur att den pajade just då också, men ändå...

Kolla så att du fortfarande har 13-14V med laddaren urkopplad och hel/halvljus igång på MC'n (med motorn avstängd) nån minut.
Skriv svar