En nice lödstation kostar väl runt 500kr och är soft att ha.
Sen kan du köpa en bra bas på futurlec.
Köp en av varje av deras value packs så har du en bra bas av grundkomponenter. Dom har även billiga och bra multimetrar.
Ett breadboard kommer du också vilja ha.
En spänningskälla i stil med labaggregat behövs ju också. Ett gammalt pc-nätagg funkar men är inte optimalt.
Anways... dra iväg en fetbeställning på lite allt möjligt på futurlec så har du något att bygga med
Intressant sätt att spendera 10k på. Om du nu är helt grön, vad ska du då ha komponenterna till när du inte har kunskapen om komponenter.? Tänker du lära dig på, If-all-else-fails, läs manualen.
Skulle vara kul att höra om din strategi.
Netto hade förra veckan ett elektronik-kit... vissligen var det för barn/ungdom men troligen är det ett mycket snabbt sätt att nå grundläggande kunskaper om man gör alla övningar i boken.
Ben skrev:Intressant sätt att spendera 10k på. Om du nu är helt grön, vad ska du då ha komponenterna till när du inte har kunskapen om komponenter.? Tänker du lära dig på, If-all-else-fails, läs manualen.
Skulle vara kul att höra om din strategi.
Brukar lära mig på just Trial and Error. Lärt mig allt jag kan så
Elektronik för alla-serien (skriven av Bernt Andersson och Lars Asplund) är väldigt bra som nybörjar böcker.
Läser den själv och tycker den är precis lagomt svår, kanske lite lätt i början men man får som ett röd tråd genom det hela. I vilket fall som helst borde den finnas på bibblan så du behöver inte köpa dom.
Brukar lära mig på just Trial and Error. Lärt mig allt jag kan så
Ja! Det är inte helt fel sätt att lära sig på, även jag har lärt mig ett och annat på detta sätt. När det gäller elektronik så är det en hel del matte för att veta hur ström, spänning och motstånd uppför sig i de olika komponenterna mm. mm. och då börja att spendera pengar är kanske inte det bästa sättet att lära sig på. Biblioteket har även, förutom serien elektronik för alla som Dekor nämner, även skolans läroböcker i hyllorna. Det är inte bara färgkoder på motstånden som man ska kunna. Grunden är viktig, senare kan man börja att laborera med olika kretssystem för att få större förståelse för hur elektroniken fungerar.
Då jag för ett års sedan var helt grön på elektronik så testade jag lite olika böcker. Dock märkte jag ganska snabbt att all nödvändig information fanns på nätet, bland annat på detta forum. Även om jag inte (ännu) är extremt kunnig inom elektronik så känner man ganska snabbt att det går framåt allafall.
Så kan du skaplig engelska så skulle jag rekommendera dig att enbart googla istället
Ville bara tipsa om att tidningen Everyday practical electronics i senaste nummret (fick det idag) börjar en serie för nybörjare som kallas teach-in 2006. Tror den kan vara mycket givande. Jag kan återkomma med ett uttalande om den när jag läst igenom den.