Har en volvo 850 som jag desperat försöker hålla vid liv, trots stort motstånd.
Fick anmärkning på trasig instrumentbelysning vid senaste besiktningen. Har lokaliserat felet till reostaten som reglerar ljusstyrkan. Hade inte möjlighet att mäta upp den när jag felsökte. Den har dock 3 anslutningar lödda på kortet som resotaten sitter i. Kan någon lista ut hur jag kopplar förbi denna och får en ljusstyrka på mellan 50-100%?
Hittade denna "guide"
Koppla förbi reostat för instrumentbelysning Volvo 850
Re: Koppla förbi reostat för instrumentbelysning volvo 850
Citerar guiden!
Men om man ändå ska pilla, sätt ett relä som dras av stift 3 som sluter stift 1 mot 4 så har du 100%
Vi kanske gillar att löda här men oftast är de bara mycket enklare att bara byta ut rasket...Slutsattsen är alltså att misstänker du att reostaten är problemet så köp
en ny på skroten. Inte värt att hålla på och försöka pilla isär och laga om
man nu inte gillar att löda.
Men om man ändå ska pilla, sätt ett relä som dras av stift 3 som sluter stift 1 mot 4 så har du 100%
Så här ser numreringen och färgerna ut på stiften/kablarna:
Stift 1 +12 Volt från batteriet via tändningslåset. (Brun-Orange)
Stift 2 0V Jord. (Svart)
Stift 3 Signal från brytate för belysning. (Vit)
Stift 4 +12V till instrumentbelysningen(vid reostaten på max). (Rosa)
Stift 5 Signal från brytare för belysning. (Vit-Svart)