Hålla koll på UPS
Hålla koll på UPS
Jag driver en liten internetnod i järfälla där jag bor. Noden består av ett antal fiberswitchar som förser villorna med fiber. Till detta har jag en UPS kopplad som driver switcharna, en Qnap filserver och några andra mindre nätverksenheter. Kapaciteten är mkt god, det är en IBM UPS5000, dvs ca 5000VA. Den kan gå några timmar utan problem - vilket har behövts flera gånger redan!
Problemet är dock att det inte går att veta om den börjar få slut på batteri såvida man inte hör att den börjar pipa. Är man utomhus eller inte hemma finns det ingen möjlighet att återställa eller göra andra åtgärder för att förhindra ett avbrott.
Således vill jag ha en tjänst som håller koll på UPS'en hela tiden och skickar SMS när det börjar skita sig. Gärna ett onlinesystem som sparar historiska data och som gör att man kan övervaka ups'en varhelst man råkar vara på jordklotet. Eftersom kapaciteten är god kan någon annan åka till huset och fippla med strömförsörjningen om man inte skulle vara i närheten för stunden.
Har försökt hitta något, men det verkar inte finnas något online-system öht, vilket verkar mkt märkligt. UPS med nätverksuttag är väl inte helt ovanligt?
Problemet är dock att det inte går att veta om den börjar få slut på batteri såvida man inte hör att den börjar pipa. Är man utomhus eller inte hemma finns det ingen möjlighet att återställa eller göra andra åtgärder för att förhindra ett avbrott.
Således vill jag ha en tjänst som håller koll på UPS'en hela tiden och skickar SMS när det börjar skita sig. Gärna ett onlinesystem som sparar historiska data och som gör att man kan övervaka ups'en varhelst man råkar vara på jordklotet. Eftersom kapaciteten är god kan någon annan åka till huset och fippla med strömförsörjningen om man inte skulle vara i närheten för stunden.
Har försökt hitta något, men det verkar inte finnas något online-system öht, vilket verkar mkt märkligt. UPS med nätverksuttag är väl inte helt ovanligt?
Re: Hålla koll på UPS
finns det inte nån modul till UPSen som kan göra sånt?
om man surfar på den så står det iaf för HV-varianten att den har nån form av management.
om man surfar på den så står det iaf för HV-varianten att den har nån form av management.
Jo, man kan logga in i ett webgränssnitt och kika lite. men jag behöver smartare saker.
-
förmodar att du redan övervakar dina switchar?
isåfall är de lätt. använd samma maskin och övervaka upsen
antingen via snmp om den har ethernetmodul eller via usb eller serieport. nut i linus kör jag med. på jobber kör vi bara snmp. allt går ini OP5 eller Nagios.
isåfall är de lätt. använd samma maskin och övervaka upsen
antingen via snmp om den har ethernetmodul eller via usb eller serieport. nut i linus kör jag med. på jobber kör vi bara snmp. allt går ini OP5 eller Nagios.
Ofta (i alla fall "förr") hade dessa en serieport där det kom olika
slags larm och meddelanden. Denna kunde man monitorera med
lämpligt verktyg och göra vad man finner lämpligt. Ofta vill
man kanske ha en signal direkt när den går över i batteridrift,
inte bara när det är 10% (eller så) kvar.
> Är man utomhus eller inte hemma finns det ingen möjlighet att återställa
> eller göra andra åtgärder för att förhindra ett avbrott.
Vad är det du *kan* göra ?
Starta ett dieselaggregat?
slags larm och meddelanden. Denna kunde man monitorera med
lämpligt verktyg och göra vad man finner lämpligt. Ofta vill
man kanske ha en signal direkt när den går över i batteridrift,
inte bara när det är 10% (eller så) kvar.
> Är man utomhus eller inte hemma finns det ingen möjlighet att återställa
> eller göra andra åtgärder för att förhindra ett avbrott.
Vad är det du *kan* göra ?
Starta ett dieselaggregat?
Jag har ingen dator som övervakar idag, för det finns ingen anledning. Dels för att det drar ström, och dels för att utrustningen ändå skall hålla sig online så länge som möjligt. Switcharna har bara på och av, dom behöver inte stängas av snyggt.
-
Att övervaka en switch är enligt mig ganska vitalt. Håla reda på om portar faller som är väsentliga. ev routes. Samt framförallt om dess PSUer dör.
En övervakningsdator behöver inte dra mer än 10-20 watt på sin höjd. Finns de som drar mindre. Hade jag varit du och om du nu driver det relativt seriöst som det lät så hade jag haft övervakning på alla grejer rakt av. Och inte bara UPSen.
En övervakningsdator behöver inte dra mer än 10-20 watt på sin höjd. Finns de som drar mindre. Hade jag varit du och om du nu driver det relativt seriöst som det lät så hade jag haft övervakning på alla grejer rakt av. Och inte bara UPSen.
Hm, nu är det väl kanske inte respiratorer som kunderna har i källaren.
Och dessutom så lär man få lika snabb "återkoppling" direkt från
kunderna som man hade fått från övervakningen i alla fall.
Vi vet ju inte heller hur affärsmässigt det hela drivs eller om det
är en del i den lokala "grannsamverkan".
Så jag tycker personligen att det är lite svårt att vara så kategorisk
som du är kring övervakning eller inte. Det får ju inte kosta mer
att övervaka än vad nyttan/behovet är.
Och dessutom så lär man få lika snabb "återkoppling" direkt från
kunderna som man hade fått från övervakningen i alla fall.

Vi vet ju inte heller hur affärsmässigt det hela drivs eller om det
är en del i den lokala "grannsamverkan".
Så jag tycker personligen att det är lite svårt att vara så kategorisk
som du är kring övervakning eller inte. Det får ju inte kosta mer
att övervaka än vad nyttan/behovet är.
DFT analys från en netbook (eee?) ansluten mikrofon. Drar oftast runt 12 W..
Du kanske inte behöver någon ny hårdvara lokalt. Kanske något hemknackat script kan logga in via webbgränssnittet och läsa ur de data som önskas då o då.bigmac skrev:Jo, man kan logga in i ett webgränssnitt och kika lite. men jag behöver smartare saker.
-
Övervakningn i sig kostar i regel ingenting. Och att hålla koll på sina prylar skapar i slutänden nöjda kunder.
Nagios och en beggad liten dator som drar 15 watt kostar inget i inköp eller drift.
Nagios är gratis.
Och enligt mig låter fiberswitchar och distributör som ganska seriöst
Och ja jag sysslar med övervakning där jag jobbar
Men som andra sagt å kan man polla upsen på flertalet sätt. Finns även de som kan skicka både snmp traps samt mail.
Nagios och en beggad liten dator som drar 15 watt kostar inget i inköp eller drift.
Nagios är gratis.
Och enligt mig låter fiberswitchar och distributör som ganska seriöst

Men som andra sagt å kan man polla upsen på flertalet sätt. Finns även de som kan skicka både snmp traps samt mail.
Om du installerar optware på din Qnap kan du köra tex munin eller liknande för att hålla koll på upser och switchar. Då får du en websida med loggar över tid, samt varningar via mail/sms när så önskas.
En snabb sökning ger vid handen att det är en APC-UPS och att serieport är standard medan ethernet sitter på ett instickskort.
Se på fansiken gubbs. Jag tryckte in ny firmware i nätverkskortet (AP9631) och vips så dök det upp en ny knapp som heter "Remote Management". Rätt rörigt system iofs, men det är byggt för att kunna fjärrövervakas osv. Man kan även sätta upp regler för när mail skall gå iväg, tex om strömmen bryts. Sen kan jag sätta upp en regel i gmail som skickar vidare till vår sms-gateway. Detta känns lösbart.
Lägger upp en bild på hur racket ser ut just nu som tack för hjälpen. Jag är fö. inte ansvarig för att switcharna funkar, bara att dom får ström. Sen finns det andra som håller koll på länkar osv.
Lägger upp en bild på hur racket ser ut just nu som tack för hjälpen. Jag är fö. inte ansvarig för att switcharna funkar, bara att dom får ström. Sen finns det andra som håller koll på länkar osv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kan tillägga att det är MYCKET smidigt med UPS. Har redan räddat vid ett par strömavbrott. Ett som vi hade för någon vecka sedan mitt i natten. Hela kvarteret blev mörkt (vilket iofs brukar innebära att folks fiberomvandlare också dyker), och igår faktiskt, säkringarna till nätverksenheterna gick. Slog igång dom igen så va allt frid och fröjd.
Någon som har tips på litet smidigt ställverk och elverk för max 1kw förbrukning?
Någon som har tips på litet smidigt ställverk och elverk för max 1kw förbrukning?