använda CAT kabel som RCA video??
använda CAT kabel som RCA video??
När jag söker på google om det går så får jag upp en massa svar och en del är lite osäker.
Att man kan använda CAT kabel som VGA vet jag men hur är det med video??
Om jag kör med FTP så är det ju skärmad kabel och då borde det går bra eller??
Varför jag frågar är att jag ska ha en CAT6 kabel som multikabel för både signal och RCA
Att man kan använda CAT kabel som VGA vet jag men hur är det med video??
Om jag kör med FTP så är det ju skärmad kabel och då borde det går bra eller??
Varför jag frågar är att jag ska ha en CAT6 kabel som multikabel för både signal och RCA
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: använda CAT kabel som RCA video??
Prova, men jag tror inte på det då du inte kommer att ha en ledare+skärm för sig.
Jo prova kommer jag kanske göra.
Får ha en backup plan om det inte fungera.
och det enklaste då är helt vanligt rca kabel som får vara vid sidan om.
Tänkte bara om någon här har testat redan
Får ha en backup plan om det inte fungera.
och det enklaste då är helt vanligt rca kabel som får vara vid sidan om.
Tänkte bara om någon här har testat redan
Finns ju en hel del idiotlösningar på "converters" för att använda cat-kabel till allt annat än den är tänkt för.
Det kommer fungera om det är kortare längder det är frågan om, men dämpning/signalförluster/störningar utan dess like får du på köpet....
Skärmad är i vilket fall att föredra.
Det kommer fungera om det är kortare längder det är frågan om, men dämpning/signalförluster/störningar utan dess like får du på köpet....
Skärmad är i vilket fall att föredra.
Att bara köra kanske funkar "sådär", men det finns konverters (baluner) speciellt för ändamålet. (har inte testat själv).
Sök på "CCTV balun" på ebay t.ex. Det brukar vara BNC-kontakt iofs, men adapter till RCA finns ju också.
Sök på "CCTV balun" på ebay t.ex. Det brukar vara BNC-kontakt iofs, men adapter till RCA finns ju också.
"Baluner" och annat skit brukar vanligen bestå av ett par dioder eller likriktarbrygga. Helt värdelöst, bygg en själv eller kör utan!
Inte för att jag kollat på någon sån här skitbillig kina-pryl, men en balun borde rimligtvis innehålla en transformator och inget annat. Vad en diod skulle göra där vet jag inte?
Med en balanserad signal med korrekt impedans (via trafo) så borde det iaf funka hyffsad att köra video över twisted. Utan någon anpassning alls så funkar det säkert också, iaf en kortare sträcka, kanske med viss försämring av bilden (men analog video ser ju sällan något vidare ut från början...).
Med en balanserad signal med korrekt impedans (via trafo) så borde det iaf funka hyffsad att köra video över twisted. Utan någon anpassning alls så funkar det säkert också, iaf en kortare sträcka, kanske med viss försämring av bilden (men analog video ser ju sällan något vidare ut från början...).
- Mizzarrogh
Ja, de är mycket enkelt uppbyggda, brukar vara en spole och någon liten komponent, så jag skulle tro ni båda har rätt sådär fritt ur skallen, men jag behöver mer morgonkaffe...
Kom på att dioderna troligen sitter på spänningsmatning. Jo, någon form av trafo. Men vad skulle den göra för nytta? Försämra signalen ytterligare?
Frågan är vad "korrekt" impedans i en twistkabel är?
Jag har spikat upp några cat5:or och cat6:or och kört med dessa baluner i CCTV-sammanhang. Det funkar uppåt 30 meters längd sedan ser en lekman skillnad i bildkvalité. Det är billigare och bättre med riktig koax istället, så jag har väldigt svårt att se nyttan med dessa "konverters".
Jag har spikat upp några cat5:or och cat6:or och kört med dessa baluner i CCTV-sammanhang. Det funkar uppåt 30 meters längd sedan ser en lekman skillnad i bildkvalité. Det är billigare och bättre med riktig koax istället, så jag har väldigt svårt att se nyttan med dessa "konverters".
- Mizzarrogh
Lödde loss en och klippte sönder, luktade pekka, gjutet med gammal laktrits..
Som synes en plutte toridring med ynklig tråd.
Resp lindning mäter ca: 7 Ohm och resp lindning ligger i serie med resp signal.
Går säkerligen lika bra med selleri.
Resp lindning mäter ca: 7 Ohm och resp lindning ligger i serie med resp signal.
Går säkerligen lika bra med selleri.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Wikipedia om Video Graphics Array: "75 ohm double-terminated impedance"
Wikipedia om Category 5 cable: "Characteristic impedance @ 100 MHz 100±15Ω"
Således behöver du en balun annars blir signalen förvrängd. Sannolikt med skuggbilder och kantsudd.
@Pejlaren, Lindningsförhållande?
Wikipedia om Category 5 cable: "Characteristic impedance @ 100 MHz 100±15Ω"
Således behöver du en balun annars blir signalen förvrängd. Sannolikt med skuggbilder och kantsudd.
@Pejlaren, Lindningsförhållande?
Som sagt, impedansanpassa (75 <-> 100 ohm) och konvertera mellan balanserad och icke-balanserad (därav namned balun).Pejlaren skrev:Kom på att dioderna troligen sitter på spänningsmatning. Jo, någon form av trafo. Men vad skulle den göra för nytta? Försämra signalen ytterligare?
Lika bra med en till wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Balanced_line
En anledning att det är populärt kan jag tänka mig är att cat5 är snorbillig och redan dragen på många ställen. Samt att man har fyra par istället för bara en ledare i sladden...
- Mizzarrogh
Jo, det är huvudskälet till att de är populära till "ugglorna" här.