Nykomling här och är HELT färsk inom ämnet..
Jag klistrar nu in en tråd jag nyss postade på gitarrforum.com, kom på att det här forumet också kanske kunde hjälpa mej;
Haloj!
Vet inte om denna tråden hamnat rätt men...
Jag har de senaste dagarna läst runt lite på det här forumet som jag nyligen blivit medlem i och som jag inte varit särskilt aktiv i,.,.
När jag läser trådarna (företrädesvis "rorstärkare" och "byggprojekt") känner jag ett GRYMT sug efter att lära mej om hur en förstärkare egentligen fungerar. Ni forumrävar talar ett språk som jag känner ett grymt sug efter att förstå..
Jag vet ju vad jag tycker låter bra, men VARFÖR låter det bra? Tänker mej att jag behöver lite grunder i el-lära (är alltså totalt färsk på området) och enklare elektronik.
Jag vill förstå hur en förstärkare fungerar och hur olika komponenter ger olika karaktär.. Olika sätt att bygga en förstärkare osvosvosv.
Vill kunna (tidsnog) kika på ett kopplingsschema och säga; "ahaaa, SÅ funkar den".. Förstår ni vad jag menar?
Vill kunna bugga en egen förstärkare till slut, och då menar jag teoretiskt, i huvet liksom,. Om det går omsätta i praktiken får visa sig!
SÅ; Hur går jag till väga? Tips på böcker, filmer, kurser etc mottages mycket tacksamt!
MVH/ Vetgirig