LÖST: Differentiellt PWM-ljud till single ended, vilket chip

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

LÖST: Differentiellt PWM-ljud till single ended, vilket chip

Inlägg av hanzibal »

Hejsan, jag har en differentiell pwm ljudsignal på lågnivå som jag vill konvertera till s.k. "single ended" så att jag kan ansluta en aktiv subwoofer.

Är det en OP-förstärkare jag behöver? Som denna kanske:
http://www.electrokit.com/lm4562ma-so8- ... pamp.44815

Behöver också/eller ett s.k. "aktivt lågpassfilter" för detta - en RC-krets, vilka värden är lagom för basljud?

Signalen kommer från sub-utgången på en tas5706b digital förstärkare från Texas:
http://www.ti.com/product/tas5706b

Kan någon rekommendera chip och/eller krets för dessa båda?

P.s. Märks det att jag knappt vet vad jag snackar om? D.s.
Senast redigerad av hanzibal 21 juni 2012, 15:57:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Differentiellt pwm-ljud till single ended, vilket chip

Inlägg av psynoise »

Hej.

Att koppla en pulsbreddmodulerad (PWM) signal direkt till en aktiv bashögtalare än nog ingen bra ide. Vart kommer ljudsignalen ifrån?

Ytterligare gör man inget bra delningsfilter med en RC-krets. För att det ska bli bra är det ett Linkwitz–Riley filter av något slag som du vill ha.

http://en.wikipedia.org/wiki/Linkwitz%E ... ley_filter
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

hanzibal skrev:Är det en OP-förstärkare jag behöver?
Det du eftersöker är en differentialförstärkare. Detta kan du realisera med en operationsförstärkare. Kopplingsexempel brukar finnas i det flesta grundläggande kretsteoriböcker. Vilken operationsförstärkare som sedan passar bäst beror på flera faktorer.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

hanzibal skrev:Kan någon rekommendera chip och/eller krets för dessa båda?
Detta är omöjligt utan någon specifikation. Vad vill du uppnå, vad har du för krav på dynamik och distorsion?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Var är problemet? Vad är det som kommer ut på dessa pinnar? Tittade som hastigast i databladet, men fann ingen klarhet. Är det bara två lika PWM i motfas så är det ju bara att använda den ena och låta den andra vara öppen.

Schemat i databladet visar hur kretsen kopplas till ett annat klass-D chip och där är inverterare på vardera för att driva denna och det talar mot att det är så enkelt. Men användningen i bryggslutsteg säger motsatsen. Här krävs noggrannare läsning för att vara säker.

Hur som helst är det lågnivåsignaler och då tycker jag RC-filter är det mest logiska. Kanske ett enkelt passivt filtersteg först för att bli av med de snabba stigtiderna så prestandakraven kommer ner på OP'n i ettefterföljande högre ordningens aktivt filter med lämplig brytfrekvens, men kanske inte för brant så brytfrekvensen blir hörbar.. En subbas är knappast känslig för fasfel, så där behövs inga speciella finesser i de filterna.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag missade att signalen kom från tas5706b. Glöm allt jag skrev, blev nog förvirrad då aktiv bashögtalare nämndes.

EDIT:

Dock kan man fundera över om detta är rätt väg att gå om man ska använda sig av en vanlig förstärkare efteråt, dvs den aktiva bashögtalaren.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tackar för svar, jag får nog läsa på lite tror jag och ta reda på vad det är för ngn signal jag har egentligen.

Nog inte samma i motfas, verkar ju rätt meningslöst men jag kan ju testa mot jord och höra vad/om något kommer ur högtalaren.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Bättre att titta lite med scopet vad som kommer ut. Är det PWM som är tänkt att bli audio genom filtrering kommer det säkert att höras något på båda utgångarna, men det ger föga information om vad det i detalj är för signaler.

Var försiktig bara med en aktiv subbas. Den ofiltrerade signalen innehåller höga frekvenskomponenter som ingången på basen inte är tänkt för. Finns där ingen filtrering och dessa når slutsteget kan det hända saker om det vill sig riktigt illa...
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Har inget scope :( Menar du ett lågpassfilter före suben, har du i så fall några förslag på lämpliga värden på R och C om man t.ex. vill få igenom allt under 200Hz eller vad som nu är lämpligt för basljud?

Eller menar du ett filter för att jämna ut den taggiga pwm-signalen, hur skulle i så fall ett sådant kunna se ut m.a.p. på ingående komponenter och deras värden?

Det verkar som att jag skall ha en differentialförstärkare efter filtret också. En sådan baseras vad jag förstår på en OP-förstärkare som man spänner upp mellan +/-V. Hur fixar jag fram -V, dv.s. den negativa spänningen och hur stor bör V vara för en sub med vanlig linjeingång?

För man kan väl inte ha OP med enkel matning, ljud svänger väl kring noll?

Ursäktar min okunnighet på området och alla frågor, jag är bara ännu en halvkorkad programmerare som tror att jag kan bygga elektronikprylar :) men man lär sig och det är roligt!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Hej igen!

Nu sedan jag skaffat ett oscilloskop har jag tagit tag i detta igen och tittat på signalerna men jag blir f-n inte klok på det.

Jag har alltså en differentiell (balancerad tror jag att det också kallas) ljudsignal som är pulsbreddsmodulerad på 384kHz. Jag tittar alltså på sub- och sub+ utgångarna från denna D-amp från TI:
http://www.ti.com/product/tas5706b

Signalerna ser ut som på bilden nedan, där:
Gul (överst) = sub-
Turkos (mitten) = sub+
Violett (underst) = differensen, d.v.s. (sub-) - (sub+)
subwoofer.JPG
Bilden visar signalen när inget ljud spelas och har därför 50% duty cycle eftersom det är svårt att fånga de transienta förloppen som blir när man spelar musik.

Om jag filtrerar den ena (eller andra) signalen så får jag ut ljud och det blir bas av det också när jag kopplar min aktiva slavbas men det låter inte jättebra. Lite väl kraftig snärt i slagen. De båda signalerna tycks vara något fasförskjutna men jag förstår inte hur kombinationen av dem skall kunna ge något vettigt.

Någon som kan förklara detta för mig please?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
niklo

Inlägg av niklo »

dum fråga men varför inte använda en TAS5602 som rekommnderas?

men det borde som tidigare sagt gå att lösa med en diff-förstärkare + LP-filter. LP-filtret ska då ha en brytfrekvens som passar sub-basen tex 200Hz.
Vad har du använt för filter när du testar?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Det vore såklart enklast men TAS5602 är en effektförstärkare, jag vill ha ut lågnivå som jag kan koppla till en aktiv slavbas.

Jag har testat med att lågpassfiltrera ena signalen med brytfrekvens 200Hz och det funkar som sagt men låter inget vidare och det känns verkligen som att jag bör utnyttja båda signalerna på något sätt.

Att jag tog just 200Hz var en vild chansning men antar att detta är lämpligt för basljud eftersom du föreslog det.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

en transformator så skulle du kunna fixa single ended.
lågpassfilter efter lär du behöva i alla fall.

edit: annars så borde en op amp summerare som summerar sub+ och en till op amp som inverterad sub- och ett lågpassfilter efter, ljud är förvisso inte min starka sida.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Lågpassfilter är jag helt på det klara med att jag måste ha.

Har läst lite om det där med transformator eller "balun" som de väl kallas i sammanhanget, men hur kopplar man i så fall?
en op amp summerare som summerar sub+ och en till op amp som inverterad sub-
Detta är väl i princip en differentialförstärkare eller?

EDIT: Förresten, det visade sig att det lågpassfilter jag testat med var felaktigt, det bröt vid ca 28kHz, har nu ändrat så att det bryter vid ca 320Hz (hade inte exakt värde på C) och då låter det faktiskt bra även om jag fortfarande då bara kör sub- och inte båda. Så här ser filtret ut nu:
lpf.JPG
Kanske konstiga värden - jag har aldrig riktigt begripit hur man väljer R, har det med önskad spänningsdelning att göra?

För att kunna använda både sub- och sub+ verkar det som att jag behöver en diff-forstärkare före filtret. Ett problem med detta är kanske att jag bara har 3.3V och alltså ingen negativ spänning att tillgå. Några förslag på hur sådan krets bör se ut?

Skulle också gärna vilja se hur koppling med trafo ser ut, jag har några sådana här:
http://www.pcm63.com/datasheets/pe65612.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
niklo

Inlägg av niklo »

Kanske konstiga värden - jag har aldrig riktigt begripit hur man väljer R, har det med önskad spänningsdelning att göra?
hur menar du? den är ju med och bestämmer brytfrekvensen. den utgöt ju tillsammans med C en frekvensberoende spänningsdelning om man så vill.

en ful-lösning att testa skulle kunna vara att använda två parallella motstånd kopplade till + resp - på vänstersidan och hopkopplade med resten av resten på högersidan.
För att kunna använda både sub- och sub+ verkar det som att jag behöver en diff-forstärkare före filtret. Ett problem med detta är kanske att jag bara har 3.3V och alltså ingen negativ spänning att tillgå. Några förslag på hur sådan krets bör se ut?
bristen på minus ordnas genom att man skapar en virtuell jord på halva matningen. Den ersätter det som du normalt har som jord och sen matar du op med "+" och riktig jord.
Skriv svar