Dina mini-projekt!
- Electricguy
Re: Dina mini-projekt!
Ja. Det skuylle vara bra med ett scope med minnesfunktion för att göra det bara... 

100 sidor! Full fart till 200!
Själv har man bidragit ganska dåligt med mini projekt...

Själv har man bidragit ganska dåligt med mini projekt...

Detta borde kvalificera som mini i alla fall. Tröttnade på att min MCLR-knapp inte ville sitta kvar i labbdäcket (samma typ av knapp men med längre krokiga ben för hålmontering) så jag tillverkade en egen variant. Nu måste jag inte trycka tillbaka knappen varje gång jag vill använda den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Snyggt/smart!
Jag känner igen fenomenet med den typen av knappar i breadboard, ett evigt glappande.
Jag känner igen fenomenet med den typen av knappar i breadboard, ett evigt glappande.
-
- Electricguy
- Klas-Kenny
Ett riktigt miniprojekt här med.. 
En lysdiod med motstånd monterad på två sladdar med IC-klämmor, för att ha till att indikera status där man vill på olika byggen om man inte monterat någon fast status-LED, och vill ha någon enklare visualisering än att sitta med multimetern.
Ska nog köpa på mig ett helt gäng sådana klämmor, de är otroligt behändiga för sådant! Kanske en bar-graph display med en hel massa sladdar ut hade kunnat vara smidigt, se status på en hel 8bit-port samtidigt eller liknande.

En lysdiod med motstånd monterad på två sladdar med IC-klämmor, för att ha till att indikera status där man vill på olika byggen om man inte monterat någon fast status-LED, och vill ha någon enklare visualisering än att sitta med multimetern.
Ska nog köpa på mig ett helt gäng sådana klämmor, de är otroligt behändiga för sådant! Kanske en bar-graph display med en hel massa sladdar ut hade kunnat vara smidigt, se status på en hel 8bit-port samtidigt eller liknande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Electricguy
- Klas-Kenny
Jag köpte en BisPirate-klon (av Sandbox Electronics) på Ebay för ett tag sedan och fick med tio stycken lösa klämmor.
Riktigt bra är de i alla fall.
Edit: Sök på Ebay efter IC clip så får du många resultat.

Riktigt bra är de i alla fall.

Edit: Sök på Ebay efter IC clip så får du många resultat.

Efter 2 mopedstölder och en bakhjulsstöd (på Moppen) har jag funderat på hur
jag skulle kunna fixa ett enkelt larm.
Tankarna har gått från apterade handgranater till starkströmsinkopplingar men
insåg att jag förmodligen hamnat risigt till själv !
Vid senaste besöket på Clasisjön hittade jag trådlösa dörrklockor för 99:-
och erinrade mej att jag hade ett par gamla kvicksilverbrytare i en låda nånstans.
Sagt och gjort dörrklockan inhandlades och tryckknappen byttes ut mot Kvicksilverbrytaren.
Kalibrerade in vinkeln så att den lutar ca 5-10 grader, lagom om moppen står på stödet.
Placerade den i sadelfacket !
För ca en halvtimme sedan hörde jag en glad truddelutt från dörrklockan och tittade
ut genom fönstret..........mycket riktigt 5 killar i 16:års åldern håller på att flytta moppen.
Ett par bank på fönstret och en tjurrusning ut i trappen.... de hade hunnit springa
därifrån. Ringde Farbror Polisen och tipsade om ett Moppetjuvsgäng.
Larmet har betalat sej............................
Tyvärr inga bilder på det men jag tror beskrivningen är talande.
Rekommenderas
PS.
Någon som vet om dessa Kvicksilverbrytare fortfarande går att köpa?
DS.
edit:text och lagt till PS.
jag skulle kunna fixa ett enkelt larm.
Tankarna har gått från apterade handgranater till starkströmsinkopplingar men
insåg att jag förmodligen hamnat risigt till själv !
Vid senaste besöket på Clasisjön hittade jag trådlösa dörrklockor för 99:-
och erinrade mej att jag hade ett par gamla kvicksilverbrytare i en låda nånstans.

Sagt och gjort dörrklockan inhandlades och tryckknappen byttes ut mot Kvicksilverbrytaren.
Kalibrerade in vinkeln så att den lutar ca 5-10 grader, lagom om moppen står på stödet.
Placerade den i sadelfacket !
För ca en halvtimme sedan hörde jag en glad truddelutt från dörrklockan och tittade
ut genom fönstret..........mycket riktigt 5 killar i 16:års åldern håller på att flytta moppen.
Ett par bank på fönstret och en tjurrusning ut i trappen.... de hade hunnit springa
därifrån. Ringde Farbror Polisen och tipsade om ett Moppetjuvsgäng.
Larmet har betalat sej............................
Tyvärr inga bilder på det men jag tror beskrivningen är talande.
Rekommenderas

PS.
Någon som vet om dessa Kvicksilverbrytare fortfarande går att köpa?
DS.
edit:text och lagt till PS.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Tror inte att de går att köpa längre. Men det finns ersättare som fungerar i princip lika bra.
T.ex den här tiltgivren hos Swech.
Sneaky: Genialiskt! En typisk "varför har jag inte tänkt på det?"-pryl.
T.ex den här tiltgivren hos Swech.

Sneaky: Genialiskt! En typisk "varför har jag inte tänkt på det?"-pryl.

- Electricguy
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Men..
Var är fortsättningen?! Här sitter jag och är toknyfiken!
Och så sitter du bara där och inte berättar hur du gjorde?!
Nedrans... nästanölandsbo!
gggnnnnpppfff....

Och så sitter du bara där och inte berättar hur du gjorde?!

Nedrans... nästanölandsbo!
gggnnnnpppfff....

Vad skulle fortsättningen vara då? Såvitt jag kan se så har han helt enkelt brutit den positiva matningen och satt en NC-brytare där. När han trycker på knappen bryts matningen till manicken som är inkopplad och när han släpper så blir det som om han har pluggat i och ur kabeln.
Om jag inte feltolkat fullkomligt förstås...
Om jag inte feltolkat fullkomligt förstås...
- Electricguy
Ja jag har väl blivit en förbannad jävla Kalmarit antar jag!
Det reset knappen gör är att den bryter Vcc. Den ska anvndas till min ZOTAC Nitro för att stänga av den när datorn går ner i dregla-på-kudden-läge. Detta eftersom att invertern till VFDn i enheten piper...
För dom som inte vet vad en ZOTAC Nitro är så är det en hårdvarumonitor och överklockningsenhet för Geforce GPUer.
Öppnade den nyss.. PCBn är tillverkad av Futaba.. Och den installerar sig på datorn som en futaba VFD display och en HID enhet. Så den kan eventuellt vara hackbar. Enheten kosta vilda 95kr på Conrad!
Helt jävla sjuk byggkvalitet för det låga priset.
http://www.conrad.se/ZOTAC-NITRO-STYREN ... c%2Fmd5%7D

Det reset knappen gör är att den bryter Vcc. Den ska anvndas till min ZOTAC Nitro för att stänga av den när datorn går ner i dregla-på-kudden-läge. Detta eftersom att invertern till VFDn i enheten piper...
För dom som inte vet vad en ZOTAC Nitro är så är det en hårdvarumonitor och överklockningsenhet för Geforce GPUer.
Öppnade den nyss.. PCBn är tillverkad av Futaba.. Och den installerar sig på datorn som en futaba VFD display och en HID enhet. Så den kan eventuellt vara hackbar. Enheten kosta vilda 95kr på Conrad!

http://www.conrad.se/ZOTAC-NITRO-STYREN ... c%2Fmd5%7D