Frekvens ändring
Frekvens ändring
Hej
Jag har fått ett problem. Jag har en sändare som ska ta emot och sända ut den data som komer ut in till den.När den är fristående så sänder den på korrekt frekvens men när jag kopplar in den appart som jag har byggt så ändras frekvensen som den sänder på. Vad kan denna frekvens ändring bero på?
tacksam för hjälp
//Kristian Nyquist
Jag har fått ett problem. Jag har en sändare som ska ta emot och sända ut den data som komer ut in till den.När den är fristående så sänder den på korrekt frekvens men när jag kopplar in den appart som jag har byggt så ändras frekvensen som den sänder på. Vad kan denna frekvens ändring bero på?
tacksam för hjälp
//Kristian Nyquist
Hej
Sändaren är inte ett hemabygge det är en S469 från intus http://www.intus.com/Intuseng/NAV_uhf_eng.htm. Den ska sända på 448 MHz med den ändrar sig ~1MHz (återkommer med mer exakt värde).
Gränsnittet är 5V TTL till sändaren. Apparaten är ett hemabygge som sänder ut en bittström när man trycker in en knapp. När denna knapp inte är intryckt så är utsignalen låg. Om du kollar din e-post så skickar jag över ett kretsschemma över apparaten som du kan se där är den väldigt enkel. Kan senare under dagen lägga utt den på en websida.
Sändaren kan också ta emot data modulerat på 2.5 V relativt till GND med upp till 2.8 Vpp ( alltså 2.5+-1.4 V) Om signal nivåerna är över 3.9 eller under 1.4 antar dessa detta värde.
Frekvens ändringen sker när jag kopplar till jorden på bnc kabel som förbinder sändaren och min krets.
//Kristian Nyquist
Sändaren är inte ett hemabygge det är en S469 från intus http://www.intus.com/Intuseng/NAV_uhf_eng.htm. Den ska sända på 448 MHz med den ändrar sig ~1MHz (återkommer med mer exakt värde).
Gränsnittet är 5V TTL till sändaren. Apparaten är ett hemabygge som sänder ut en bittström när man trycker in en knapp. När denna knapp inte är intryckt så är utsignalen låg. Om du kollar din e-post så skickar jag över ett kretsschemma över apparaten som du kan se där är den väldigt enkel. Kan senare under dagen lägga utt den på en websida.
Sändaren kan också ta emot data modulerat på 2.5 V relativt till GND med upp till 2.8 Vpp ( alltså 2.5+-1.4 V) Om signal nivåerna är över 3.9 eller under 1.4 antar dessa detta värde.
Frekvens ändringen sker när jag kopplar till jorden på bnc kabel som förbinder sändaren och min krets.
//Kristian Nyquist
Spånar bara lite....
Frekvensen ändras när du kopplar in jord.
Den pryl som byter kanal på en radiomotagare är en oscillator, denna kan bara svänga mellan vissa specifika frekvenser. Förmodligen ändras den frekvensen med ca 1MHz när du kopplar in jord. kan man byta kanal på sändaren? Testa isåfall, och är det då samma frekvensskillnad?
Kan det finnas nån potentialskillnad mellan jord på ditt hembygge och jord på den köpta trancivern? Det kan jöra så att oscillatorn svänger annorlunda.
Kan du koppla in nått annat istället för ditt hembygge? Ändras frekvensen då?
/Danne
Frekvensen ändras när du kopplar in jord.
Den pryl som byter kanal på en radiomotagare är en oscillator, denna kan bara svänga mellan vissa specifika frekvenser. Förmodligen ändras den frekvensen med ca 1MHz när du kopplar in jord. kan man byta kanal på sändaren? Testa isåfall, och är det då samma frekvensskillnad?
Kan det finnas nån potentialskillnad mellan jord på ditt hembygge och jord på den köpta trancivern? Det kan jöra så att oscillatorn svänger annorlunda.
Kan du koppla in nått annat istället för ditt hembygge? Ändras frekvensen då?
/Danne
En gammal klassiker
Du måste isolera upp så att chassijord och signaljord inte ligger på
samma potential.Minns gamla hembygge där det räckte att man
vidrörde chassi så ändrades frekvensen.Man kan ju ändra/dra
oscillatorkristallens frekvens någon % genom att lägga en trimkondensator
från kristallen till jord.
samma potential.Minns gamla hembygge där det räckte att man
vidrörde chassi så ändrades frekvensen.Man kan ju ändra/dra
oscillatorkristallens frekvens någon % genom att lägga en trimkondensator
från kristallen till jord.
Om du menar att jag ska isolera mellan chassijorden och signaljorden i sändaren så kan jag inte göra det, får inte göra några förändringar i sändaren. Sändaren har ocksåfungerat utan problem tillsammans inkopplad med andra prylar tidigare, så den ska jag inte röra.
Men om du menar att jag ska isolera i mitt bygge så kan jag jag väll bara strunta att koppla ihop jordarna mellan min apparat och sändaren då får jag ju annan poteniel i mellan dom och jag får korrekt frekvens.
Men om du menar att jag ska isolera i mitt bygge så kan jag jag väll bara strunta att koppla ihop jordarna mellan min apparat och sändaren då får jag ju annan poteniel i mellan dom och jag får korrekt frekvens.
Testa.
De olika korten ska helst ha samma jord, men det kan ju vara ett sett för att hitta felet.
Annars testa att förbättra jorden på ditt bygge. T.ex. genom att dra fler jordkablar så jordens "signal" får en lättare väg att gå. Lite som spindelnät och inte som en slinga.
Hur är det med matningen till båda korten. Jordat uttag? Försök att få till en sladd mellan chassijorden på radion och jorden på ditt kort.
/Danne
De olika korten ska helst ha samma jord, men det kan ju vara ett sett för att hitta felet.
Annars testa att förbättra jorden på ditt bygge. T.ex. genom att dra fler jordkablar så jordens "signal" får en lättare väg att gå. Lite som spindelnät och inte som en slinga.
Hur är det med matningen till båda korten. Jordat uttag? Försök att få till en sladd mellan chassijorden på radion och jorden på ditt kort.
/Danne
Om Dout är seriell output från en UART är det faktisk så att en UART ger ut +5V när den är i tomgång. Det kan i så fall förklara en del.
Du bör alltså mäta spänningen på modulationssignalen gentemot radio-jord för att se exakt vad som sker. Denna mätning får mycket gärna göras med oscilloskop för att vara säker.
Sen är jag inte intresserat att få skickat hemtill, jag anser att ett schema som ger problem bör postas i forumet så att alla kan delta.
Du bör alltså mäta spänningen på modulationssignalen gentemot radio-jord för att se exakt vad som sker. Denna mätning får mycket gärna göras med oscilloskop för att vara säker.
Sen är jag inte intresserat att få skickat hemtill, jag anser att ett schema som ger problem bör postas i forumet så att alla kan delta.
Kan inte låta bli att komma med några idéer för dessa frekvenser är det till att vara försiktig. Jag vet inte hur enheten som skickar signalen ser ut men det ska ju vara en TTL signal och är den från en krets med öppen kollektor (drar endast mot jord) ska du nog sätta ett motstånd mot plus och är det inte det ska du nog kolla manualen till sändaren.
Använd inte koaxialkabel för signalen utan en vanlig ev. skärmad kabel.
Vet inte om jag var till hjälp men kanske någon fick en ide´
Bert
Använd inte koaxialkabel för signalen utan en vanlig ev. skärmad kabel.
Vet inte om jag var till hjälp men kanske någon fick en ide´
Bert
Jag har mätt på utgången och jag är säker på att Dout är låg när jag inte sänder den bitströmmen som ska sändas med sändaren.Om Dout är seriell output från en UART är det faktisk så att en UART ger ut +5V när den är i tomgång. Det kan i så fall förklara en del.
Nej det är inte jordat uttag på båda. Men saken är den att jag får samma resultat även om jag använder samma spänningskub på bådae sändaren och på mitt egna kort.Hur är det med matningen till båda korten. Jordat uttag?
Den jorden som jag har från sändaren är chassijord. Det finns ingen signaljord som jag kan koppla in mig på.Försök att få till en sladd mellan chassijorden på radion och jorden på ditt kort.