Godagens!
Jag håller på att bygga en lite hörlursförstärkare till mina nya hörlurar, och nu är de ju så att de behöver strömförsörjning.
Så jag letar efter en batterieliminator som har AC på 12V och jordpunk så jag kan få ut ish +-15V för att driva systemet med.
Eller ska man lösa detta problem på något annat sätt?
Är lite osäker när det kommer till att inte använda en riktig trafo.
Mvh
Emil
Batterieliminator med 2xAC
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Batterieliminator med 2xAC
Jag kan kolla vad jag har liggande i den vägen, återkommer....
-
OM du har AC att utgå från och bara skall mata hörlursförstärkare.
Varför gör du inte en dubbel halvvågslikriktning. Då får du typ +-17V med hjälp av två dioder och två kondensatorer som måste vara dubbelt så stora som vid helvågslikriktning.

Varför gör du inte en dubbel halvvågslikriktning. Då får du typ +-17V med hjälp av två dioder och två kondensatorer som måste vara dubbelt så stora som vid helvågslikriktning.

-
en bild till limpans beskrivning.
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... ldoub.html
den övre bilden. anslutningen mellan kondensatorerna är 0V , eller jordpunkten i din +- matning till stabbarna.
Rippel+diodspänningsfall+låg nätspänning gör att du hamnar på gränsen eller under den om vad en enklare stab krets (78/79XX) klarar om du inte har dyrare low dropout regulatorer .det blir knepigt att få 15V stabbat från 12V AC- men det går säkert lika bra med 12V stabbat?
hur ser ditt schema ut på hörlursförstärkaren?
Det går att bygga en symmetrisk spänningsdubblare med endast en AC matning, men det blir väldigt mycket komponenter och dessutom dålig verkningsgrad.
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... ldoub.html
den övre bilden. anslutningen mellan kondensatorerna är 0V , eller jordpunkten i din +- matning till stabbarna.
Rippel+diodspänningsfall+låg nätspänning gör att du hamnar på gränsen eller under den om vad en enklare stab krets (78/79XX) klarar om du inte har dyrare low dropout regulatorer .det blir knepigt att få 15V stabbat från 12V AC- men det går säkert lika bra med 12V stabbat?
hur ser ditt schema ut på hörlursförstärkaren?
Det går att bygga en symmetrisk spänningsdubblare med endast en AC matning, men det blir väldigt mycket komponenter och dessutom dålig verkningsgrad.
Tackar för hjälpen! Tänkte inte på att man kunde halvvågslikrikta.
Så här ser designen ut: Jag testar just nu utan att ha stabbad spänning till den, och simuleringarna ser bra ut.
Så här ser designen ut: Jag testar just nu utan att ha stabbad spänning till den, och simuleringarna ser bra ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.