Nu genomförd komplettering av en Uni-T UTP3702 med +5V 3A
Re: Komplettera en Uni-T UTP3702 med +5V ?
Så här ser det ut. De grå sladdarna kommer från transformatorn och jag mäter upp 11.5 V AC på dem. De, och den övre kondensatorn, är inte kopplade till något så länge man inte kopplar in likriktardioderna det finns plats för. In med ett par likriktardioder och man borde ha likriktad och glättad DC vid de tomma hålen ner till höger i vänstra bilden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
OK.
Så 10V lindninger är alltså helt oanvänd idag. Ja det underlättar ju.
Finns det alltså enbart plats för likriktardioderna, inte för stabben ?
(Ja ja, jag vet, jag kan öppna min enhet också...
)
Hm, jag vet inte hur många sådana här det finns inom forumet, men
det kanske är läge att fixa de delar som behövs för att få en fast
5V gemensamt ? Kanske någon av våra komponentleverantörer på
forumet kan sätta samman en sats med uttag, dioder, stabb o.s.v ?
Så 10V lindninger är alltså helt oanvänd idag. Ja det underlättar ju.
Finns det alltså enbart plats för likriktardioderna, inte för stabben ?
(Ja ja, jag vet, jag kan öppna min enhet också...

Hm, jag vet inte hur många sådana här det finns inom forumet, men
det kanske är läge att fixa de delar som behövs för att få en fast
5V gemensamt ? Kanske någon av våra komponentleverantörer på
forumet kan sätta samman en sats med uttag, dioder, stabb o.s.v ?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Är den så måntro att 'stabb' kortet är separat monterat i de modellerna som säljs med fast utgång? Verkar vara så att man har bara bas funktionen på nuvarande kortet.
Ja, men man *kunde* i så fall ha satt de 4 dioderna där också... 

Och kasta bort 75 öre på oanvända komponenter? inte i Kina inte...
Troligen sitter det ett 5V reg kort på motsatta sidan i agget på de som har +5V.
En stripboard med en NS switch och två 4mm uttag i de hål som finns under blindpluggen så har man +5V med bra verkningsgrad.
En 7805 skruvad i kylflänsen och så är man hemma ännu snabbare, primär glättning sätts i hålen på befintligt kort, sekundär kan monteras direkt på 4mm uttagen (som det är gjort på de två befintliga utgångarna). Två små 100nF kan monteras direkt på 7805 benen.
Blir en del förlusteffekt dock från ca 15Vdc så mer en 1A ska man nog inte ta med den lösningen.

Troligen sitter det ett 5V reg kort på motsatta sidan i agget på de som har +5V.
En stripboard med en NS switch och två 4mm uttag i de hål som finns under blindpluggen så har man +5V med bra verkningsgrad.
En 7805 skruvad i kylflänsen och så är man hemma ännu snabbare, primär glättning sätts i hålen på befintligt kort, sekundär kan monteras direkt på 4mm uttagen (som det är gjort på de två befintliga utgångarna). Två små 100nF kan monteras direkt på 7805 benen.
Blir en del förlusteffekt dock från ca 15Vdc så mer en 1A ska man nog inte ta med den lösningen.
Det var inte så jag menade.
Jag menar att de hade kunnat *gjort plats* för dioderna på
extra kortet, inte att de skulle montera dom i onödan...
Jag menar att de hade kunnat *gjort plats* för dioderna på
extra kortet, inte att de skulle montera dom i onödan...

Ja lite mysko är det att de har satt detta på kortet, på min sitter det dock ingen konding.
Att sätta dit den meninte dioderna är ju ännu konstigare...
Att sätta dit den meninte dioderna är ju ännu konstigare...
Så var det gjort.
En LM2576T-ADJ (5A switchad reg) med kringkomponenter skruvat i kylflänsen.

Fyra dioder (1N5404) och en konding på befintligt mönsterkort.

Kontakter i fronten med extra glättning och ett "blead" motstånd (220R).

Så här ser det nu ut på fronten, saknas bara en lämplig märkning.

Vid 5V 0.5A får jag en load reg. på 50 mV, ett reglerings rippel på 20mV och ett switch rippel på 10 mV.
Helt ok för att köra digitala kretsar på. Vill man ha analog 5V få man ta det från någon av de ordinarie utgångarna.
Jag har dimensionerat spolen till 100uH vilket gör att jag kan ta ut upp till 3A
Spänningen efter likriktning är 13.4V vid tomgång och 11,2V vid 0,5A @5V ut.
Jag har inte mätt på högre last än så jag vet inte hur mycket mer den sjunker vid t.ex. 2A.
Då regulatorn är ställbar kan jag skruva ner den till 3.3 om jag vill (funderade på att göra det ställbart men KISS gäller)
Jag har dock satt en jumper på ON/OFF pinnen för att kunna koppla den till en strömbegränsare i framtiden.
Kostnad? drygt 100.-
En LM2576T-ADJ (5A switchad reg) med kringkomponenter skruvat i kylflänsen.

Fyra dioder (1N5404) och en konding på befintligt mönsterkort.

Kontakter i fronten med extra glättning och ett "blead" motstånd (220R).

Så här ser det nu ut på fronten, saknas bara en lämplig märkning.

Vid 5V 0.5A får jag en load reg. på 50 mV, ett reglerings rippel på 20mV och ett switch rippel på 10 mV.
Helt ok för att köra digitala kretsar på. Vill man ha analog 5V få man ta det från någon av de ordinarie utgångarna.
Jag har dimensionerat spolen till 100uH vilket gör att jag kan ta ut upp till 3A
Spänningen efter likriktning är 13.4V vid tomgång och 11,2V vid 0,5A @5V ut.
Jag har inte mätt på högre last än så jag vet inte hur mycket mer den sjunker vid t.ex. 2A.
Då regulatorn är ställbar kan jag skruva ner den till 3.3 om jag vill (funderade på att göra det ställbart men KISS gäller)
Jag har dock satt en jumper på ON/OFF pinnen för att kunna koppla den till en strömbegränsare i framtiden.
Kostnad? drygt 100.-
Re: Nu genomförd komplettering av en Uni-T UTP3702 med +5V 3
Det där såg ju trevligt ut!
Har du något schema på det hela?
Eller är det bara direkt från databladet?
Jag har ett gäng "Simple switchers" som väl skulle fungera.
http://www.tradera.com/finding.mvc/item ... e&catid=-1
De är dock lite modernare (högre switch-frekvens) så det blir väl
lite mindre spole bl.a, om jag fattar detta korrekt. Det borde även
blir mindre rippel genom högre frekvens. 2596'an (150 KHz) med
fast 5V har ju ett ganska enkelt "Typical Application"...
(Egentligen kanske jag skulle kolla på att få tag på delar så att det
blev kompletta satser. Det är ju bara 4 komponenter...)
Har du något schema på det hela?
Eller är det bara direkt från databladet?
Jag har ett gäng "Simple switchers" som väl skulle fungera.
http://www.tradera.com/finding.mvc/item ... e&catid=-1
De är dock lite modernare (högre switch-frekvens) så det blir väl
lite mindre spole bl.a, om jag fattar detta korrekt. Det borde även
blir mindre rippel genom högre frekvens. 2596'an (150 KHz) med
fast 5V har ju ett ganska enkelt "Typical Application"...
(Egentligen kanske jag skulle kolla på att få tag på delar så att det
blev kompletta satser. Det är ju bara 4 komponenter...)
Intressant att kondingen var bestyckad i snigelens aggregat, tokigt!
Två bonusfrågor som jag inte alls behöver svar på, men är nyfiken:
Finns det ytterligare modeller som även har polskruvar på vänstersidan av fronten, och i så fall till vad? Det kan kanske vara läge att ha 3,3V på ena sidan och 5V på andra sidan?
Är det bara jag som tycker det känns avigt att ha plus till vänster och minus till höger på dubbelspänningsdelen? Jag vet inte varför det känns tokigt, det bara känns så...
Två bonusfrågor som jag inte alls behöver svar på, men är nyfiken:
Finns det ytterligare modeller som även har polskruvar på vänstersidan av fronten, och i så fall till vad? Det kan kanske vara läge att ha 3,3V på ena sidan och 5V på andra sidan?
Är det bara jag som tycker det känns avigt att ha plus till vänster och minus till höger på dubbelspänningsdelen? Jag vet inte varför det känns tokigt, det bara känns så...
> Är det bara jag som tycker det känns avigt att ha plus till vänster och minus till höger på dubbelspänningsdelen?
På bilden som länkades tidigare tråden är det tvärtom

Vad jag tycker känns "avigt" är att blanda på samma apparat.
På bilden som länkades tidigare tråden är det tvärtom

Vad jag tycker känns "avigt" är att blanda på samma apparat.

Nog är väl plus till vänster och minus till höger på dubbelspänningsdelen? 

Jo, men poängen var att det är *olika* konfig mellan de olika uttagen...
Ja, det är ju ännu tokigare på orginalet. Undrar hur de tänkte där, gissningsvis inte alls...
Hej,
Jag satte + och - så som jag vill ha det, dvs. + till vänster.
@sodjan, Det är taget direkt ur databladet.
Ja, en mindre spole hade inte skadat... och NS Simple Switch blir nog utmärkt.
Jag har nog lite i underkant på glättning, en 680uF vid regulatorn och 100uF vid polskruvarna är i underkant.
En 1000uF till skulle inte skada, blir troligen en kompletering av det.
"Remote sense" och kraftigare kablar skulle nog även ge bättre load reg, men det duger som det blev.
Enklast är en fast med bara fyra komponenter men jag valde ställbar för jag hade en idé att sätta en trelägesbrytare i panelen för att kunna välja mellan 3.3/5/9 volt på den fasta utgången (inte försent ännu) men som sagt, tillsammans med tankarna på strömbegränsning, inkoppling av en av panelmätarna och annat kul man kunde gjort så fick det bli en avskalad lösning, men så blev det ju mer än bara en idé också.
Vill man komma riktigt enkelt undan och bara vill ha 5V så är nog en 78S05 för 5kr klart vettigast.
Inspänningen sjönk till under 12V vid 0.5A så förlusteffekten i en linjär reg blir klart hanterbar med den stora kylflänsen men då ska man nog inte ta mer än 2A, vilket är vad en 78S05 klarar.
Jag satte + och - så som jag vill ha det, dvs. + till vänster.
@sodjan, Det är taget direkt ur databladet.
Ja, en mindre spole hade inte skadat... och NS Simple Switch blir nog utmärkt.
Jag har nog lite i underkant på glättning, en 680uF vid regulatorn och 100uF vid polskruvarna är i underkant.
En 1000uF till skulle inte skada, blir troligen en kompletering av det.
"Remote sense" och kraftigare kablar skulle nog även ge bättre load reg, men det duger som det blev.
Enklast är en fast med bara fyra komponenter men jag valde ställbar för jag hade en idé att sätta en trelägesbrytare i panelen för att kunna välja mellan 3.3/5/9 volt på den fasta utgången (inte försent ännu) men som sagt, tillsammans med tankarna på strömbegränsning, inkoppling av en av panelmätarna och annat kul man kunde gjort så fick det bli en avskalad lösning, men så blev det ju mer än bara en idé också.
Vill man komma riktigt enkelt undan och bara vill ha 5V så är nog en 78S05 för 5kr klart vettigast.
Inspänningen sjönk till under 12V vid 0.5A så förlusteffekten i en linjär reg blir klart hanterbar med den stora kylflänsen men då ska man nog inte ta mer än 2A, vilket är vad en 78S05 klarar.