Båtmotorer!!!!!!!!!!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
olssoninc

Båtmotorer!!!!!!!!!!!

Inlägg av olssoninc »

Har pricis blivit ägare av en Mariner 30hk utombordare.... Det jag tänkte kolla om det är någon på detta forum som vet om man kan trimma dessa? Har hört talas båtmotorer ofta inte skiljer sig så mycket, utan har ofta ungefär samma delar för 30 och 40 hk där det enda som skiljer är en strypning i förgasare eller liknande.

Men så slog det mig att det kanske sitter någon form av elektrisk styrbox där effekten är begränsad och då med hjälp av lite ODB kunskaper kanske går att uppdatera.

Är det någon som är haj på båtmotorelektronik så svara järna var jag kan hitta mer information!

//Olssoninc.
vikingen
EF Sponsor

Inlägg av vikingen »

Vad är det för årsmodell?

Det kan vara så enkelt som att byta svänghjul och förgasare. Om jag vet vilken årsmodell det är så kan jag höra med min far, jag kan inte så mycket modellspecifikt men en del har man ju lyckats snappa upp.
Det va visserligen ett tag sen han slutade med utombordare på heltid men utvecklingen går ju inte så jättefort
olssoninc

Inlägg av olssoninc »

Grymt!!!
Det är årsmodell 92-93 vore grymt om din far kunde hjälpa mig med detta!
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

He he..
Det är ju märkligt att så fort nån har köpt nått så skall det genast moddas och byggas om :D
Lycka till.
olssoninc

Inlägg av olssoninc »

Eftersom båten inte ligger i sjön så måste man ju ha nått att göra!!! haha
vikingen
EF Sponsor

Inlägg av vikingen »

Har nu hört mig för lite hos min far.

Han trodde att 30hk var toppmodellen av den motorn. Hade det vart en 20hk hade det bara varit att byta svänghjul och förgasare så hade du fått en 30hk men nästa storlek är antagligen en helt annan motor.

Han tyckte inte heller att styrboxen ströp effekten heller. Inte så skoj att leka med dessa heller eftersom dom är helgjutna så man inte ska kunna laga dom.
olssoninc

Inlägg av olssoninc »

Attans!!!
Då finns det alltså inte så mycket att göra för att öka effekte??

Du vikingen som verkar ha koll på båtmotorer, om man tankar 98 oktan istället för 95 så borde man väll få lite effektökning? Kan detta skada motorn?
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Nej, det skadar inte motorn. Men det ger heller ingen effektökning. Det enda tillfälle som man kan få detta är om man har en överladdad motor (turbo/kompressor) och ett högre oktantal gör att man kan ha högre laddtryck utan att det knackar. Det högre laddtrycket ger då ökad effekt. Styrboxen måste då vara gjord för detta.

Ej tillämpbart i ditt fall!
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

N2O :wink:
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

olssoninc: Detta är inte svar på din fråga, men har du börjat med enklare grejor som att se till att båtens skrov är slätt och rent, att du har en optimal propeller på motorn, rätt riggvinkel osv? Finns en del att fixa med innan man skruvar sönder sin motor :D
Skriv svar