Jag undrar om det finns ett enkelt schema till en FM-Radio för jag tänkte bygga en själv men då fattas 2 eller 3 komponenterna i radion. Filterkondingen eller vad det nu heter och några kondingar plus antennen. Dipol-antenn får duga till den. Jag har redan en enkel antenn men den är inte bra.
De ska vara av piezo-typ för att det ska fungera till något. Sen är den mottagare så "okänslig" att du måste vara inom en vills avstånd till sändaren, ha en bra antenn osv.
Ska du kunna använda det "på riktigt" måste den bli en del mer komplicerat.
Den fungerar hur bra som helst med tex en piezo hörlur = högohmig. Har man ingen sådan eller liknande så blir det till att sätta in en transistor i schemat så kan man använda andra lågohmiga (tex vanliga hörlurar) varianter också men då måste det ju förstås till lite ström till det hela. Ljudet från denna mottagartyp är generellt ganska så svagt men det är också som skrivet innan starkt beroende på hur pass nära en sändarantenn man är. Gjorde en sådan här för ca 20 år sedan och jag fick in en station, dock så svagt så det var precis att jag hörde den. Den kan bara ta emot AM signaler.
En lika enkel mottagare för FM blir inte lika lätt uppbyggd och jag har letat själv för några år sedan efter ett enkelt mottagar schema för FM utan att hitta. Däremot så kan man ju alltid om man nu vill göra en själv testa med en TDA7000 krets som är en komplett FM-mottagare. Kräver dock ca 15 komponenter men det blir litet ändå till slut eftersom det enbart är små kondensatorer. Jag har dock bara sett den i DIP kapsel.
Edit: dioden i den förstnämnda mottagaren måste vara en germaniumdiod eller en schottkydiod. En "vanlig" diod kommer inte att fungera. Jag använde en AA119 till den jag byggde.
Jag tror vi hade en ritning på en diskret frekvensmodulator (FM-mottagare) i nån gammal elektornikbok men den kopplingen var inte helt enkel kommer jag ihåg
Jag har själv letat som en liten för att hitta en enkel fm mottagare, och det jag har hittat är kretsar från Analog, Maxim o Philips. Dessa kretsar är endast för fm radio bandent (88 - 108 Mhz).
Varicap o keramiska filter hittar du HÄR.
Ja, det kanske går någon gång. Om jag hittar en gammal radio så tror jag att jag tar komponenterna därifrån. Dumt påhitt av mig: Annars kan man bara sätta dit några motstånd med högt värde.
Senast redigerad av fatboy 18 oktober 2005, 17:00:59, redigerad totalt 1 gång.