Dina mini-projekt!
- Electricguy
Re: Dina mini-projekt!
hehehe. sånt som händer.
Armen i en hårddisk vill ha runt 4-5V för att inte bli för varm.
Armen i en hårddisk vill ha runt 4-5V för att inte bli för varm.
Testade att tillverka ett eget kretskort till en liten OLED-skärm. Eller eget o eget, layouten stal jag från Adafruit och modifierade den så att den passade vad jag ville ha (tog bort en bunt pinnar och arrangerade om).
Toner transfer ger skapliga resultat i alla fall. Ihoplött. Ser nu när jag tagit bilden att jag glömde göra rent kortet innan jag började... Men men, ren koppar ser ju snabbt ut som skit i alla fall så det kvittar väl. Man tager vad man haver?
Och resultatet.
Toner transfer ger skapliga resultat i alla fall. Ihoplött. Ser nu när jag tagit bilden att jag glömde göra rent kortet innan jag började... Men men, ren koppar ser ju snabbt ut som skit i alla fall så det kvittar väl. Man tager vad man haver?

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kopplade upp mitt första "slutsteg". 12V+ till 6x9" ut till 2n3055 kollektor, emitter till jord. Signalgenerator till basen och emittern. Först hade jag en 5W bilglödis(visst är jag tjatig) mellan 12V+ och högprataren, men den behövdes inte. Jag provade signalgeneratorn direkt, men den orkade inte. Så lite förstärkning har jag fått. Det vibrerar på bra. Spelade lite kodingbasket, och kondingen studsade bra i baselementet. Och landar förvånadsvärt ofta i mellanregisterhögprataren=kodingbasket
. Hur fel har jag gjort? Ingen push pull här, men det låter. Kommer det att gå lika lätt att göra "slutsteg" till BLDC motorer? Orkar en HDD motor tända 2n3055(en/fas)? Och driva en annan motor upp emot en hkr. Då med en lämplig glödis.

- Klas-Kenny
Visst går det bra att använda enbart en transistor om målet är att få högtalaren att låta lite, men man förlorar halva perioderna vilket förstör ljudet rätt drastiskt. 
Men om man tex. bara vill få en liten högtalare att pipa utav en microkontroller eller liknande så är det rätt vanligt att bara köra på en enkel transistor och mata den med fyrkantsvåg.

Men om man tex. bara vill få en liten högtalare att pipa utav en microkontroller eller liknande så är det rätt vanligt att bara köra på en enkel transistor och mata den med fyrkantsvåg.
För att få mer effekt behöver man med spänning. Vad gör man om man inte har det lätt tillgängligt, man provar med mindre
. Den funkar bra även på 5V. Konding basket no problem. Jag kör konstant frekvens och amplitud. Kanske därför det låter så bra. Blir nog annat med musik och ständiga variationer på frekvens och amplitud.
Att det kunde vara så lätt
inga kondingar inga matteformler inga motstånd, bara en trissa och spänning.

Att det kunde vara så lätt

- Klas-Kenny
Det fattas nått
får bara halva sinusvågen. Men med 4kant ser det ut att ge både + och - våg!???? Den ser väldigt kvadratisk ut.

- Electricguy
Ja det är ju redan påpekat att du bara får halva kurvan. Det är för att transistorn inte kan leda på den negativa halvperioden. Det är därför man drar upp transistorns arbetskurva i klass A steg för att få hela kurvan med.
klass A steg då blir det nog lite mer komponenter. Jag funderar på + 0 - matning. Går det att anv 2n3055 till båda? Bara vända kollektor och emitter. Men den leder nog inte med - på basen. Kanske med en drivtrissa. Jag har inga 2n2955 hemma...
- Electricguy
En punktsvets för mycket små saker.
Den skickar ut en puls på 100Joule på 30V
Switchingnen sköts av en 300A kontaktor.

Den skickar ut en puls på 100Joule på 30V
Switchingnen sköts av en 300A kontaktor.

- Klas-Kenny
- Electricguy
Ett par blad från en brytbladskniv ihopsvetsade med en bit koppar. Ser FÖR JÄVLIGT ut.. men dom sitter ihop!
Och visst. Det är egentligen inten svets alls. Det är ett puls aggregat.. En punktsvets fungerar inte på samma sätt.

Och visst. Det är egentligen inten svets alls. Det är ett puls aggregat.. En punktsvets fungerar inte på samma sätt.

Fint! Men byt till halvledar switching säger jag så du inte punktsvetsar fast blecken i kontaktorn 

- Electricguy
Det är ingen som helst fara!
Den har fått varit med om 200V 300Joule pulser också...
Inga som helst tecken på att den kan svetsa ihop sig själv!

Undrar bara hur mycket förluster man får över kontaktorn vid switchning. Vore intressant om du kunde mäta spänningsfallet över den precis vid switchningen!