Störningar från kinavfd....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
m_thread

Re: Störningar från kinavfd....

Inlägg av m_thread »

Jag är numera helt nöjd med min 'Kinaspindel' och min 'KinaVFD'. Kör med oskärmad kabel och har inga större problem med störningar vad jag sett. Spindel är nästan helt tyst, även vid fullt varvtal på 24krpm. Stegmotorerna låter definitivt mycket mer än spindeln.

Jag planerar dock att byta ut VFD kabeln till en skärmad variant. Då jag redan bytt ut allt annat kablage till bra grejjor. Kan någon här komma med råd angående dimensionering av en sådan kabel, tänkte mig Ölflex el liknande. Spindelmotorn är en trefasmotor som är på 220V/800W. Vilken kabelarea behövs för varje enskild ledare i spindelkabeln? 0.5mm2, 0.75mm2 elller 1.5mm2? Den som sitter där idag är av okänd dimension.

/F
Agwan

Inlägg av Agwan »

Att inte ansluta skärmen i båda ändar är som att gå in på toaletten och pinka, men inte pinka i toalettstolen utan på golvet. Man har iofs tänkt rätt i början när man gick in på muggen, men det blev lite fel på slutet.

Skämt åt sido, vi hyrde in en riktigt erfaren konsult som arbetat på ABB med EMC men numer jobbar på Delta i Västerås. Han förklarade klart och tydligt att det inte ger någon verkan att bara ansluta i ena änden, eftersom skärmen då i sig fungerar som en antenn. Antingen så skärmar man in de "smutsiga" kablarna/elektroniken, och då gör man det helt, eller så avstör/filtrerar man, och då gör man det där kablaget passerar ut ur skärmningen och med skärmen som jord.

Sedan kan det vara så att om man gjort en dålig skärmning/filtrering någon annan stans i sitt system, så kan saker börja fungera när man bryter upp en skärm. Men i så fall kan man också ta bort hela skärmen. Och det skulle fungera med skärmen om man bara åtgärdade det egentliga felet.

På en hobbymaskin kan man fuska lite som man vill, och sedan försöka åtgärda problem som uppstår med olika lösningar tills man tycker att det fungerar. Men man kan då inte garantera funktionen.
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

Jag hade jätteproblem med störningar i en maskin som har Kina-vfd. Jag började med skärmad kabel men det funkade inte, när jag sen satte dit ett nätfilter slutade alla problemen.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Jag har en kina- vfd som jag var lite nervös för att den skulle störa den har inga problem alls. Jag har anslutit skärman på motorkabeln i båda ändar och det räckte för mig. Det borde gå att få igång din med. Jag är grymmt nöjd med spindeln så ge inte upp är mitt råd
--Per
Agwan

Inlägg av Agwan »

Kan absolut vara nätfilter som löser problemet. Mitt filter är tre-fas, så jag har en separat matning till VFD:n, en fas till motorerna och en fas till elektroniken. Det är kanske mer lyckat lösning än jag tänkte mig från början. (Såg nu att det var 36A varianten av Shaffner på Elfa jag har, 3 500:- är lagom det för ett nätfilter. Kan sälja det för halva pengen. :) )
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Agwan: Förhoppningsvis missförstod du honnom.
arla

Inlägg av arla »

Mja, jag skall börja med att ansluta skärmen på båda sidor. Om inte det gör nån skillnad så får jag prova med ett nätfilter. Ser att jag kan få ett för 291:- + moms på Elfa så jag börjar nog där.

Kollade med Warp9, oxå där fick jag tipset att innesluta VFD:n i ett plåtskåp. Det får väl bli plan 3... :)

Jag är hittills väldigt nöjd med själva spindeln då den är både stark och tyst så det känns ju tråkigt om man skulle behöva överge den för en Kress....men jag har inte gett upp än... :D
PTC

Inlägg av PTC »

För att klargöra problemet med skärmning.
shielding_connection_sw.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Inlägg av H.O »

Nej, inte ska du byta den mot en Kress.
Min Smoothstepper hängde sig varje gång jag tryckte nödstop. Den troliga anledningen var antingen störningar från själva kontaktorn till nätdelen eller från det faktum att jag dumpade energin lagrad i nätdelen genom ett relativt låg-ohmigt motstånd. Störningen verkade "komma in" genom flatkabeln som anslöt Smoothsteppern till break-out-kortet (C11 från CNC4PC) för om jag kopplade bort den så var det inte längre några problem.

Det första jag provade var att montera Smoothsteppern i datorlådan och anslöt den med en kort USB-kabel direkt till en USB-header på moderkortet och sedan dess har jag inte haft några problem.

Kör man en laptop är ovanstående lösning såklart inget bra alternativ.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Håller med H.O., du skall inte byta till Kress. Du har ett system som går att få att fungera helt ok. Du kan styra varvtal på ett helt annat sätt.

Bra dokument PTC. Många bra förklaringar. Väl värt att läsa igenom hela noga.
arla

Inlägg av arla »

Ägnade gårdagen till att försöka fixa jorden till spindelkabeln. Tog sin lilla tid men nu är den i alla fall jordad i bägge ändar enligt den eminenta instruktionen från Agwan. Såg även till att jorda maskinen ordentligt. Körde så igång maskinen men smoothsteppern dog direkt när jag startade spindeln. Ok, nästa steg blev att montera SS-kortet i datorlådan. Sagt och gjort men inte heller det blev nån skillnad. Sen som en snilleblixt från klar himmel tänkte jag att man kanske skulle prova att ansluta vfd:n till ett annat eluttag där inte resten av maskinen är ansluten...och se på f**n nu funkar det utan problem :D

Har dock beställt ett nätfilter som jag skall montera på vfd:n så då kanske den går att koppla till samma uttag utan problem...
Agwan

Inlägg av Agwan »

Ja, kina-VFD:erna är inte direkt prima kvalité. De sprutar ut skit både fram och bak. Frammåt (mot spindelmotorn) är det väl mest radioburet som kan störa ut saker. Själva spindelmotorn påverkas inte av att det kommer lite spikar. Bakåt så är det förmodligen mest kabelburet. Det borde väl sitta några kondingar på ingången som kan ta bort lite spikar, men man skall inte vara säker på att det är tillräckligt. Jag skulle sätta filtret så nära VFD:n som möjligt för att minimiera kabellängden mellan dem.
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Det helt rätt, filtret skall monteras nära VFD så att nätkabeln ut ur lådan är "ren".
Skriv svar