Bromsning av DC motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Bromsning av DC motor

Inlägg av danei »

discomike skrev:Känns som man kunde bygga något roligt som håller sig nästan lagligt:
Max 20km/h (såg inget krav om max motorstyrka, bara maxhastighet)
Längd: 1,6 m.
Bredd: 0,75 m.
Broms min: 3 m/s^2
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 3&p=606059

3m/s^2 kommer man inte att klara ner till noll med en kortsluten motor.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

danei skrev:
EDIT: Nu ändrade du visst inlägget jag svarade på. Det kan ju vara bra att kolla upp innan du anklagar mig för att fel.
Trådskaparen verkar ju ha koll på reglerna även om han vägrar att ge informationen i frågan.
Jag ändrade inläggat precis efter jag postat det, efterssom jag insåg att det uppenbarligen var två helt skilda väsen enligt lagstiftarna, vilket jag inte trodde det var, jag ändrade innan någon hade svarat, och det är omöjligt för mej att veta om någon har läst det.

Sen "anklagade" jag inte dej, det är väl en diskussion, det var i alla fall inte min mening att anklaga dej.

Anledningen att jag inte läste lagen var att jag inte hittade den, man tycker ju att transportstyrelsen borde ha länkat den men..
anders_w

Inlägg av anders_w »

Jag har en likadan motor och kontroller som jag har monterat på en gokart till barnen. Eftersom jag lyckades bränna kontrollern vid ett tillfälle blev jag tvungen att ta isär, felsöka och laga. Så därför vet jag hur den fungerar (om någon är intresserad).

Den har ingen funktion för broms eller regenerering. Motorn (DC-borst) är kopplad med en pol till batteriets pluspol och den andra till minuspol via kontrollerns FET:ar (tror det var 6 eller 8 st parallelkopplade). På "high-side-sidan" finns flywheel-dioder som leder då FET:arna är avstängda och motorn driver ström genom kontrollern. Ingågnen för bromsbrytare är endast för att stänga av drivningen till motorn för att den inte ska överhettas om man försöker gasa och bromsa samtidigt (tänkt för elscooter med skivbroms).
Skriv svar