Jordfel på en elgitarr

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PTC

Jordfel på en elgitarr

Inlägg av PTC »

Nu är man 50 år fyllda och fick en elgitarr av frugan, en stratocaster, men har märkt att det är nåt som inte stämmer.
När jag rör en "jordad" del på gitarren så knäpper det i högtalaren, kan det vara så att jag använder ett ojordat uttag eller är det för kablaget i förstärkaren inte är skärmad?
Användarvisningsbild
JohnGalt

Re: Jordfel på en elgitarr

Inlägg av JohnGalt »

Jag har lagat ett par telecasters där tele-jacket i gitarren p g a bristfällig konstruktion vridit sig så att det blir kortslutning i kontakten när man petar på den (då knäpper/smäller det). Kan det vara det som hänt här? Är det en helt ny gitarr? (I så fall ska det väl inte hända)
Telepluggarna vid gitarren och förstärkaren kan också ofta vara glappa, har jag sett.
PTC

Inlägg av PTC »

Det kan vara så, jacket i gitarren var lite lös, men plockade bort den och det satt bara plus och minus på den, ingen jord eller skärm....ska det inta vara det?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Jag hade ett liknande fel på min elbas (P-modell). Det var rätt irriterande beroende på var jag var och spelade.
Det brummade lite svagt när jag hade volymen uppskruvad, men slutade bums då jag rörde vid strängarna.
Jag plockade bort plektrumskyddet och fick då se att sladdarna från de båda mikrofonerna till volympoten var oskärmade! :(
Jag lödade av den sladden som gick till jord och snurrade runt om den andra sladden så långt som den räckte. Lödade fast sladden igen, och efter det fanns det inget oljud.
Jag hade tänkt byta ut sladdarna mot skärmade, men när det ändå blev perfekt så brydde jag mej inte om det. Basen är en Squier Precisionsbas så den är kusin till Fender. :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"fick då se att sladdarna från de båda mikrofonerna till volympoten var oskärmade!"

Det är en av de sakerna som Fender sparar in på i Squire-modellerna.
Det kan ju inte vara samma konstruktion med ett 3 gånger längre pris. :)

Skärmning har med störningar att göra och påverkar alltså inte felet som PTC nämner,
men naturligtvis är det bara en fördel om man har skärmade kablar. Anslut då även skärmen i båda ändar till signaljord!
(Om det är möjligt så kan man även koppla in metall"koppen" på potarnas baksida och folien innanför plektrumskyddet till denna skärm.)

PTC:
Troligen är de delar du rör inte jordade (signaljord, ej att förväxla med skyddsjord).
De ska sitta ihop med telejackets signaljord (dvs den del där muttern sitter).

Gitarrer är inte jordade i betydelsen skyddsjord. Man använder bara signal och signaljord, precis som en mikrofon
och en gitarr är ju i princip några mikrofoner med strängar ovanpå. :)

Skyddsjorden kommer in i bilden först i förstärkaren.
Den kan hålla nere vissa former av störningar och även stötar som man kan få när man rör gitarren och t.ex en mikrofon eller något annat som (indirekt eller direkt) är anslutet till elnätet.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Skärmning har med störningar att göra och påverkar alltså inte felet som PTC nämner,
Jo, det är precis vad det gör!
En pickup med oskärmade ledningar samlar upp störningar.
Det var endast 4-5 varv jag behövde linda jordtråden runt signaltråden för att felet skulle försvinna (i mitt fall).
Strängarna är jordade via stallet!

Exempel:
Gitarren hänger på gitarristen. Det är nu endast ett kort avstånd mellan gitarristens kropp och gitarrmikrofon med oskärmade sladdar.
Gitarristens kropp samlar upp växelspänningsfält som finns i rummet, detta fält kopplas kapacitivt till de oskärmade detaljerna i gitarren.
Gitarristen rör vid strängarna, då jordas gitarristen och växelspänningsfältet minskar eller försvinner.
Det är just då knäpparna hörs i förstärkaren!
PTC

Inlägg av PTC »

JAg ska kolla upp hur det ser ut i gitarren och byta ut till skärmade kablar, får se om det blir bättre.
Tackar så mycket för tipsen
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Gör det enkelt! Linda en jordad tråd runt pickupledningarna hela vägen till volympoten.
C:a 10 varv kan räcka.

Vill du lägga ner mera jobb, byt till skärmade kablar.
Återkom gärna med resultatet!
PTC

Inlägg av PTC »

Jag ska lägga ner jobbet med att byta till skärmade kablar, sen ska jag sätta dit ett kvalitetsjack med då originalet ser lite "B" ut.
Men jag ska återkomma med resultatet
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Hej

Jag hade ett liknande fel på min gitarr, jag bytte till skärmade kablar och jag skippade telejacket helt då det satt en skruvad bajonettfattning orginal. Detta var innan telejackstandarden blev vanlig på gitarrer skulle jag misstänka. Det hjälpte inte och det slutade med en tunn liten jordad kabel som fick gå till stallet så alla strängarna blev jordade, jag lödde fast den i en sträng. Fungerar perfekt inga störningar alls!
svanted

Inlägg av svanted »

strängarna SKA vara jordade, är det inte det är det ett tillverkningsfel eller en billig gitarr.
de ska vara anslutna till ringen i teleproppen och skärm i kabeln.
är de inte jordade får man knäppar då man rör strängarna p.g.a. att de laddas med statisk elektricitet.
vid tillverkning brukar man dra en tråd inuti gitarren, mellan bryggan eller strängfästet och in till elektroniken.
finns det inte borde men kunna göra det i efterhand....

edit:
sen är det viktigt att förstärkaren sitter i ett jordat uttag, speciellt om det är en rörförstärkare.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Hej

Hehe.. billig gitarr är det inte, möjligtvis tillverkningsfel eller vad man nu kan kalla det. Man visste kanske inte riktigt hur gitarrer skulle kopplas för att fungera tillfredställande på den tiden. Min gitarr är från 1948, halvakustisk, Herman Carlsson Levin. Därav skruvgängad bajonettfattning, jag tror inte teleplugg blev vanligt på gitarrer förens fender 1956? började tillverka rena elgitarrer. Nästan ett decenium senare :)
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Bild stoffe, bild!
PTC

Inlägg av PTC »

Bytt kablarna i den nu till skärmade, passade på att byta pottarna och jacket med till bättre kvalitet.
Tror det var tillverkningsfel på det för nu fungerar den kanon
Skriv svar