Tänker jag rätt här. Logga en strömtrafo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Micke_71

Tänker jag rätt här. Logga en strömtrafo

Inlägg av Micke_71 »

Jag har en strömtrafo 1:300 som egentligen hör hemma i en nibe panna som jag ska använda till att logga varmvattenberedarens av och på. Jag vill veta vad som är korta uppvärmningar för att kompensera förluster, vad som är förbrukning och hur stor förbrukningen var.

Beredaren är på 3kw 400V. Dvs 7,5A vilket ska ge 25mA i strömtrafon om jag förstått det rätt.

Har tänkt att göra det så enkelt som möjligt för mig och hade tänkt något i den här stilen.

En led är för att kunna se på elektronikboxen, den andra är en optokopplare (egentligen läsgaffel eftersom jag har sådana liggandes) Ena dioden är likriktning för att kunna glätta spänningen, den andra dioden är för att undvika höga backspänningar över led'arna samt att man avråder från att köra strömtransformatorer öppna (olastade) på grund av för höga spänningar.

Dioderna hade jag tänkt 1n4148. Har sådana liggandes eller var det 1n918??
logger.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Tänker jag rätt här. Logga en strömtrafo

Inlägg av grym »

funkar inte, du kan inte ha två lysdioder parallellt, dom har olika spänningar för vf

men prova, bara lysdiod och optokopplare, lysdioderna antiparallellt, och då får du 50 hz blink på utgången, men de fixar du där istället

ev ett motstånd i serie med båda lysdioderna och en liten avstörningskonding parallet med lysdioderna, så man slipper slå sönder dom i strömspikarna, motstånd 10-100 ohm
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Tanken med Vf slog mig efter att jag hade postat. Reviderar idén lite grann. "Indikeringsled'en" kommer att flimra i 50Hz men det gör inget.

Så här då?
logger.gif
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag tror att du har missuppfattat strömtransformatorer lite...
Enkelt uttryck så kommer den där att leverera 7,5/300=0,0016666A eller 1,6mA vid 7,5A in oavsett vilken last den ser...
1.6mA fördelat på två st lysdioder lär inte tända vare sig den ena eller den andra.
Strömtransformatorer är galvaniskt åtskilda så du behöver ingen optokopplare om du kopplar rätt.
Vad du behöver är ett lastmotstånd och en OP-Amp som förstärkare sen kan du göra om det till DC om du vill.
Om du kopplar in en strömtransformator med öppen utgång så skapas en så hög spänning att de flesta går sönder i sina isoleringar omedelbart, se till att det aldrig händer, därför SKALL du använda ett lastmotstånd sen högohmigt utnyttja signalen över motståndet.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Nu hänger jag inte med. 7,5/300 är väl ändå 25mA.

Dioderna är tänkta hålla spänningen nere på bägge halvperioder av växelspänningen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Helvågslikriktare?

Trafon är väl för övrigt rätt så galvaniskt skiljd, fast kanske inte så väl att det är säkert att koppla "vad som helst" på dess utgång?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

om man bara ska ha on/off avkänning så funkar det, och det är vad jag läste mig till

prova som jag sa med lysdioderna antiparallellt och seom det funkar, bör göra det
att ordna till 50 hz flimret gör du helst på andra sidan
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Jo det är riktigt att en strömtrafo är galvaniskt avskiljd. Jag skulle enkelt kunna helvågslikrikta utgången, glätta den och mata direkt till eventloggern. Dock med ett belastningsmotstånd som hindrar att spänningen skjuter i höjden ifall en diod skulle haverera.

Men jag är lite osäker på vad strömspikarna skulle kunna hitta på med. Av gammal och ny erfarenhet så vet jag att induktanser av alla möjliga slag kan hitta på spökerier med elektronik, trots lämpligt skydd.

Det är därför jag väljer lösningen hängslen och livrem i det här fallet med dubbel avskiljning. Den första skiljer bort nätspänningen och den andra skyddar loggern mot spikar och annat från strömtrafon.

OM min lösning fungerar så är det inte mer komponenter än någon annan lösning och jag har det jag behöver hemma i lådorna. Nackdelen blir dock att den bara kommer att känna av större effekter och det finns ett stort område mellan 1 & 0 så att säga.

Eftersom strömtrafon skickar en ström proportionellt mot belatningsströmmen så kanske det går att likrikta och glätta den och sedan köra över belastningsmotståndet utan att förlora allt för mycket "linjäritet" på grund av dioderna spänningsfall. ?

Det finns ju logger som känner av DC spänning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hängslen och livrem låter bra :)

Vad sägs om att börja med en helvågslikriktare och efter den dels belasta med tre-fyra seriekopplade dioder (som garanterat kräver högre spänning än vad som krävs för att tända en LED) och dels belasta med lysdiod i serie med lågohmigt motstånd, med motståndet valt för att ge lagom ström vid spänningsskillnaden mellan diodstegen och lysdioden?

(P.S. jag kanske minns helt galet men tror att det är annan framspänning på IR-dioder (som du kanske har i läsgaffeln?) än vanliga lysdioder)

Om du vill provköra med "valbara" strömmar så skulle du kanske kunna provköra strömtrafon med utgången från en ljudförstärkare in mot lämplig konstlast (eller för den delen med bauta-bashögtalare ställd i nåt rum där du slipper höra oljudet) :wink:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

en strömtrafo bör vara så kortsluten som möjligt för rätt funktion
så två lysdioder antiparallellt är rimligare
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Ska nog prova så som jag ritade på en testbräda. Men har du någon förklaring till varför jag ska ta bort flimret på andra sidan optokopplaren?

Jag vet inte vad det är för ingångsresistans på en Lascar event-logger men tror den är ganska hög o är rädd att en konding där kan påverka tiden en hel del.

Min tanke är att dioderna laddar ur kondingen ganska snabbt när strömmen bryts. Kanske lägga till en urladdningsresistor med t= 0.1 ?

Men om jag testar med en diodbrygga med 1n4148or, glättar den och lastar med en resistor så jag får en dc-spänning. Eftersom strömmen är ganska konstant även om lasten varierar så borde det väl ge en likspänning som har relativt bra relation mot växelströmmen. Spänningsfallet över dioderna ska väl inte påverka så mycket. Ingen jätteprecision men kanske så det duger till enkel strömmätning. Eller tänker jag galet?

Strömtrafon är en enklare som inte håller så hög precision den heller. De är avsedda för belastningsvakter o dylikt.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Gjorde ett test idag med 2lysdioder kopplade antiparallellt. Inga andra komponenter. Det fungerar utmärkt. Körde 5-6A i kabeln genom strömtrafon och dioderna lös. Inte så jättestarkt, men lite sådär lagom så att säga.

Men jag hade tydligen inga vettiga läsgafflar kvar, undrar vart dom tog vägen? Får se om det blir en vanlig optokopplare istället. Eller kanske ett reed-relä ?

Jag mätte också utgången med multimetern. Den visade på 40mA men det är så långt ner i mätområdet så jag tror inte värdet är allt för pålitligt.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Lägg dioderna anti-parallellt. Mindre strömspikar kan dämpas med ett seriemotstånd till strömtrafo'n, Får du större fulingar tar du zenderdiod + några 1N41148 alternativt två kedjor av 1N4148:or tills något högre framspänningsfall erhålles utöver ir-led resp. lysdiod i vardera riktningen.

Filtrera på optokopplarens sekundär, kan bli kämpigt för transformatorn och mata ut tillräckligt med effekt för att hålla optokopplaren vid liv.

"Går det så går det" med idéen att likrikta och lagra, risken är att trafo'n inte kan extrahera tillräckligt med effekt från primär-strömkabeln. Dvs när du tar ut samma ström på strömtrafons sekundär men med högre spänning (pga diodspänningsfall i extra brygga etc) så blir det mer effekt som måste överföras från ström-primären och det kanske inte transformatorn kan.

Fortfarande så förstår jag inte varför du vill ha med optokopplaren när trafon ändå är galvaniskt skild vad jag förstår.
fulkoppling.gif
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Varför? Jo det är det där med hängslen o livrem.

Nr1. Jag får då en 100% renhet från strömspikar in till dataloggern. Vad som än händer på andra sidan så klarar sig loggern. Man får ju en optokopplare för 3kr.

Nr2 Strömtrafon ska sitta inne i beredaren o samsas med värmelement, Nu är det tillräckligt avstånd från elpatronen men man vet aldrig. Om pingvinerna skulle åka till Saharaöknen på semester så skulle något hända så att den kommer för nära elpatronen. Isoleringen skulle då kunna ryka. Det är ju i alla fall 400volt och 3kw effekt.

Nr3. Den kanske åker på att logga ännu fulare saker.

Säg att jag skulle sätta en diodbrygga o helvågslikrikta trafon, en konding och optokopplaren så klarar jag mig på 3 komponenter. Ingen extern strömförsörjning skulle krävas.

En annan tanke är ett reedrelä, det finns dom som slår till redan på 7mA. Dvs 2.1 ampere i primärström. En brygga, zenerdiod, konding och reedreläet. Då får jag en hysteres som kan vara bra att ha.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Om jag misstänkte att värmen kan bränna igenom spolens hölje skulle jag inte fortsätta överväga den placeringen -man har liksom börjat i fel ända :?:

Strömsensorn kan ju sitta i VVB, på kabeln till VVB eller i säkringsskåpet som matar VVB's grupp(där jag antar den är ändå ensam).

Om reed-relä behöver 7mA... och optokopplare typiskt bara behöver 5mA (vissa bara 1mA typ CNY17-4) så borde valet vara självklart :humm:
Ingen extern strömförsörning behövs för "transistor-alternativet" heller.. men ääh, jag kanske missförstod?

Ang störningar håller jag med 100%, med strömtrafo's får man en högre kapacitiv koppling som kan överföra störningar och då är optokopplare utmärkt för att minska kapacitiva kopplingen till ett minimum.
Skriv svar