Projektförslag?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
klintan

Projektförslag?

Inlägg av klintan »

Någon som har roliga förslag till projekt man kan göra me lite småmotorer? har plockat isär ett antal cdspelare, till bärbara och vanliga. så har ett antal.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Minirobotar. Var ett sådant projekt i AoE för ett tag sedan. Bygg lätt, litet och enkelt.
klintan

Inlägg av klintan »

nummer ? på tidningen :P
saddox
Kontakt:

Inlägg av saddox »

IRstyrd rullgardinsmotor. Det vill jag ha men det ligger lite långt ner i projekthögen.
Redur

Inlägg av Redur »

saddox

Låter tufft, nått du önskar eller har bara att den väntar på att bli byggd. Leter efter nått sånt till mörkläggnings gardinerna till filmrummet :)
klintan

Inlägg av klintan »

Samma här. men ja är nog rädd att mina motorer är lite för små för det ändamålet :P kanske hittar någon stor nog dock.
saddox
Kontakt:

Inlägg av saddox »

Något jag önskar och skall bygga när tid finns. Och rätt motorer.
Eller.. det enda jag funderar på är var man får tag på utväxlingar snorbilligt samt får fast dem på en gardin.
Redur

Inlägg av Redur »

Saddox: Då har du med andra ord en idé på hur elektroniken skall funka eller? Vill du dela med dig *ler* :)
saddox
Kontakt:

Inlägg av saddox »

En väldigt lös idé:

Jag gillar AVR. Hmm.. Varför inte en IR-mottgare på 38 kHz eller vad de nu ska ligga på och lite kod i AVR:n samt några små knappar. Då kan man ju försöka sig på att göra en "learn"-funktion. Jag har massa oanvända knappar på min Pioneer-reciever-fjärr t.ex.. en av dem skulle gärna få bli "rullgardin ner". Sedan skulle man väl kunna gör det avancerat med att ha en timer som snurrar och kollar när gardinen är tillräckligt långt nere.. en knapp till.. och en "learn"-funktion till.. så slipper man pilla med givare för max upp/ner. Iofs.. så kom man ju på att gardinen kanske går i olika hastigheter upp som ner pga gravitationen. Nåja.. ska spåna lite mer.
Skriv svar