Verkar som någon eller några dioder i min MIG har packat hem.
Har inte plockat isär den än, så jag vet följaktligen inte om det verkligen är så, eller nått annat problem.
Svetsen i fråga är en gammal LUNA 140.
Kan man använda standard 140A kraftdioder, eller brukar de vara av någon speciell typ, tillverkade av unobtanium eller liknande.
Verkar som de Elfa har är tillverkade av guld, med tanke på priserna.
Dioder i MIG-svets.
-
Re: Dioder i MIG-svets.
är det inte bara 50Hz likriktning? dvs rätt så modesta krav.
då är det ju bara en fråga om rätt ampere (med marginal) och sedan rätt spänningstålighet och effekt.
kolla m Honk i köp och sälj delen. han har massor av kraftdioder.
är det någon bultvariant?
edit: bulvariant = bultvariant...
då är det ju bara en fråga om rätt ampere (med marginal) och sedan rätt spänningstålighet och effekt.
kolla m Honk i köp och sälj delen. han har massor av kraftdioder.
är det någon bultvariant?
edit: bulvariant = bultvariant...
Är den gammal så brukar det ju sitta ett lämpligt antal parallellkopplade dioder för att komma upp i ström.
Om det är en 80 tals svets så var de vanligaste bil dioderna 30-35 A.
Frågan är då om man skall pressa i nya passande dioder i den gamla kylflänsen eller ta en nu modern brygga.
Jag tycker att det är konstigt att man parallellkopplade dioder på det viset man gjorde utan någon form av utjämning. Om det är 3fas så blir medelströmmen kanske inte så hög för var diod.
I min 180A mig svets vill jag minnas det sitter 4 dioder i parallellt dvs 24 totalt 3fas.
Om det går att böja till sekundär lindningarna så att det går att kontaktera mot en modern brygga så gör det.
Annars reparera den gamla,den passar med kylningen.
Om det är en 80 tals svets så var de vanligaste bil dioderna 30-35 A.
Frågan är då om man skall pressa i nya passande dioder i den gamla kylflänsen eller ta en nu modern brygga.
Jag tycker att det är konstigt att man parallellkopplade dioder på det viset man gjorde utan någon form av utjämning. Om det är 3fas så blir medelströmmen kanske inte så hög för var diod.
I min 180A mig svets vill jag minnas det sitter 4 dioder i parallellt dvs 24 totalt 3fas.
Om det går att böja till sekundär lindningarna så att det går att kontaktera mot en modern brygga så gör det.
Annars reparera den gamla,den passar med kylningen.
Dioderna brukar vara på 40 A och >200V och av typen HF40 eller HF41
I de allra billigaste svetsarna är det pressdioder typ som i äldre växelströmsgeneratorer.
Allt från 6 till 30 st parallellkopplade på vardera plus och minus sidan (A-hölje / K-hölje).
Det finns förstås undantag med större dioder 75 – 400A där man använder ett mindre antal (t ex 3st per sida).
I de allra billigaste svetsarna är det pressdioder typ som i äldre växelströmsgeneratorer.
Allt från 6 till 30 st parallellkopplade på vardera plus och minus sidan (A-hölje / K-hölje).
Det finns förstås undantag med större dioder 75 – 400A där man använder ett mindre antal (t ex 3st per sida).
Konstaterat att det är ipressade dioder, totalt 12 stycken vad det verkar.
Tre stycken parallellt, om jag räknar rätt, lite svårt att se utan att skruva isär allt, vilket jag inte hunnit med.
Då torde dem vara på runt 50A styck minst om svetsen skall kunna lämna 140A
Tre stycken parallellt, om jag räknar rätt, lite svårt att se utan att skruva isär allt, vilket jag inte hunnit med.
Då torde dem vara på runt 50A styck minst om svetsen skall kunna lämna 140A
-
Är det en enfas så bör det ju vara så!
Är det trefas blir det två och två de sitter.
Är det trefas blir det två och två de sitter.