"Skarva" ir signal in i tvbänk?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PopUnoNkoK

"Skarva" ir signal in i tvbänk?

Inlägg av PopUnoNkoK »

Jag har letat lite både på forumet här och på "resten" av nätet men hittar inte riktigt det jag är ute efter.

Jag vill helt enkelt dra en kabel från en irtransistor (vet inte om det är rätt namn, jag menar mottagardelen på tex en TV eller en digitalbox) till en irLED. Detta alltså för att kunna dölja digitalboxen inne i tvbänken och få det lite "renare" runt tvn. Bara en liten irTransistor som tittar fram någon stans.
I teorin i mitt huvud borde det räcka med irtransistorn, irLEDen och ett motstånd + en väggvårta på typ 5v.

Men jag gissar att ni kommer att säga att det blir "störningar" osv pga omgivande ljus och så.

Så egentligen två frågor. Skulle det gå att bygga själv så lätt som jag beskriver eller kanske med någon fler komponent?

Om inte,

Vet ni någon kommersiell produkt som gör detta. Jag vill att den ska vara så liiiiten som möjligt. Billig får den gärna vara då jag vill ha två stycken. En uppe och en nere.

Tacksam för svar.

MVH Peter

Ps. Jag är rädd för att det finns mycket info om ämnet då jag verkligen inte kan vara den enda som vill ha denna lösning. Men jag hittar inget relevant. Ds
Användarvisningsbild
zeus

Re: "Skarva" ir signal in i tvbänk?

Inlägg av zeus »

Den här låg bland mina bokmärken:
http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/ ... /irext.htm

Vet inget om den alls.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Sån här har jag installerat i en husbil med dold satellitmottagare, fungerar utmärkt:

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... der-p66061
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

http://www.referenceaudio.se/tillbehor/ ... -extender/

Om man nu vill ha lyxmodell :) Hittade den genom denna tråd på minhembio http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=127599
Finns säkert 10 till trådar på det forumet som avverkat ämnet.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

mrfrenzy skrev:Sån här har jag installerat i en husbil med dold satellitmottagare, fungerar utmärkt:

Kan också varmt rekommendera denna. Inga jobbig kabeldragning behövs då den använder sig av RF vilket även medför att man kan styra belysning om man har en programmerbar fjärrkontroll!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Hade inte Madmodder testat en hoper IRDa moduler tidigare i ett per byggen, inte utan man blev väldigt sugen när man läste dem, skulle själv vilja ha en till båtbrädet förut, men det kanske inte är riktigt vad du söker. :)
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

gOry skrev:
mrfrenzy skrev:Sån här har jag installerat i en husbil med dold satellitmottagare, fungerar utmärkt:

Kan också varmt rekommendera denna. Inga jobbig kabeldragning behövs då den använder sig av RF vilket även medför att man kan styra belysning om man har en programmerbar fjärrkontroll!
Har en sån där, men den fungerar inte till min Harmony 600, tror telia fjärren var kinkig också, men kan minnas fel. Ang extender har jag testat byggt ihop denna: http://www.cedarnet.org/smartware/Hardware/IR_Repeater/ på labbdäck och den verkar fungera bra, ligger på "byggkön"
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Om du vill bygga själv:
Man kan tyvärr inte låta fototransistorn styra IR-dioden direkt.
Orsaken är att bl.a solljus kommer att göra så IR-dioden lyser hela tiden och signalerna bygger ju på att IR-dioden ska blinka i bestämda mönster.. :)

Därför behöver man antingen komplettera med ett filter som släpper igenom fjärrkontrollens modulationsfrekvens (t.ex 38kHz) eller skapa moduleringen igen.

"Mark 1A Version" en bit ner på sidan i Zeus länk har en form av filter som inte är så tokigt, men det kan göras bättre.
Varianten i Wise länk är isåfall bättre, eftersom den återskapar moduleringen.

Här (pappret med texten "Fotofälla") kan man se min variant av
samma sak, men med lite bättre filter. Om jag inte minns fel så klarar den en modulationsfrekvens på mellan ca 35-45 kHz.
(Bilden kommer från ett annat sammanhang. Ska se om jag hittar schemat i bättre format i datorn.)

Men det finns ett enklare sätt: IR-moduler. :)
T.ex den här hos Electrokit.
De innehåller fotodiod och filter, så du behöver bara lägga till en transistor, två motstånd och IR-dioden.
(Transistorn är pga att IR-modulerna bara klarar att belastas med ett par mA på utgången.)

Enda nackdelen med den här varianten är att de inte går att justera för att klara en annan modulationsfrekvens.
Dvs: Om du har en samling fjärrkontroller med olika modulationsfrekvenser så behöver du en IR-modul för varje frekvens.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Wise skrev:Har en sån där, men den fungerar inte till min Harmony 600
Det beror på att Harmonyn förbrukar ström till en massa annat än att sända ir-koder, tex till display och microprocessor.
Extendern bygger ju på att den sniffar ir-signalen genom att känna strömförbrukningen.
Om man har en harmony kan man väl använda deras egna RF-IR brygga.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Många av era komersiella lösningar var lite "för" seriösa/dyra för mig, i detta läge i alla fall.

Hittade denna: Ebay länk och testade att beställa en sådan.

Jag testade åxå min lösning med en fototransistor (ir) ett motstånd och en irLED med 5volts matning.
Det fungerade faktiskt från sängen. Kanske i 50% av knapptryckningarna. Alltså man behövde inte toktrycka men den fungerade inte lika smidigt som orginal.

Har kommit på att jag i sovrummet faktiskt skulle kunna lösa det ganska snyggt med en liten spegel. Vi får se hur jag löser det. Vi får se om jag har tid och ork att bygga något seriöst själv.

MVH Peter

EDIT: MrFrenzy: Jasså, är det så dom fungerar! Har alltid undrat hur sjutton dom där rackarna fungerar. Första gången jag såg en sån lösning med "specialcase till batteri" trodde jag att det var bluff och båg. Ja då har man lärt sig nåt nytt idag.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Här är en tråd där V-g mäter förändringarna över ett vanligt batteri i en fjärrkontroll.
(Apropå batterierna med inbyggd RF-sändare.)
anders_w

Inlägg av anders_w »

De flesta fjärrkontroller modulerar IR-ljuset med 38 kHz, men en del (särskilt nyare) använder en annan frekvens (tror det är 57 kHz). En bra repeater demodulerar troligtvis signalen och modulerar den på nytt med 38 kHz. Det kommer inte att fungera särskilt bra om apparaten använder en annan frekvens.
Skriv svar