Ni kanske tycker att det är lite onödigt att starta en tråd men jag frågar ändå.
2004 fick jag satt in jordfelsbrytare (märke Garo) i mitt gamla hus. Skulle testat den innan jul (det ska ju göras en gång om året) men det blev inte av. I onsdags löste den ut och gick sedan inte att återställa. Att den löste ut berodde på att vatten trängde in till el komponenterna till trädgårdsdammens reningsverk men trots att felkällan kopplades bort gick det inte att återställa brytaren. Knappen gick inte att trycka ner till 0 och stannade inte vid läge 1. Elektriker kontaktades och han bytte ut jordfelsbrytaren. Undrar nu om en livsviktig komponent som en jordfelsbrytare inte ska hålla längre än ett par år.
Livslängd på jordfelbrytare
- prototypen
Re: Livslängd på jordfelbrytare
Så gick det för min första också, bra att den "fastnar" i avstängt läge och inte i tilläget.
Protte
Protte
- Mizzarrogh
Brukar stå angivet teoretisk livslängd baserat på antalet operationer hos tex ABB mfl i databladen, men antar att även saker som korrosion, strömspikar, etc påverkar den reella livslängden utanför laboratoriet.
Den gjorde ju jobbet! De är konstruerade lite olika, men i grunden så är de konstruerade för att inte kunna fastna i "till" läge oavsett vad som händer. Det gör att de kan "gå sönder som din om den löser ut. Det är samma sak med automatsäkringar. Efter att ha löst ut ett par tre gånger så går de ofta inte att återställa längre.
Jag funderar på om det kan bero på att man aktiverar den igen, innan felet är åtgärdat.
Kan det vara så enkelt?
Kan det vara så enkelt?
-
Mindmapper
Med "automatsäkringar" så varierar antal brytningar på hur stora strömmar den får bryta. Kortslutningar minskar livslängden verkligt snabbt. Om du överbelastar den med 4kW (om den är 10A) så klarar den det många fler ggr.Josty Kid skrev:Den gjorde ju jobbet! De är konstruerade lite olika, men i grunden så är de konstruerade för att inte kunna fastna i "till" läge oavsett vad som händer. Det gör att de kan "gå sönder som din om den löser ut. Det är samma sak med automatsäkringar. Efter att ha löst ut ett par tre gånger så går de ofta inte att återställa längre.
Josty Kid skrev:Den gjorde ju jobbet! De är konstruerade lite olika, men i grunden så är de konstruerade för att inte kunna fastna i "till" läge oavsett vad som händer. Det gör att de kan "gå sönder som din om den löser ut. Det är samma sak med automatsäkringar. Efter att ha löst ut ett par tre gånger så går de ofta inte att återställa längre.
Jo, den gjorde ju jobbet. Nå, då vet jag besked. Tycker bara att det är lite dåligt att brytaren inte håller längre. Nå, det är väl som det är.