Jag behöver hjälp med att förstå lite grundläggande saker när det gäller triac thyristorer.
Grejen är att jag ska bygga en motorcontroller som ska kunna stänga av och sätta på en 3 fas motor samt kunna ändra rotationsriktning. Själva styrenheten kommer att bestå av någon form av mikrokontroller eller PLC.
Motorn jag ska använda är en 3 fas motor 115V 400Hz 10A(steady state).
Har aldrig jobbat med triacs eller 3 fas motorer så detta är ett helt nytt område för mig så jag skulle behöva lite hjälp med följande frågor:
1.Kan alla triac hantera 400Hz och hur vet man vilka som kan?
2.Vad blir effektförlusten och värmeutvecklingen när man skickar 115V/400Hz och 10A genom en triac?
3.Måste man ha en ”snubber” RC koppling till varje triac och hur dimensionerar man detta?
4.Vilka värden ska man titta efter i databladet när man väljer tirac(förutom spänning, ström och tillslags ström)?
5.Vad betyder det när det står i databladet att snubberless triacs är bra till induktiva laster? Behöver jag inget externt snubber nät då?
6.Något annat man måste tänka på när man använder triac som solid state relän till motorer?
Har hittat följande ritning på en motorstyrning för 3 fas motorer som jag tänkte testa:

Tror ni detta skulle fungera även för min motor på 400Hz eller kommer någonting börja brinna?
Någon som kan rekommendera någon bok eller grym sida som behandlar detta ämnet?