vart köpa 3fas fotpedal o yd omkopplare!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FMR

vart köpa 3fas fotpedal o yd omkopplare!

Inlägg av FMR »

Hej har länge sökt lite grejor så jag kan motorisera mina maskiner bock ,sickfals.rundvals.mm

köpte dosa upp o ner men måste väll ha en y-d om kopplare oxå vart köper man det till vettigt pris och hur kopplar man in den..

el helst vill jag ha tag på en dubbelfotpedal fram o back men hittar inga!!

tips?? kollar tradera o blocket regelbundet antar att lokala elfiram är hutlöst dyra på sånt här??
Användarvisningsbild
säter

Re: vart köpa 3fas fotpedal o yd omkopplare!

Inlägg av säter »

Måste du verkligen ha Y/D omkopplare?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ditt språk gör att man inte riktigt förstår vad du menar.
Lämpligen kontaktar du lokal elfirma så fixar de allt åt dig.
Det är inget du skall eller får göra själv.
FMR

Inlägg av FMR »

En kompis är elektriker men inte industrielektriker han fixar det. Men jag måste skaffa grejor först,, jag vet inte sjäv vad som behövs inte han heller han sa en yd omkopplar. lämna i väg till firmor gör bara rikt folk o inte lär man sig nåt av det nä man ska vara med o kolla så man lär sig o kan göra det själv nästa gång..
Olle61

Inlägg av Olle61 »

TomasL skrev:Det är inget du skall eller får göra själv.
Du har nog fel, man får göra detta. Om man skall är en annan sak.
Krav på elbehörighet gäller den fasta installationen i exempelvis en fastighet.

Detta är min tolkning av kraven på elbehörighet, rätta mig om jag har fel.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja om din "kompis" är industrielektriker, bör han veta hur man bygger en YD-omkopplare av ett par kontaktorer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Olle, det är förvisso diskutabelt, som jag ser det bör man vara behörig.
Men skit samma, TS saknar i vilket fall som helst nödig kunskap, vilket innebär att han inte får göra det i alla fall.
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Olle61 skrev:
TomasL skrev:Det är inget du skall eller får göra själv.
Du har nog fel, man får göra detta. Om man skall är en annan sak.
Krav på elbehörighet gäller den fasta installationen i exempelvis en fastighet.

Detta är min tolkning av kraven på elbehörighet, rätta mig om jag har fel.
Vet man inte bättre än så skall man hålla sig borta från leka med el. Det är faktiskt olagligt, du är ansvarig för att konstruktionen uppfyller gällande normer för att få lov att anslutas till nätet. Lika ansvarig som om någon eller något skadas av din apparat.

Kruxet är att om man tror att det är ok för amatörer bara för att behörighet inte krävs så har man uppenbarligen inte kunskap om ellagen och skall för sin egen och andras skull låta bli.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

FMR skrev:En kompis är elektriker men inte industrielektriker han fixar det. Men jag måste skaffa grejor först,, jag vet inte sjäv vad som behövs inte han heller han sa en yd omkopplar. lämna i väg till firmor gör bara rikt folk o inte lär man sig nåt av det nä man ska vara med o kolla så man lär sig o kan göra det själv nästa gång..
Kan du tala om för mig vad det är för fel på min bil den slutade fungera igår! Tala om var jag kan köpa reservdelar billigt, så jag kan få igång den ingen.

Fixar du det är du kung.

På samma sätt är det med din fråga. Hur ska någon kunna gissa vilka maskiner, utföranden och storlekar på grejorna du behöver. Jag kan tala om att bilen är en Volvo 940!
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Trots att TS förklarat att han har möjlighet till hjälp av elektriker för att göra jobbet om han köper delarna, så har inte ett enda svar kommit in om detta. Tråden urartade direkt till OT. Kolla på storel, de har säkert vad du behöver
Olle61

Inlägg av Olle61 »

FMR skrev:köpte dosa upp o ner men måste väll ha en y-d om kopplare oxå vart köper man det till vettigt pris och hur kopplar man in den..
Y/D omkopplare behövs bara till stora motorer. Hur stora är dina motorer?
Det låter som du behöver en fram-back omkopplare. Man kan bygga en sådan med kontaktorer som växlar två faser till motorn beroende på vilket håll den skall gå.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

FMR

Någon YD omkopplare behövs inte om dina motorer är på bara några kW, YD omkopplare har inget
med riktningsändring av motorer att göra.

För och ändra riktning behövs 2 st kontaktorer, dessa skall vara kopplade m.h.a. hjälpkontakter så
inte båda kontaktorerna kan gå till samtidigt.

Kjelle
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Trots att TS inte har frågat om han behöver en Y/D-startare så haglar svaren in om detta. Är det så fö--at svårt att svara på frågan som ställs istället för att komma med dåligt underbyggda svar som inte ens är efterfrågade. Att påstå det inte behövs YD-kopplare är att gissa. För många faktorer är okända för att påstå detta. Maskinen som skall startas kanske har ett bautasvänghjul som ska snurras igång. (många kant och bockmaskiner har sådana). TS kanske bara förfogar över 3 faser som är säkrade med 6 Amp. m.m. Skärpning tycker jag.
Olle61

Inlägg av Olle61 »

Men han har väl frågat: "måste väll ha en y-d om kopplare"
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

SeniorLemuren skrev:Trots att TS inte har frågat om han behöver en Y/D-startare så haglar svaren in om detta. Är det så fö--at svårt att svara på frågan som ställs istället för att komma med dåligt underbyggda svar som inte ens är efterfrågade. Att påstå det inte behövs YD-kopplare är att gissa. För många faktorer är okända för att påstå detta. Maskinen som skall startas kanske har ett bautasvänghjul som ska snurras igång. (många kant och bockmaskiner har sådana). TS kanske bara förfogar över 3 faser som är säkrade med 6 Amp. m.m. Skärpning tycker jag.
Det är så illa skrivet att man kan svara lite vad som helst på frågeställningen, så det är ju inte så konstigt att det blir så här.

Sedan kan man ju också undra om man har en behörig elektriker som inte vet vad som skall användas verkligen har nödvändig kunskap att installera vad det nu är som behövs.
Skriv svar