Mäta cellspänning i ett li-po batteri som består av 5 celler

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
retundo

Mäta cellspänning i ett li-po batteri som består av 5 celler

Inlägg av retundo »

Tjenare.

Är i behov att att kunna läsa av alla 5 cellernas spänning så de inte understiger 3.8V (eller något sådant). Tanken är att jag ska mäta från balanseringskontakten rakt in i en AVR. Att mäta med en multimeter de olika cellerna är ju inte någon svår uppgift:
Bild

Men jag vill ju som sagt mata in det i en AVR. Har funderat på att anställa några differential förstärkare och på det sättet få ut en spänning som är < 5V i förhållande till jord. Dock läste jag någonstans att differential förstärkaren endast är en teoretisk koppling och fungerar sällan bra i praktiken.

Så hur ska jag göra för att få en spänning som min AVR gillar?
metric

Re: Mäta cellspänning i ett li-po batteri som består av 5 ce

Inlägg av metric »

Använd en multiplexer, mät först en cell sedan två celler och dra bort den föregående spänningen, mät sedan tre celler osv.

Ok läste inte ordentligt. funderar ett tag till.
retundo

Inlägg av retundo »

Tips på någon multiplexer som klarar 21V?
metric

Inlägg av metric »

Har du sex analoga ingångar lediga behöver du ingen multiplexer.
Gör en spänningsdelare med motstånd ex 1/5 till varje batteri, så för du en maximal spänning på 4.2V till din avr.
retundo

Inlägg av retundo »

Det skulle fungera, förutom att man måste hav 1/1, 1/2, 1/3, 1/4 spänningsdelare för att få spänningen till < 5V.

Eller ja, man skulle ju få en väldigt liten spänning på första cellen ifall man använder 1/5 på alla celler.
bearing

Inlägg av bearing »

Hm, jag har för mig att jag läst en Application note från Atmel där de som exempel använde en krets som mätte cellspänningen på ett flercells Lipo. Kretsen hade FETar som kopplade bort spänningsdelarna när de inte mättes, så att de inte skulle ta ström i onödan.

Tror den handlade om ADC i Xmega.

Hittade den:
http://www.atmel.com/Images/doc8032.pdf
retundo

Inlägg av retundo »

Ja hittade vad du menade, 4 nmos, 8 resistanser samt 4 kondesatorer för att få det att fungera, finns det någon lösning som har färre komponenter? Hur är det med någon special OP-kappsling? Någon som har koll på dessa?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing

Inlägg av bearing »

Ja utan FETarna blir det en komponent mindre per cell, och någon styrning av gate behövs inte. 100k-motstånden och kondingarna skulle kunna vara i array för att ta bort ytterligare komponenter.

Ser inte vad du syftar på med OP-kapsling.

Ett alternativ är att sätta en ATtiny på varje cell, vilka mäter spänningen över sig själva, och kommunicera detta på något vis.
retundo

Inlägg av retundo »

Tar man bort fetten behövs knappast kondingen heller, utan vi har helt vanliga spänningsdelare. Då klarar man sig med 8 resistanser men får en väldigt liten ström som går hela tiden batteriet är anslutet.
Skriv svar