Precisionsspänning om 40-42 volt?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Borre

Re: Precisionsspänning om 40-42 volt?

Inlägg av Borre »

Har du kollat på de två jag skrev om tidigare?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

En annan ide om du kan få op-amp:en att dra lite är att köra
5st LR23A, de ger 12volt(sitter massa knappceller i serie).

Tror lösa battericlip för AAA bör funka men med ett annat mått.

Byggde tidigare en pryl till jobbet där jag behövde 12v, 500mA, slutade med 4st CR123A istället för step-up.
MBY

Inlägg av MBY »

Borre skrev:Har du kollat på de två jag skrev om tidigare?
Ja, lite snabbt. Jag hittade först inte LT1172, och sedan en 40V-variant. Först nu hittade jag en 60V-variant (på ELFA av alla ställen!). MAX1771 förstår jag inte riktigt, den verkar inte ange någon övre spänning men den driver en extern FET så den skulle kunna steppa upp högt om det inte vore för V+-ingången som ju tål max 17 V (under absolute maximum ratings).

LT1172 verkar mest rättfram, men den är dyr! Ska se om jag hittar några appnötter till MAX1771.

Edit: Hittade detta, intressant: http://desmith.net/NMdS/Electronics/NixiePSU.html :)
Synd att Maxim ska vara så krångliga med drösar av prefix...

Edit: MAX1771 torde fungera utmärkt, det är bara att läsa databladen tillräckligt noga! ;) Men fanken vad svårt det ska vara att hitta en opamp som är låg drift, klarar 42 volt och samtidigt är nästan +rail. Gott om opampar som klarar spänningen, men ingen som är låg drift och medger voltage output swing till 41 VDC. Knepigt, eftersom den lösningen är trevligare än att förlita sig på spänningsreggen för att få låg drift... Fast å andra sidan jag kanske överspecar. 0,1% under en timmes tid kanske är görbart ändå.
Senast redigerad av MBY 21 mars 2012, 16:17:01, redigerad totalt 3 gånger.
MBY

Inlägg av MBY »

Micke_s skrev:En annan ide om du kan få op-amp:en att dra lite är att köra
5st LR23A, de ger 12volt(sitter massa knappceller i serie).

Tror lösa battericlip för AAA bör funka men med ett annat mått.

Byggde tidigare en pryl till jobbet där jag behövde 12v, 500mA, slutade med 4st CR123A istället för step-up.
Jepp, det är ett alternativ, men LR23A är dyra. Syftet med step-up är egentligen inte platsutrymme utan batteripris. Eftersom denna pryl inte kommer att användas för jämnan och bara ligga i en låda stora stunder kanske det inte spelar någon roll. Jag återkommer till den beräkningen senare.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag skulle ha använt en TL431 och en PNP transistor. Behövs ingen OP.

TL431 klarar bara upp till 36 volt, men det är ointressant, då man bara använder den att dra ner spänningen på basen på transistorn - då kan man ha ett motstånd i mellan.

Bild

EDIT: men den kanske inte är tillräckligt stabil?
OK , då tar man en billig lågvolts-OP och en stabil referens, och kopplar till en PNP-transistor.
Det blir exakt samma princip som med TL431, fast man bygger den med en OP istället:
Bild
MBY

Inlägg av MBY »

Jag förstår inte riktigt hur du tänker att en lågvolt-OPamp ska klara att agera som shuntregulator enligt det där schemat? Du har ju full spänning över PNPn och över opampen.

Jag tänkte undvika en shuntregulator, men det är inte uteslutet. TL431 är ju en klassiker. Fast då med en lägre spänning och en högvolts-opamp (eller någon annan konstruktion). Har hittat en Maxim som håller måttet, den i serien om referenser 2,048, 2,5, 4,096, och 5,0 VDC ni vet. Jag tror jag hittat en opamp också (en OPnnn, minns inte modelnumret nu).
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag tänkte det skulle räcka med ett motstånd mellan OP-utgången och basen på PNP-transistorn, men det fungerar bättre med en 15 volts zenerdiod (och ännu bättre med en 24 volts zener). Ritningen jag skickade ovan var ju bara hur TL431 var utformas, inte hur jag skulle koppla in PNP-transistorn... Men så här kan man göra:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MBY

Inlägg av MBY »

Tack för tipset! Helt klart värt ett försök. Jag behöver inte ens D1 som shunt, eftersom jag redan har tillgång till låg spänning från batterierna för att via LDO driva "krimskramset". Extra bra är att driften bestäms av R1 och R2 (och referensen) och inte är så beroende av Opampen eller PNPn. :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

värdena på R5, R3 och D2 är dock ganska kritiska. Det kan behövas viss justering. Funktionen här är ganska beroende av att inspänningen håller sig inom vissa givna intervall, annars spårar det ur. Ju högre matningsspänning du har till OP:n desto större möjlighet att den kan kompensera vid avvikelser.
MBY

Inlägg av MBY »

Jepp, men jag räknar med att spänningen på insidan (PNPs kollektor) kommer vara rätt välregulerad från början. Den är output från en spänningsreg efter en boost. Lite brus finns nog kvar, men annars är det en hygglig DC-nivå.

Nackdelen med zenerdioden är att det känns rätt labilt med ett statiskt dropp. Eftersom jag planerar att generera 20,5 VDC på samma sätt blir den opraktisk. Jag ersatte zenern i LTSpice med ett npn-pnp-steg och bytte polaritet på ingångarna på opampen. Har fått det att funka okej med 41 volt och ska labba fram 20,5 volt. Sedan är det dags att labba "i verkligheten".

Stort av dig att ta dig tid att göra en spicesimulation! :)

(Om någon undrar kör jag LTSpice 4.14 under wine i Ubuntu. Funkar utmärkt)

Edit: Vad har du för puls-egenskaper på sinken längst till höger? Jag försökte med en 50% duty om 1 mA till 50 mA på 10 Hz, men simuleringen går plötsligt olidligt långsamt. Jag gör något icke-idealt...
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Man kan dubbla utgångsspänningen på många boostconverters, med spänningsdubblering (typ kaskad) på induktorn.

(ex. http://www.ti.com/lit/ds/slvs644c/slvs644c.pdf figur 26)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

jag tror jag hade 10mA, 1mA och upp-tid 0.1, ner-tid 0.1, on-tid 0.1 cykel 0.4 sekunder.
Skulle givetvis testat med brantare flanker också, men glömde det.
Just laster brukar ju ha en tendens att snabbt slå på och av, dessutom ofta en stor strömspik vid påslag pga. kondensatorer.
MBY

Inlägg av MBY »

Aha. ska pröva senare. Nu är nog lastpulser inget jätteproblem, jag tror att ingången till prylen som ska justeras är omkring 1 Mohm och försumbar kapacitans och induktans. Ungefär som en DVM.

ToPNoTCH: Fasen vad smart. Har jag inte tänkt på! Klart att den kan spänningsdubblas precis som vanligt. Nu utgick jag från en design (länk i tidigare inlägg) som enligt uppgift ska ge 200 volt ut (som jag ändrar feedbacken på till runt 45 volt), men det är ju något att tänka på!
Skriv svar