Hejsan!
För ett litet tag sedan så dog min lilla ljudanläggning till datorn. Den är av sorten 2 högtalare och en sub (std typ). Det skumme är att den parktiskt taget bara dog. På kvällen lyssnade jag på den. På morgonen inget ljud...
Hur som helst, så tycker jag hemskt mycket om den och slipper gärna köpa en ny. Frågan är om någon har tips på antingen vad som _skulle_ kunna vara fel, alternativt lite sidor och tutorials på hur man kommer igång att felsöka skrället....
Om det behövs så kan jag posta lite foton på korten som sitter om nån har lust alltså
Det sitter nog ett förstärkarkort i suben, kolla att det har spänning först, verifiera sedan att du verkligen har signal in från datorn. Kom ihåg att 80% av alla fel beror på kabel eller kraftfel. Är det inte detta så försök att lista ut hur förstärrkarkortet fungerar eller fota det så kanske någon här kan hjälpa till lite. Det sitter ofta en integrerad förstärkare på sånna småförstärkare och de brukar vara seglivade då de brukar ha skydd emot det mesta, så att de stänger av sig istället för att brinna upp om de blir för varma eller kortslutna på utgången.
jag har mätt lite på kortet nu och det verkar som om alla grejjer har ström iaf. Det verkar också som så att signalen kommer in, men inget ljud kommer ut sas....
Vilka komponenter har störst tendens att gå sönder? Är det de diskreta som rycker eller ska man kontrollera de större (och så klart krångligare placerade ic-kretstarna?
Hur kan man märka om en ic-krets har pajjat?
Övriga tips o ideer mottages tacksamt. Jag är helt novis på felsökning...
Är alla kanaler tysta?
Det sitter förmodligen ett delningsfilter före de tre förstärkarna (borde vara tre). Inget ljud ur nån högtalare och felet ligger innan. Kolla eventuellt ingångssteg samt filtret.
Försök att följa signalvägen, från att den kommer in genom ingången och mot slutstegen.
Mät utgången med oscilloskop, har du signal där, kolla att högtalarna är okej. Kolla vad slutstegs IC:n heter och kolla om du kan få tag på datablad på den. Kolla att du har signal in och spänning fram till den. Kolla även att alla kringgrejer på den är hel. Om allt detta är okej och det ändå inte kommer signal på utgången, och utgången inte är kortsluten (förutsatt att du mäter direkt på chippets ben) är troligtvis chippet brunnit.
Jag lagade en JVC stereo en gång där allt tydde på att chippet var paj (vilket det också var) men när jag satte i det nya funkade det ändå inte. Det visade si g att ett motstånd som gick från minusmatningen via lite styrning till ett annat ben på chippet hade blivit avbrott i.
Men det är som sagt sällan chippen och andra komponenter går sönder bara så där av sig själv. Det måste alltid bero på något. tex att du har kortslutit utgången över en natt eller du glömt att stänga av och den blivit överhettad osv (dock brukar som sagt de flesta ha interna skydd mot sånt). Jag skulle nog börja med attk kolla att alla sladdar överallt är ok. Typ anslutningar, terminaler, kretskortsbanor etc, är det avbrott mellan chippets utgång och högtalarterminalerna osv osv