Som beskrivet i http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=58143
Jag vill alltså driva en 750W motor på enfas.
Motorn i fråga sitter på en pelarborr, så startmomentet borde inte vara allt för stort.
Janaf nämnde i K/Å-tråden att 60uF verkar överdimensionerat.
Det skulle vara fördelaktigt om jag t.ex. kunde använda en mindre kondning eftersom de är lättare att få tag på.
Hur lågt kan jag gå?
Är det rimligt att ta t.ex. en 30 uF kondning till en 750 W motor?
Dimensionera motorkondensator, Trefasmotor på enfas.
Re: Dimensionera motorkondensator, Trefasmotor på enfas.
Varför startar du flera trådar om samma ämne? Det finns dessutom fler trådar som tar upp samma fråga. Annars skulle jag rekomendera att söka på nätet, det är en fråga som är väl avhandlad.
För att den första tråden var köp/återförsäljare.
Jag var helt enkelt förbryllad över att den kapacitans som användes ofta var mindre än angivet i tumregeln.
Om det är en olämplig trådstart får någon gärna plocka bort tråden.
Jag var helt enkelt förbryllad över att den kapacitans som användes ofta var mindre än angivet i tumregeln.
Om det är en olämplig trådstart får någon gärna plocka bort tråden.
Jag har nu satt dit en 50 uF motorkondensator.
Tyvärr funkar det halvdant.
Startknappen, som är av den typen som släpper när den inte är inkopplad, släpper direkt när den är kopplad på ett visst sätt.
Första inkopplingen gjorde så att borren gick baklänges, men då funkade startknappen som den skulle i alla fall.
Maskinen låter värre än en slagborr hur den än är inkopplad.
Risken finns att det är mekaniskt. Man kan se hur motorn rör sig lite när man snurrar borren för hand.
Tyvärr funkar det halvdant.
Startknappen, som är av den typen som släpper när den inte är inkopplad, släpper direkt när den är kopplad på ett visst sätt.
Första inkopplingen gjorde så att borren gick baklänges, men då funkade startknappen som den skulle i alla fall.
Maskinen låter värre än en slagborr hur den än är inkopplad.
Risken finns att det är mekaniskt. Man kan se hur motorn rör sig lite när man snurrar borren för hand.