elverkserfarenheter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: elverkserfarenheter

Inlägg av MiaM »

Komplettering:
http://en.wikipedia.org/wiki/Residual-current_device

"North America"
"GFCI devices approved for protection against electric shock trip at 5 mA within 25 ms."

Rätt stor skillnad mot de 30mA vi har vid våra 230V. Inte helt oväntat heller eftersom effekten ökar med kvadraten på spänningsökningen, d.v.s. en 115V-motsvarighet till våra skulle vara 7,5mA.

Om jag fattat rätt så finns det "USA-uttag" med inbyggd jordfelsbrytare som också har vidareportar som jordfelsbrytarskyddar allt som ligger "nerströms" efter uttaget.

Glöm inte att kolla vilket monteringsmaterial som också behövs om du köper ett sånt jordfelsbrytaruttag för USA-marknaden. En dosa är nog lämpligt och då bör man kolla extra noga hur man kan montera fast svenska kablar/slangar, och dessutom är det värt att kolla om täckplattan verkligen ingår i priset för uttaget eller om den köps separat. Det verkar som om alla täckplattor har samma mått och därför tror jag att det är en grej man köper separat. Se till att köpa en jordfelsbrytare som klarar både 120V och 240V-anslutna prylar om du köper från USA! Det kanske inte finns 240V-modell kombinerat med vägguttag. Värt att tänka på är att USA verkar inte ha nån standard motsvarande vår DIN-skena utan varje tillverkare av elcentraler har sin egen standard för säkringar, och fasskenor är fast monterade i centralen så en jordfelsbrytare kombinerad med säkring är troligen avsedd för ett specifikt fabrikat på elcentral och kan vara svår att ansluta om man inte köper en hel central av rätt fabrikat/modell...

Enklast är om man kan hitta en JFB med lägre brytström för vanlig "svensk" DIN-skena...

Just ja, det kan kanske vara värt att fundera lite på vilka färger man ska använda. Med 2*115V så är blå egentligen fel för "motfas". Man bör nog egentligen ha fyrledare, brun och svart för fas och "motfas", blå för mittnolla (efter jordfelsbrytare) och gulgrön för skydsjord (före jordfelsbrytaren). Fyrledare med blå mittnolla för att det lär bli dyrare att köpa kabel med svart-brun-gulgrön än fyrledare om man ens får tag på en sån treledare.
Mixon1

Inlägg av Mixon1 »

Jag säljer bl.a elverk på dagarna och får mycket frågor om ditt och datt.
Själv skulle jag rekommendera Kipor IG6000 bensin, som är ett robust elverk och dessutom har "smart throttle" funktion. Dvs att motorn går ned på lägre varv vid minskat effektuttag. Det medför lägre bränsleförbrukning, bullernivå och slitage.
Det är ett inverterelverk så det klarar elektroniska förbrukare utan problem.
Elverket har relativt lång livslängd, och vi säljer dessa till företag som kör dem dagligen på fältet, så funkar gör de!
Givetvis håller inte elverket hur länge som helst, och har sina givna begränsningar: Man får det man betalar för.

3-faselverk vill jag bestämt avråda ifrån, om man absolut inte måste ha trefas! Ofta tror kunder att, köper de bara ett kraftigt trefaselverk så klarar de alla behov och belastningar :shock:
Är elverket på 5kw/3fas, så får man ut 1.67kw/fas om man splittar faserna. Visst, man kan fasförskjuta genom att snedbelasta generatorn, men då uppstår mycket värme som snabbt förstör lindningen och kan även förstöra AVR'n om sådan finnes. (Automatisk Volt Reglering, på svenska)
Kontentan är att: ska man ha trefaselverk, så ska man antingen satsa på dyra modeller, eller större maskiner.

Det är en bra ide att jorda sitt elverk, och har man lerjord räcker ofta ett kopparrör nedslaget, men har man sandrik jord kan man behöva större åtgärder.
Mätt mellan jordtag och jordanslutning på elverket ska värdet vara mellan 50 - 100 ohm.
Nerre

Inlägg av Nerre »

tecno skrev:Tack för det svaret Nerre, om man nu drar detta till en ytterlighet säg att ena ½:an bara levererar 50V och den andra 180V (taskigt/billigt/kines lindad generator) vad händer dels med personsäkerheten och hur kommer en jordfels brytare att jobba då? Vad händer om man skippar jordspettet?
Det "värsta" som kan hända är ju att ena halvan ger 230 V och den andra 0 V. Och det är ju apparaterna gjorda för.

Jordfelsbrytaren skiter fullständigt i var jorden är ansluten, den använder inte jorden. Jordfelsbrytare fungerar utmärkt utan jord. Det är lite det som är finessen med dem.
tomasb

Inlägg av tomasb »

från början fanns det bara ett eluttag och ett gammalt elverk som främst användes när man ville dammsuga men varefter kraven på bekvämligheter ökat har eluttagen spridit sig. Idag finns det åtminstone 15 och det saknas fortfarande. Eftersom det handlar om ca 6-8 besök om året och det egentligen bara är mars och oktober man fryser så är det främst då det behövs lite värme. Brukar göra av med mellan 50-100 liter bensin på en säsong och då täcker det även gräsklippning av 5000 kvadrat.

Har möjlighet att elda i kamin men på grund av dåliga erfarenheter hos närstående av villabrand sen tidigare och små barn som man inte vill ska lägga händerna på kaminen har elen fått ersätta mer och mer. Framförallt är det skönt nattetid att elementen håller samma värme hela natten istället för att man ska elda som en galning på kvällen och vakna när det är iskallt på morgonen. Har även en gasolvärmare men vill gärna inte sova när den är igång, ifall man inte skulle vakna igen. Dock är den grym när man kommer, värmde upp sovrummet från 0-20 grader på en dryg timme i fredags kväll, sen får elementet behålla den värmen under natten.

Även om man löser värmen på annat sätt kräver dammsugare, micro, ugn och spis ganska lätt sina kilowatt. Själv har jag experimenterat med solenergi och försökt klara mig på så lite som möjligt men om vi ska ha kvar stugan kräver frugan att allt som funkar hemma ska funka på landet. Men ska man se på film 2 timmar känns det ju lite lyxigt att skapa de 100 watt som tv och dvd kräver från elverk, det borde solen i princip klara.

Värmepanna i all ära men jag är rädd att det kostar stora pengar om det ska dras element överallt.

Men ett 1-fas 6kw med dubbla 10 ampere under 10000 borde ändå vara en bra kompromiss?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nerre: Jordfelsbrytaren måste "känna" ett jordfel för att lösa ut. Däremot "tål" den givetvis som du säger att spänningen kantrar.

tomasb: Vad sägs då om mellantinget att köra både elverket och ett 12V-system för belysning? De årstider då värmen inte behövs så har ni fungerande belysning utan att ha elverket igång, och så är det bara att dra igång det när det är dags att köra mikron, värmen, TV'n eller liknande. Med elverket för batteriladdning så kan man kanske leva med att även belysning går på 230V även i "batteriläge" om ni hittar en inverter som i stort sett bara drar ström när den belastas.

Enklast att fixa det här är ju att köpa en UPS och koppla den mellan elverket och de belastningar som ni vill kunna köra på batteri, fast det förutsätter att UPS'en funkar vettigt vid låg belastning och långa "avbrott".

100 liter bensin blir ju inte så jättemycket pengar... Jag gör av elenergi till klart större kostnad varje månad de kallaste vintermånaderna för att hålla 10-12 grader i stugan för att undvika att något fryser på vintern. Min stuga är egentligen tänkt för permanentboende och har både färskvattensystem med egen brunn och vattenburen värme, så det är ingen bra idé att inte ha värme igång på vintern...

Min idé med värmepanna tänkte jag mer nån semi-fullösning med ett bautaelement i stil med de där som används t.ex. ovanför entréer i butiker eller liknande, med fläkt, som kan blåsa ut rejält med värme. Fast om det bara är bensin för 700-1500:-/år så lär det ta lång tid innan nåt sånt lönar sig...

Jag tror (utan att absolut veta) att barn har nån slags automagisk känsla för att låta bli en varm kamin, annars finns det väl skyddsgrindar/galler man kan montera upp?
tomasb

Inlägg av tomasb »

MiaM, jag har nog varit lite otydlig då jag började dra i elverkstråden. Till en början var huset 12v-baserat med en solpanel på taket. Tyvärr har jag för stunden bara ett 55ah batteri men det gör vad det ska i den utsträckning det kan. Detta batteri är ju i princip alltid fulladdat när jag kommer till stugan. Till detta är det draget belysning, samt en bilradio. Kan även ladda telefon och dator härifrån när jag behöver.

Har även en 1000w inverter som vid behov kan göra om dessa 12v till 230, dock inte inte någon större omfattning men med dagens ledlampor kan man när man t.ex. kommer sent en kväll och inte kan se något slå på strömmen som är solbaserad och tända upp några ledlampor för att ha ledljus under den timme eller två man packar in och gör iordning. En vacker dag när solen lyser räcker även denna ström till två koppar kaffe eller 30 sekunder på micron. Med ett större batteri (200ah) skulle tv-problemet lösa sig. Även sugen på en liten vindsnurra.

Kvarstår är då värmen. Min erfarenhet säger att barns automatkänsla för kaminer utvecklas oftast enligt dewyes teori om learning by doing och det blir inga snygga sår när man lagt en handflata på en glödhet kamin. Tyvärr är det ju ett fritidshus som inte heller har samma utrymme som en vanlig villa och platsen är begränsad så skyddsgrindar stjäl lite för mycket plats. Men jag har lekt med många tankar och en kombo med en vedeldad vätskefylld radiator skulle vara trevligt.

Någon som vet något om glendalemärket från taiwan? Hittar inget på forumet, hittar heller inget på google om glendale + problem. Honda är ju drömmen men livet är fullt av kompromisser. 20000 honda eller 10000 glendale.

Gärna mer info om lämpliga ups-er. Posta gärna länkar.
tomasb

Inlägg av tomasb »

nån som hört talas om detta?
http://www.sellpower.se/produkter/elver ... /genverter

en ups som laddas upp när det behövs, låter för bra för att va sant? eller kostar den 6-siffrigt?
Nerre

Inlägg av Nerre »

MiaM skrev:Nerre: Jordfelsbrytaren måste "känna" ett jordfel för att lösa ut. Däremot "tål" den givetvis som du säger att spänningen kantrar.
Nej, den behöver "bara" känna att strömmen inte kommer tillbaka rätt väg.

Den jämför strömmen i "fasen" och "nollan", den skall normalt vara lika stor. Om den skiljer så går strömmen "fel väg" nånstans och då löser den.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

MiaM skrev: Rätt stor skillnad mot de 30mA vi har vid våra 230V. Inte helt oväntat heller eftersom effekten ökar med kvadraten på spänningsökningen, d.v.s. en 115V-motsvarighet till våra skulle vara 7,5mA.

Hur menar du med det här?
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Hej!

Detta testet är ju ganska intressant: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=t ... ag&cad=rja
Anmärkningsvärt många elverk har en livslängs kortare än 150 timmar (!).

Själv har jag bara kört elverk nåt dygn eller två när vi tömt och rengjort brunnar.

Vi använde ett litet Yamaha på ungefär 800W ena gången och ett Swedols 2200W Glendale nästa gång.

Yamaha-verket tror jag vi körde åtminstone 12 timmar i sträck hög last (djup brunn som skulle tömmas, pumpen på gränsen för var verket klarade).
Blev nog ett par dygn totalt på detta. Yamaha-verket var ju tystare och kändes mer väldesignat, men Glendale-verket funkade också.

Glendale klarade till och med att driva en högtryckstvätt på 1800W, inte så illa även om det var på gränsen.
Hur verken håller i längden vågar jag dock inte uttala mig om, vi körde som sagt bara 1-2 dygn totalt.
becker

Inlägg av becker »

Lånar tråden lite, hoppas det är ok.

Jag har tankar på att skaffa ett mindre elverk, som är tyst, och som lämnar "snygg" spänning. Då det händer att jag sänder fm-radio på diverse tillställningar, t.ex. motortävlingar. Och jag vill ha möjligheten att ordna med en radiostation mitt i ingenstans.

Skulle Hondas elverk EU20i vara ett bra val? Jag gissar att den längsta tiden som verket skulle behöva jobba är 24 timmar. Mer troligt är max 12 timmar med natt uppehåll, och sen 12 timmar igen.
Jag kommer inte att behöva mer än hälften av den effekten som det verket kan ge, så alltså kan jag låta det gå på halv fart. Vilket borde vara bra med tanken på slitage, ljudnivån och bränsleförbrukningen. Visst vore det trevligt med ett dieselverk, men jag vill gärna ha något som är relativt lätt. Och som lämnar en erkänt bra spänning. Jag kopplar ju in en del känslig, och dyr utrustning... :? Digitalt mixerbord, en dyr DA-omvandlare/kompressor/limiter, några datorer och själva sändaren.

Vad säger ni? Är EU20i ett bra val? Eller ska jag titta på något annat?? :humm:
Sen är det ju ett extra plus att elverket skulle kunna strömförsörja både pelletsbrännaren och tv:n vid ett längre strömavbrott 8)
tomasb

Inlägg av tomasb »

Anders, tack för tipset om testet, börjar med att lyssna hos myndigheterna och ser vad de säger! Se om de vet något om alla dessa piratverk.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Är EU20i ett bra val?

När jag för ett tag sedan googlade efter elverk dök just Hondas "i"-serie upp ofta i rekommendationerna folk hade. Dock har jag ingen som helst erfarenhet av vare sig dem eller andra elverk. Jo, förresten, Krigsmaktens "Elverk 1000 W" känner jag till såtillvida att det _aldrig_ gick, i alla fall inte vårt exemplar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Kommer själv ihåg från lumpen hur jag någon övning brist på annat att göra gick runt och lagade de små bensinelverken. Det var flera elverk som fungerade dåligt eller inte alls. Mest var det enkla fel som uppkommit från lösa delar vad jag minns. Vibrationerna var helt klart det egentliga problemet. Det var inte min uppgift att laga dessa då jag var luftvärnsmekaniker (radarreparatör) men eftersom flertalet hade problem var hjälpen uppskattad.
tomasb

Inlägg av tomasb »

är det någon som har erfarenhet av militärens 25 och 50kw-verk? Hur står sig dessa 20-30 år gamla pjäser som är gjorda för att klara 50 år i mobförråd?
Skriv svar