RC, signalspec från receiver till motorcontroller
RC, signalspec från receiver till motorcontroller
Hej, jag har nyss börjat kika på RC och har ett par frågor om signaler från receiver till servon och motorcontroller.
Hur servo-signalen ut tror jag att jag har koll på, 1-2 ms puls var 20:e ms, 1.5 ms är mittläget, 1 och 2 ms är ändlägena. (0.8 - 2.2 ms har jag sett, är det större vinkelutslag på dessa?)
Men hur styrs motorer (motorcontrollers), stämmer det att de styrs av en likadan (servo)signal? Hur ser "specen" ut, för motorer med enkel resp dubbel rotationsriktning?
Hur servo-signalen ut tror jag att jag har koll på, 1-2 ms puls var 20:e ms, 1.5 ms är mittläget, 1 och 2 ms är ändlägena. (0.8 - 2.2 ms har jag sett, är det större vinkelutslag på dessa?)
Men hur styrs motorer (motorcontrollers), stämmer det att de styrs av en likadan (servo)signal? Hur ser "specen" ut, för motorer med enkel resp dubbel rotationsriktning?
Re: RC, signalspec från receiver till motorcontroller
Ja de styrs av en likadan signal.
Jag skulle tippa på att rc-flygmotor-fartreglage (bara ett håll) helt enkelt har säg 1ms som helt av och 2ms som full gas.
En med fram och back har 1ms som full back och 2ms som fullt fram och 1.5ms som stopp. Känns som enda sättet.
MVH: Mikael
Jag skulle tippa på att rc-flygmotor-fartreglage (bara ett håll) helt enkelt har säg 1ms som helt av och 2ms som full gas.
En med fram och back har 1ms som full back och 2ms som fullt fram och 1.5ms som stopp. Känns som enda sättet.
MVH: Mikael
Vad gäller 0.8ms-2.2ms så finns det s.v.j.v. alltid lite mekanisk marginal som man kan utnyttja på alla servon.
Alltså så här är det, i forntiden hade man mekaniska fartreglage, alltså ett servo som sedan mekaniskt påverkade ett fartreglage, tex med tre steg framåt och ett bakåt, när servot var i mittläge så var fartreglaget i mittläge = ingen kontakt, när det drogs framåt så slöt det metallbleck som rouutade ström genom resistorer eller rakt igenom beroende på hur mycket man "gasade".
När det sen kom elektroniska fartreglage så ville man ju koppla in dom direkt på servosignalen, alltså "emulerar" dom den gamla typen av fartreglage.
När det sen kom elektroniska fartreglage så ville man ju koppla in dom direkt på servosignalen, alltså "emulerar" dom den gamla typen av fartreglage.
Fast en smula mer steglöst då... Men då var mitt antagande korrekt... Och på flygplan var det ett servo som skötte förgasaren och då satte man ena ändlägen som helt stängd och andra som helt öppen förgasare, helt i linje med hur elektroniska fartreglage funkar nuförtiden.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
På min gamla radiostyrda bil flyttade servot en släpsko över en form av trådlindat motstånd. Det blev alltså en högst ineffektiv steglös hastighetskontroll.
Japp, så kallade steglösa mekaniska fartreglage, när motoreffekterna började gå upp försvann dock dessa och ersattes med två eller trestegs.
Dessa är också ganska ineffekktiva då man ju eldar bort överskottseffekten i fasta motstånd.
Dessa är också ganska ineffekktiva då man ju eldar bort överskottseffekten i fasta motstånd.
Förresten, en fråga till:
Vrider sig ett servo med- eller moturs från min till max? (betraktningsvinkel mot axeln)
Vrider sig ett servo med- eller moturs från min till max? (betraktningsvinkel mot axeln)
Det beror på din radio, oftast har du en switch där du kan reversera kanalerna individuellt.
Jaha, bra, då funkar det oavsett vilket.
Men jag undrar ändå, vad är "standard"-rotationsriktning när signalen till servot går från 1 ms till 2 ms?
Det borde väl vara samma på de flesta servon.
Men jag undrar ändå, vad är "standard"-rotationsriktning när signalen till servot går från 1 ms till 2 ms?
Det borde väl vara samma på de flesta servon.
Vilket håll servot vrider sig åt vid ökad pulskvot beror knappast på sändaren. Men sändaren kan ofta reversera spakens funktion.
Normalt rör de sig medsols (sett "uppifrån" om axeln sticker uppåt) vid ökande signal, åtminstone de allra flesta jag har.