Djupgående undervattenskamera

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Djupgående undervattenskamera

Inlägg av AndLi »

http://www.rinkabyror.se/artiklar/slang ... plingar-4/
Där har du lite rörkopplingar

I mitt oändliga planeringsprojekt tror jag för tillfället på
http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vatte ... 2-V-25980/
som motorer. Iof har jag funderat på ett system med komprimerad luft för att balansera farkosten vid olika djup, och för upp /nedfart.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

pacmyc skrev: Några kommentarer?
Eftersom att den är ordentligt vattenkyld så borde du kunna öka spänningen tills den drar 200-300mA eller mer för att se hur det blir. Om fläkten har ett jämnt delbart antal blad så kan du också helt enkelt prova att ta bort några.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

AndLi skrev:Iof har jag funderat på ett system med komprimerad luft för att balansera farkosten vid olika djup, och för upp /nedfart.
Det borde inte behövas om skalet är styvt. Vattnets densitet ändras ju inte nämnvärt på olika djup. Är den ansluten med kabel så är det ju bara att fiska upp den om det strular. Armera kabeln med en mylarlina. Otroligt stark...

Eller förse den med flytväst för nöduppstiging. Det kan fungera med kolsyreparton som på uppblåsbara flytvästar. På dom automatiska så sitter en salttablett som låser en avfyringsmekanism. Om salttabletten hamnar i vattnet så löses den upp, avfyringfjädern trycker en spets genom CO2 patronens plombering och gasen strömmar ut. I en liten ubåt kanse man ha en liten styrbar magnetventil som släpper in vatten till saltpastillen, CO2 fyller en "fallskärm" med gas och upp kommer farkosten.....
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Vette fan om en sån där liten co2 patron orkar blåsa upp en väst så där jätte mycket på 20-30m :mrgreen: - behövs nog en större patron....
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Om du behöver rostfria slangklämmor och liknande kolla hos Hjertmans för de brukar vara grymt billiga på en del sakaer i rostfritt både A2 och A4 som det kallas för, själv föredrar jag DIN.

www.hjertmans.se det är en båtfirma förövrigt.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Biker skrev:Vette fan om en sån där liten co2 patron orkar blåsa upp en väst så där jätte mycket på 20-30m :mrgreen: - behövs nog en större patron....
Jag tänkte på min seglarväst inte en dykarväst alltså....
För en liten ubåt är det inte brådis (som för en dykare) Det gör ju inget om det tar några minuter innan den kommer upp.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Och det är ju ändå sisådär 50-70 bar tryck i en sån där liten tub, så den orkar nog blåsa upp en del i alla fall på 30m djup... :)
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

det är inte så svårt hur stor tub är det vi pratar om?
Är det en Sodastream flaska så är de ca 0,65LX50Bar=32,5Lliter gas - omgivande tryck och eventuell tryckskillnad genom regulatorn.
sedan är det bara att ta volymen på din säck och börja räkna.

Om vi leker med att din säck kanske är på ca 10L så bör du ju aldrig behöva fylla mer än ca 30% för att kunna avväga den jämnt i vattnet, nu vet inte jag om du skall ha med mer utrustning men det har en viss benägenhet att växa, så dåm är dte bra med lite marginal.

Du får använda dig utav Bohlers Lag är det tror jag det är för denna typ av uträkningar.

Men en dräktagasflaska som man har till b.la torrdräkter på ca 2L/200Bar brukar räcka mellan 1-3dyk beroende på djup längd hur mycket jojo det blir, och det går ganska mycket gas i en torrdräkt framför allt på vintern när det kan vara skönt med lite "komfortgas" som man kallar det för.
pacmyc

Inlägg av pacmyc »

Letar fortfarande efter material till detta projekt.
Det visade sig vara svårare än väntat.
Hur som helst, jag funderar på att bygga kroppen, som ska innehålla kameran och elektroniken (om batteri kommer sitta i farkosten eller om den kommer drivas direkt genom kabeln är ej bestämt).

Tror ni det är möjligt att ha ett 110mm avloppsrör som kropp, omkring 50 cm långt,
och täta detta i ena ändan med plexiglas? Någon som har erfarenhet av detta? På avloppsrören sitter redan från fabrik någon gummiring på insidan, men denna är ju inte avsedd för att täta mot något tryck, och framför allt inte tryck utifrån. (Obs, jag vill gärna kunna komma ner på 20 m djup utan läckage!)

http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/ ... avloppsror
Bild

Samt Classes 6 mm plexiglas:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =170346167
Bild

Alternativt tips på andra billiga lösningar mottages tacksamt..
Användarvisningsbild
xenonfire

Inlägg av xenonfire »

Lyfter tråden.
Hur har bygget gått?
Skriv svar