tänkte nån här kanske kunde hjälpa mig, de är så att jag letar en 12v timer eller liknande som kan, efter den fått 12v signal tända en diod i 5-6 sekunder och sen ska den slockna för att sen, nästa gång när den får 12v signal göra samma sak, vad finns det för alternativ för mig?
mvh
12v timer eller liknande
Re: 12v timer eller liknande
Ett svar kan vara den klassiska 555an, som bland annat kan användas till precis det du vill. Googla på 555 och "astable" så lär du hitta massor med förslag på scheman.
555an klarar 15 V matningsspänning.
Edit: Nu sitter jag vid en dator och kan ge ett mer utförligt svar.
Om du kopplar enligt följande bild:
Frekvensen fås genom 1.44/(R1 + 2R2) x C, periodtiden är 1/f (eller 0.69(R1 +2R2) x C), den höga delen av perioden är 0.69(R1 +R2) x C och den låga fås genom 0.69(R2 x C).
555an klarar 15 V matningsspänning.
Edit: Nu sitter jag vid en dator och kan ge ett mer utförligt svar.
Om du kopplar enligt följande bild:
Frekvensen fås genom 1.44/(R1 + 2R2) x C, periodtiden är 1/f (eller 0.69(R1 +2R2) x C), den höga delen av perioden är 0.69(R1 +R2) x C och den låga fås genom 0.69(R2 x C).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag undrar hur 12v-signalen ser ut.
Hur lång är den skulle vara bra att veta.
Hur lång är den skulle vara bra att veta.
Hmm.
Är detta rätt beskrivet:
12v signal, då lyser en lysdiod i 5 sekunder.
När signalen försvinner händer sedan ingenting.
Signalen kan vara allt mellan 5 sekunder och flera timmar?
Är detta rätt beskrivet:
12v signal, då lyser en lysdiod i 5 sekunder.
När signalen försvinner händer sedan ingenting.
Signalen kan vara allt mellan 5 sekunder och flera timmar?
Den här kopplingen kommer göra att lysdioden tänds när strömmen slås på och sen tonar den sakta ner i ljusstyrka till den slocknar.
T1 = t.ex. BC547 eller i stort sett vilken NPN-transistor som helst som du kommer över.
R2 = väljs för önskad ström i lysdioden, ca 1k ohm är nog lagom för 12V.
D2 = lysdiod.
D1 = diod som tål strömmen som går åt för att ladda ur C1, t.ex. 1N4148 för en liten C1 eller 1N4004...1N4007 för en större C1
R1 och C1 väljs tillsammans för att lysdioden ska lysa lagom länge. Nån annan som orkar räkna får gärna föreslå bra värden
T1 = t.ex. BC547 eller i stort sett vilken NPN-transistor som helst som du kommer över.
R2 = väljs för önskad ström i lysdioden, ca 1k ohm är nog lagom för 12V.
D2 = lysdiod.
D1 = diod som tål strömmen som går åt för att ladda ur C1, t.ex. 1N4148 för en liten C1 eller 1N4004...1N4007 för en större C1
R1 och C1 väljs tillsammans för att lysdioden ska lysa lagom länge. Nån annan som orkar räkna får gärna föreslå bra värden
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.