Nybörjare behöver hjälp med ATmega328p och AVR Pocket

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
sodjan
EF Sponsor

Re: Nybörjare behöver hjälp med ATmega328p och AVR Pocket

Inlägg av sodjan »

> Jag är förresten också nybörjare och har redan sabbat min ATMega328P...

Notera att AVR (och PIC) processorer normalt är ganska robusta. Man behöver
köra med spänningar över spec eller liknande för att permanent skada kretsarna.

En vanlig orsak till att man tycker att en AVR har "lagt av" är felprogrammerade "fuses"
som gör att den ISP-programmeraren man har inte längre "kommer åt" processorn.
T.ex att man har satt "extern kristall" när man inte kör med det. Man kan, om oturen
är framme, t.o.m råka stänga av ISP via fuses helt. I alla fall på vissa AVR modeller.

Man ska absolut inte börja med att misstänka "en dålig batch", det är oerhört ovanligt,
i alla fall jämfört med de normala nybörjarfelen... :-)
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Jag tror att det i mitt fall handlar om nybörjarfel även om jag själv ännu inte vet vad som gått fel.
labmaster

Inlägg av labmaster »

För att kasta på ytterligare ved på brasan.

Har man lärt sig den grundläggande elläran så kan man ge sig på att konstruera själv eljest bör man som nybörjare finna ett färdigt schema att bygga efter som man strikt följer utan att ändra något. Annars är det väldigt lätt att misslyckas och det är ju inte så roligt när man är färsk.
Holoks

Inlägg av Holoks »

labmaster själv finner jag det faktiskt lika intressant att misslyckas som att lyckas, aldrig helt varit min stil att lära mig genom att slaviskt repetera andra utan föredrar att göra mina misstag och försöka lösa dem och råkar man bränna ett chip eller två för 30kr/st så är det inte hela världen :P lever mer efter principen “We now know a thousand ways not to build a light bulb”

Mjo ronnylov som Sodjan säger är det troligen fuses, jag fick hem en m328 idag (samma som m328p men utan pico power) och kopplade in den med samma setup som innan (uran resistorerna, byggt ett antal olika mellan kopplingar under helgen) och det chipet svarade direkt utan minsta provblem och funkar felfritt så lagt undan det andra så länge tills jag fixar något som kan köra parallel programming och 12V reset men nu ska jag ge mig på att leka med mitt m328 iaf :)

En sak jag är lite nyfiken på om någon kan svara på det är, finns det något lätt sätt att genom komponenter indikera trafik på data linjerna via leds utan att påverka dem? vet att man kan köra med programmering och använda pins m.m. för sånt men känns onödigt att slösa pins på, antar det isf är med transistorer? tänkte en NPN med Base som data in, förstärker signalen genom Collectorn och sedan Emitter med en LED efter och sedan vidare till dit den ska?
Antar man måste begränsa trafikens hastighet för att inte överstiga hur snabbt den kan switcha och hålla bra koll på hur stark signalen är från början, är det något mer?
Finns det något lättare sätt eller någonstans där man kan läsa lite om hur man kan göra?

EDIT:
Success =D haha inte mycket men nu kan jag börja labba med kod äntligen :D
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Härligt! Visst känns det bra när man lyckas att få den att blinka?
Holoks

Inlägg av Holoks »

Haha mjo då vet man ju att det roliga börjar haha
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> finns det något lätt sätt att genom komponenter indikera trafik på data linjerna via leds utan att påverka dem?

Vad betyder "påverka"? Vad är det för "datalinjer"?
Om du inte behöver allt för våldsamt med ljus, och du använder
rellativt moderna och effektiva lysdioder, så kan du mycket väl
låta I/O pinnarna driva båda lysdioder och annat samtidigt.

> Finns det något lättare sätt eller någonstans där man kan läsa lite om hur man kan göra?

Lite oklart vad frågan syftar på. Göra vadå?
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Kasta inte bort pengar i onödan på att rosta kretsar. Jag rekommenderar Arduino UNO för nybörjare som vill lära sig ATmega328(P). Hårdvaran kostar inte mycket, utvecklingsmiljön är gratis. (kolla på arduino.cc)
Det finns massor av tutorials och experiment för nybörjare på nätet. Börja t.ex. med att styra lysdioder. Ohms lag kommer nästan på köpet.

Jag nämner inte detta för att göra reklam, utan för att det är så mycket enklare (och i längden billigare) att experimentera i en skyddad miljö, speciellt om man inte har, men vill lära sig de grundläggande kunskaperna.

Själv tycker jag den är så behändig, att jag oftast använder den som sådan i slutprodukten också, i stället för att göra "skräddarsydda" kort.
Det finns också massor av tilläggskort, s.k. "shields" för olika ändamål som man lägger som sandwich på varandra.

Här är en bild på min egen experimentmiljö. UNO-kortet är underst, ovanpå det ett styrkort för två stegmotorer, skruvanslutningskort för stiften (tar in två analoga signaler som skall mätas) och överst ett I2C-kopplat proto-kort för styrning av LCD-displayen och keypaden.
Löst på experimentbrädan ligger ett reläkort som också kopplas via I2C.
Arduino_proto_3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Holoks skrev:labmaster själv finner jag det faktiskt lika intressant att misslyckas som att lyckas, aldrig helt varit min stil att lära mig genom att slaviskt repetera andra utan föredrar att göra mina misstag och försöka lösa dem och råkar man bränna ett chip eller två för 30kr/st så är det inte hela världen :P lever mer efter principen “We now know a thousand ways not to build a light bulb”
Är det inte bättre att med hjälp av någon som kan, lära sig att cykla, för att därefter, när man har fått ett hum om vad det rör sig om, börja göra egna konster? Men ok, jag känner igen det.

Jag har en kompis, (välutbildad ingenjör) som hela livet konsekvent har vägrat att läsa en manual eller instruktionsbok till något han köpt, han slänger dem för han vill kunna själv.

Han är nu 69 år och kan inte betala med sitt kontokort på ICA, han kan inte spara telefonnummer på sin mobiltelefon. Men fråga någon om hjälp eller lyssna på råd. Aldrig. Varför. Jo han tycker precis som du, att det är intressant att misslyckas.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Hesabon skrev:Kasta inte bort pengar i onödan på att rosta kretsar. Jag rekommenderar Arduino UNO för nybörjare som vill lära sig ATmega328(P). Hårdvaran kostar inte mycket, utvecklingsmiljön är gratis. (kolla på arduino.cc)
Det finns massor av tutorials och experiment för nybörjare på nätet. Börja t.ex. med att styra lysdioder. Ohms lag kommer nästan på köpet.

Jag nämner inte detta för att göra reklam, utan för att det är så mycket enklare (och i längden billigare) att experimentera i en skyddad miljö, speciellt om man inte har, men vill lära sig de grundläggande kunskaperna.

Själv tycker jag den är så behändig, att jag oftast använder den som sådan i slutprodukten också, i stället för att göra "skräddarsydda" kort.
Det finns också massor av tilläggskort, s.k. "shields" för olika ändamål som man lägger som sandwich på varandra.

Här är en bild på min egen experimentmiljö. UNO-kortet är underst, ovanpå det ett styrkort för två stegmotorer, skruvanslutningskort för stiften (tar in två analoga signaler som skall mätas) och överst ett I2C-kopplat proto-kort för styrning av LCD-displayen och keypaden.
Arduino_proto_3.jpg
Jag trodde det var tvärtom att Aurdino är billigare att komma igång med men att det blir dyrare i längden. Blir det inte dyrare i längden att köpa en aurdino för varje nytt projekt och dyra färdiga shields? Jag tror man ganska snart lär sig att undvika bränna sina kretsar även om man bygger själv från grunden. I och för sig finns väl inget som hindrar att man använder aurdiono bootloader och utvecklingsmiljö även till egna konstruktioner. Den miljön för AVR jag börjat använda är också gratis open source. Jag använder avr-gcc och avrdude. Vilken open-source miljö brukar man använda för Aurdino på Linux? Jag ska prova detta så småningom tänkte jag och jag kör helst Linux numera.

Personligen finner jag det intressant att lära mig från grunden. Typ börja med lösa AVR för egna uppkopplingar och programmera med C eller assembler. Sen när jag förstår hur det funkar kan jag använda färdiga bibliotek och aurdino. När man fått kläm på det så kanske man köper raspberry pi Linuxkort istället och programmerar dem i python för att få den att prata "nedåt" med sina AVR-byggen och aurdinos och "uppåt" mot vanliga datorer t.ex. via webbinterface. Egentligen skulle man kunna skippa det här med AVR och Aurdino och köra raspberry pi istället för hela slanten men jag är intresserad av att kunna bygga strömsnåla "periferienheter", kanske batteridrivna och trådlösa mojänger och gärna så billigt som möjligt och att bygga varje liten pryl med en raspberry pi blir inte heller billigt i längden. Men ska man räkna tiden det tar så blir det väl billigast att köpa alla prylar färdigbyggda.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Givetvis bränner man inte kretsar särskilt ofta. Man kan likaväl förstöra en Arduino om man kopplar fel. Själv har jag alltid köpt lösa kretsar och har aldrig haft problem med det.
Holoks

Inlägg av Holoks »

SeniorLemuren skrev:
Holoks skrev:labmaster själv finner jag det faktiskt lika intressant att misslyckas som att lyckas, aldrig helt varit min stil att lära mig genom att slaviskt repetera andra utan föredrar att göra mina misstag och försöka lösa dem och råkar man bränna ett chip eller två för 30kr/st så är det inte hela världen :P lever mer efter principen “We now know a thousand ways not to build a light bulb”
Är det inte bättre att med hjälp av någon som kan, lära sig att cykla, för att därefter, när man har fått ett hum om vad det rör sig om, börja göra egna konster? Men ok, jag känner igen det.

Jag har en kompis, (välutbildad ingenjör) som hela livet konsekvent har vägrat att läsa en manual eller instruktionsbok till något han köpt, han slänger dem för han vill kunna själv.

Han är nu 69 år och kan inte betala med sitt kontokort på ICA, han kan inte spara telefonnummer på sin mobiltelefon. Men fråga någon om hjälp eller lyssna på råd. Aldrig. Varför. Jo han tycker precis som du, att det är intressant att misslyckas.
Jag har en del problem med det du skriver

1. Hur är han en välutbildad ingenjör om han totalt vägrar läsa en manual eller låta någon annan ge hjälp eller undervisa honom? *sounds like BS*
2. Jag läser datablad, manualer, tutorials m.m.
3. Jag har frågat folk som kan mer än mig angående detta om hjälp m.m.
4. Det är en skillnad på att misslyckas medan man lär sig och misslyckas med att lära sig.

Ser inte heller vad detta har med mitt problem som jag frågade om öht eller vad det har att göra med mitt sätt att lära mig då du mest lägger ord i munnen på mig?
Hesabon skrev: Kasta inte bort pengar i onödan på att rosta kretsar. Jag rekommenderar Arduino UNO för nybörjare som vill lära sig ATmega328(P). Hårdvaran kostar inte mycket, utvecklingsmiljön är gratis. (kolla på arduino.cc)

Fast kastar bort pengar gör man ju inte?
En Arduino kostar vad? 250kr? jag måste bränna 10st ATmega328p bortom all räddning innan jag "tjänar" på att köpa en sådan sedan säger jag inte att den är dålig eller så, jag har kollat på den men hittills är den för mig ointressant för det jag gör just nu iaf :) och sedan faktiskt helt ärligt ser jag inte vad man kan göra med den som man inte kan göra med bara ett chip och en breadboard lika lätt?
sodjan skrev: > finns det något lätt sätt att genom komponenter indikera trafik på data linjerna via leds utan att påverka dem?

Vad betyder "påverka"? Vad är det för "datalinjer"?
Om du inte behöver allt för våldsamt med ljus, och du använder
rellativt moderna och effektiva lysdioder, så kan du mycket väl
låta I/O pinnarna driva båda lysdioder och annat samtidigt.

> Finns det något lättare sätt eller någonstans där man kan läsa lite om hur man kan göra?

Lite oklart vad frågan syftar på. Göra vadå?
Påverka datan som färdas mellan I/O pin och vart den nu ska? om man pratar om data och frågar om det påverkar kan man dra slutsatsen om att påverka utgår från datan?
"Datalinjer" = de vägar som datan färdas över kretskortet eller annat?
Sedan verkar det som att du förstått vad det syftar på iom att du sedan svarar på frågan? och sedan vad är oklart? om jag pratar om ett ämne och frågar om hur man gör något sedan ställer en följdfråga om det finns andra lösningar som kanske är bättre osv normalt är ju då att det hänvisar till det man nämnde innan?

En vädjan
Jag uppskattar den hjälp jag får men ni som kritiserar mitt sätt att lära mig bara för att det inte passar er eller klagar på annat i hur jag gör saker håll det för er själva är ni snälla (då menar jag inte att om jag gjort något galet ska ni inte säga till, det får ni gärna göra för det uppskattas), är det så att det är ett tips på t.ex. en sida att läsa eller något så jätte bra men denna tråden startade jag för att be om hjälp med ganska specifika problem. Är det så att ni inte anser att jag lära mig på "rätt sätt" och därav inte vill hjälpa eller annat så fine det är helt upp till er men jag tycker inte direkt det är givande med en tråd där det går ut på att jag ska försvara mitt sätt att lära mig istället för att få hjälp med det jag behöver hjälp med.
Jag vet själv hur jag fungerar, jag vet själv hur jag bäst lär mig saker och vad jag själv tycker är roligt, det betyder inte att det är samma som du tycker men det gör det varken mer rätt eller fel heller utan bara ett annat sätt och för mig har det funkat bra hittills.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Holoks,

Det går ju också att vända på steken. Du kan undvika att svara om någon ger råd som inte passar dig. Det brukar oftast vara den bästa lösningen för att slippa onödigt brus i trådar.

Fortsätter du på den inslagna stilen du ger sken av i ditt senaste inlägg blir det du själv som sitter med Svartepetter till slut. Engagemanget i dina frågor bland forumets medlemmar minskar nämligen med den attityd du visar upp.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Holoks skrev:helt ärligt ser jag inte vad man kan göra med den som man inte kan göra med bara ett chip och en breadboard lika lätt?
:tumupp:
håller med.
Holoks skrev:Påverka datan som färdas mellan I/O pin och vart den nu ska? om man pratar om data och frågar om det påverkar kan man dra slutsatsen om att påverka utgår från datan?
Det allra bästa för att "läsa av" datalinjer är att använda en buffertkrets, t.ex. 74hc04 (billig och enkel krets) - då kan du koppla ingångarna till de datalinjer du vill "kolla" och koppla lysdioder med motstånd på utgångarna.

Vill man vara riktigt avancerad kan man koppla in annan logik. Exempel:

en SR-vippa: (?? 74hc74 ??) Om du vill att en lysdiod tänds om det kommer en puls på datalinjen. Kan släckas manuellt eller med en puls på en annan linje.

en räknare:(t.ex. 74hc4020 / 74hc4040) räknar antalet pulser och presenterar resultatet i binär form på utgångarna. Sätter man lysdioder på den kan man de hur många pulser som kommer och/eller uppskatta frekvensen.
Holoks

Inlägg av Holoks »

Ah tackar Jesse får läsa på om dem :)
Skriv svar