SeniorLemuren skrev:Holoks skrev:labmaster själv finner jag det faktiskt lika intressant att misslyckas som att lyckas, aldrig helt varit min stil att lära mig genom att slaviskt repetera andra utan föredrar att göra mina misstag och försöka lösa dem och råkar man bränna ett chip eller två för 30kr/st så är det inte hela världen

lever mer efter principen “We now know a thousand ways not to build a light bulb”
Är det inte bättre att med hjälp av någon som kan, lära sig att cykla, för att därefter, när man har fått ett hum om vad det rör sig om, börja göra egna konster? Men ok, jag känner igen det.
Jag har en kompis, (välutbildad ingenjör) som hela livet konsekvent har vägrat att läsa en manual eller instruktionsbok till något han köpt, han slänger dem för han vill kunna själv.
Han är nu 69 år och kan inte betala med sitt kontokort på ICA, han kan inte spara telefonnummer på sin mobiltelefon. Men fråga någon om hjälp eller lyssna på råd. Aldrig. Varför. Jo han tycker precis som du, att det är intressant att misslyckas.
Jag har en del problem med det du skriver
1. Hur är han en välutbildad ingenjör om han totalt vägrar läsa en manual eller låta någon annan ge hjälp eller undervisa honom? *sounds like BS*
2. Jag läser datablad, manualer, tutorials m.m.
3. Jag har frågat folk som kan mer än mig angående detta om hjälp m.m.
4. Det är en skillnad på att misslyckas medan man lär sig och misslyckas med att lära sig.
Ser inte heller vad detta har med mitt problem som jag frågade om öht eller vad det har att göra med mitt sätt att lära mig då du mest lägger ord i munnen på mig?
Hesabon skrev:
Kasta inte bort pengar i onödan på att rosta kretsar. Jag rekommenderar Arduino UNO för nybörjare som vill lära sig ATmega328(P). Hårdvaran kostar inte mycket, utvecklingsmiljön är gratis. (kolla på
arduino.cc)
Det finns massor av tutorials och experiment för nybörjare på nätet. Börja t.ex. med att styra lysdioder. Ohms lag kommer nästan på köpet.
Jag nämner inte detta för att göra reklam, utan för att det är så mycket enklare (och i längden billigare) att experimentera i en skyddad miljö, speciellt om man inte har, men vill lära sig de grundläggande kunskaperna.
Själv tycker jag den är så behändig, att jag oftast använder den som sådan i slutprodukten också, i stället för att göra "skräddarsydda" kort.
Det finns också massor av tilläggskort, s.k. "shields" för olika ändamål som man lägger som sandwich på varandra.
Här är en bild på min egen experimentmiljö. UNO-kortet är underst, ovanpå det ett styrkort för två stegmotorer, skruvanslutningskort för stiften (tar in två analoga signaler som skall mätas) och överst ett I2C-kopplat proto-kort för styrning av LCD-displayen och keypaden.
Löst på experimentbrädan ligger ett reläkort som också kopplas via I2C.
Fast kastar bort pengar gör man ju inte?
En Arduino kostar vad? 250kr? jag måste bränna 10st ATmega328p bortom all räddning innan jag "tjänar" på att köpa en sådan sedan säger jag inte att den är dålig eller så, jag har kollat på den men hittills är den för mig ointressant för det jag gör just nu iaf

och sedan faktiskt helt ärligt ser jag inte vad man kan göra med den som man inte kan göra med bara ett chip och en breadboard lika lätt?
sodjan skrev:
> finns det något lätt sätt att genom komponenter indikera trafik på data linjerna via leds utan att påverka dem?
Vad betyder "påverka"? Vad är det för "datalinjer"?
Om du inte behöver allt för våldsamt med ljus, och du använder
rellativt moderna och effektiva lysdioder, så kan du mycket väl
låta I/O pinnarna driva båda lysdioder och annat samtidigt.
> Finns det något lättare sätt eller någonstans där man kan läsa lite om hur man kan göra?
Lite oklart vad frågan syftar på. Göra vadå?
Påverka datan som färdas mellan I/O pin och vart den nu ska? om man pratar om data och frågar om det påverkar kan man dra slutsatsen om att påverka utgår från datan?
"Datalinjer" = de vägar som datan färdas över kretskortet eller annat?
Sedan verkar det som att du förstått vad det syftar på iom att du sedan svarar på frågan? och sedan vad är oklart? om jag pratar om ett ämne och frågar om hur man gör något sedan ställer en följdfråga om det finns andra lösningar som kanske är bättre osv normalt är ju då att det hänvisar till det man nämnde innan?
En vädjan
Jag uppskattar den hjälp jag får men ni som kritiserar mitt sätt att lära mig bara för att det inte passar er eller klagar på annat i hur jag gör saker håll det för er själva är ni snälla (då menar jag inte att om jag gjort något galet ska ni inte säga till, det får ni gärna göra för det uppskattas), är det så att det är ett tips på t.ex. en sida att läsa eller något så jätte bra men denna tråden startade jag för att be om hjälp med ganska specifika problem. Är det så att ni inte anser att jag lära mig på "rätt sätt" och därav inte vill hjälpa eller annat så fine det är helt upp till er men jag tycker inte direkt det är givande med en tråd där det går ut på att jag ska försvara mitt sätt att lära mig istället för att få hjälp med det jag behöver hjälp med.
Jag vet själv hur jag fungerar, jag vet själv hur jag bäst lär mig saker och vad jag själv tycker är roligt, det betyder inte att det är samma som du tycker men det gör det varken mer rätt eller fel heller utan bara ett annat sätt och för mig har det funkat bra hittills.