Nybörjare med AVR - försöker komma igång

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
ronnylov

Re: Nybörjare med AVR - försöker komma igång

Inlägg av ronnylov »

Första gången när programmeringen inte funkade så hade jag inga lysdioder inkopplade så jag tror inte det beror på det. Jag betraktar denna 328P som "trasig" tills vidare.

Hur brukar man lösa det i praktiken med "in circuit programming"? Har man byglar som man kopplar om så att pinnarna inte är inkopplade längre vid programmering eller ser man till att aldrig använda dessa pinnar till annat än programmering? Eller kopplar man in drivkretsar emellan för att inte belasta dessa utgångar i onödan? RESET ska man inte använda till något annat har jag förstått om man vill kunna programmera om dem. Hade varit bekvämt att slippa göra omkopplingar varje gång man ska uppdatera programvaran.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Atmel har rekommendationer runt hur man delar I/O med ISP i deras appnote AVR042.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Ja där stod det en del matnyttigt Johanb. 100 nF kondensatorer hade jag använt mellan Vcc och GND samt AVcc och GND. Men drosslar har jag missat att använda. Likaså hade jag kopplat 10 kOhm pullup på RESET då det kändes vettigt men jag har visst missat några andra komponenter där. Jordplan har jag väl inte på mitt kopplingsdäck misstänker jag...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Drossel är vanligtvis helt onödigt.
Gr00ver

Inlägg av Gr00ver »

Har sett exakt samma fel som du har fått hos andra som inte har haft tillräckligt med matning. Funkar att flasha första gången men andra gången så ger chippet ut det ID som du har angett.
Testa kör så att du har 5V istället 3.3v. Killen som hade detta fel körde iofs med en voltageregulator som han matade med 4,7. Gissar att den hade en dropout på 2V. Han ökade till 7V in och det funkade utan problem.

Personligen kör jag med en AVR pocket programmer som jag bränner in en bootloader med. Sen programmerar jag chippet med en USB-TTL. Ett problem med USB-TTL(min) som jag har märkt är att den vägrar kommunicera om jag inte matar min testbräda med den. Kör jag med ett externt nätagg så skickar den inte data över TX och RX. Bara en liten heads up.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Jag får testa mera när jag har något mätinstrument. Hoppas verkligen min beställda multimeter kommer med posten snart för det är ganska chansartat allting som det är nu.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej ronnylov,

Det största orsaken till att det är chansartat beror oftast på bristande kunskaper i grundläggande ellära. Det brukar dock inte kunna lösas med en multimeter. Man måste helt enkelt plocka fram litteratur och läsa. Saknar man tillräckliga kunskaper i matematik så bör man börja med att komplettera detta område.

Det finns emellertid lite genvägar att ta givet att man klarar att läsa ett kretsschema. Det finns en hel del sådana på nätet med färdiga lösningar för den mikroprocessor man väljer att använda. Om man följer ett sådant kretsschema till punkt och pricka utan att byta ut några komponenter så brukar det ge en viss framgång. Till och med så stor att det faktiskt fungerar.

Ger man sig på att själv konstruera utan att ha tillräckliga kunskaper om den grundläggande elläran så stöter man ofta på patrull. I värsta fall bränner man upp både dator och programmeringsenhet. I bästa fall går inget sönder alls men det fungerar inte ändå.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Antar att du menar generellt och kanske inte mig personligen?

Jag tror mig ha grundläggande kunskaper om ellära och vana att läsa kretsscheman. Sysslar mest med mätteknik och test av andras produkter på jobbet men inte så mycket med egen konstruktion. Jag har bland annat jobbat med elsäkerhetsgranskning av andras produkter för att se om de uppyller kraven för CE-märkning. Jag har typprovat teleterminalutrustningar för att de ska få anslutas till allmänna telenätet. Jag har typprovat taxametrar, inbrottslarm, brandlarm och håller även på med miljötålighetsprovning av elektronik. Så man kan nog anse jag har viss grundläggande kännedom om ellära och elektronik men kanske mera provningstekniskt och inte så mycket konstruktion.

Jag är alltså nybörjare på att själv konstruera men kan förstå andras konstruktioner. Eftersom jag tidigare inte kopplat upp AVR-kretsar så har jag ännu inte erfarenheten av vad som funkar och vad som inte funkar.

Jag är också ganska bra på matematik tror jag. Har högskoleutbildning inom elektronik men det är över 20 år sedan jag gick ut skolan. Gick även 4-årig teknisk linje. Tycker jag har bra koll på binära och hexadecimala tal och sådant men det är längesedan jag programmerade i C (jag gjorde mitt examensarbete som C-programmering 1991). Har sedan dess mest varit LabVIEW-programmering för styrning av diverse mätinstrument, datainsamling och sådant.

Eftersom jag ser mig som nybörjare på konstruktion så försöker jag följa exempel som andra gjort. Men jag litar inte på att andra har gjort rätt (kanske just för att jag ofta ser hur så kallade professionella konstruktörer ofta gör allvarliga missar i sina konstruktioner när jag granskar deras fantastiska produkter). Jag vill också veta varför man gör som man gör och inte slaviskt lita på vad andra gör utan att ifrågasätta.

Men utan något alls att mäta med så famlar man i blindo. Hur vet jag att min "väggvårta" med ställbar spänning faktiskt ger 5 Volt ut utan att mäta? Hur vet jag att det inte är en massa rippel på den spänningen som levereras utan att använda ett oscilloskop? Jag vill kunna mäta och se vad som händer (kanske är en yrkesskada från livet som provningsingenjör).

Självklart är jag villig att lära mig mera, att läsa böcker och kanske gå någon kurs. Skadar heller inte att fräscha upp de allmänna kunskaperna inom ellära och digitalteknik. Mycket har väl utvecklats sedan jag gick ut skolan 1990. Men jag är ganska envis och har jag bestämt mig för att lära mig något så gör jag det, oavsett om det gäller hur man dansar bugg, sätter upp en FreeBSD filserver eller bygger sig en egen mikrodator.

Jag ställer ibland kanske lite dumma frågor, men det är för att jag vill lära mig och inte alltid är 100% säker på hur något fungerar.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Du ska inte ta labmaster på speciellt stort allvar, om du läser lite andra inlägg från honom så ser du vad jag menar.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Precis jag refererar oftast till generella situationer eftersom det är väldigt svårt att känna till vilken kunskap som finns hos den som startat tråden. Ibland blir det dock ganska uppenbart efter hand som diskussionen och frågorna kommer i tråden att de grundläggande kunskaperna behöver förbättras hos trådskaparen.

Vad Johanb anbelangar så är det nog så att han inte gillar mig speciellt bra så han hugger gärna när tillfälle ges och denna gången var det väl ett sådant antar jag.

Behöver du hjälp att reda ut något när du väl får hem ditt instrument så hjälper jag dig gärna men då får du rita ett schema på din befintliga konstruktion först. Generellt bör man för övrigt alltid använde en egen spänningsstabilisator och inte lita på nätadaptrarnas egenskaper. Däremot är de alldeles utmärkta som drivning till den inbyggda stabilisatorn man har konstruerat in.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

ronnylov skrev:Men utan något alls att mäta med så famlar man i blindo. Hur vet jag att min "väggvårta" med ställbar spänning faktiskt ger 5 Volt ut utan att mäta? Hur vet jag att det inte är en massa rippel på den spänningen som levereras utan att använda ett oscilloskop? Jag vill kunna mäta och se vad som händer (kanske är en yrkesskada från livet som provningsingenjör).
Det är helt rätt att om du ska vara säker på att göra rätt så måste du veta vad du har för spänningar etc... Sen har olika processorer och programmerare olika krav på inom vilka gränser det får ligga. Så det där inlägget "höjde till 7 volt, då fungerade det" tänkte jag, kunde lika väl slutat i att det brann upp. Vad är övre gränsen för VCC för en AVR? 5.5 volt? Bättre att veta att man har 5 volt, än att chansa. Tyvärr är riktigt billiga multimetrar inget att ha - en som jag köpte på "Harald Nyborg" för 69:- visar 3.65 volt när det är 5.0 volt!
Gr00ver

Inlägg av Gr00ver »

Så ingen behöver bli orolig så körde killen med en 5Volt regulator. Han kände dock inte till att det fanns något som hette dropout och vad det betydde.
Naturligtvis måste man ka koll på dom mest grundläggande sakerna som vad komponenterna tål innan man börjar labba. Men det har jag en känsla att OP har.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Fast jag körde utan regulator, kan mycket väl vara orsaken varför den krånglade...

Multimetern jag beställt är en UNI-T UT-61E (440 kr på ebay).
Ingen dyr modell men ändå inte det allra billigaste skräpet hoppas jag.
Ska jämföra den med en kalibrerad multimeter på jobbet så jag vet om den visar någorlunda rätt.
Får se om jag kan tigga åt mig / köpa loss ett överblivet gammalt tektronix oscilloskop från jobbet.

Även om jag mäter upp rätt spänning från väggvårtan (som ska vara ett reglerat switchat agg) så tycker ni jag ska koppla in den via en regulatorkrets ändå? Man bränner väl bort en del energi i bara värme i en sådan regulator såvida man inte kör en switchad konverter, fast de där AVR-processorerna kanske knappt drar någon ström ändå så det kanske är ett mindre problem i praktiken.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Nej, värme behöver du inte oroa dig för så länge det bara är processorn
och eventuellt lite annat runt den.

Absolut enklast är en enkel 5V stabb och t.ex 9 V batterieliminator.
Det kan praktiskt taget aldrig gå fel.

> Även om jag mäter upp rätt spänning från väggvårtan (som ska vara ett reglerat
> switchat agg) så tycker ni jag ska koppla in den via en regulatorkrets ändå?

Om det är en 5V switchad reglerad nätdel så kan du inte koppla in en stabb!
Du behöver 2-3 V "drop" för att den ska fungera. T.ex en 9V nätdel är lagom.

Sen så är jag lite osäker på om vi vet om det hela är avkopplat ordentligt, jag
antar att en switchad stabb kan ge en del högfrekventa störmningar. Efter en
vanlig linjär stabb bör det dock se rent och fint ut. En ordentlig glättning och
avkoppling vid AVR'en kan också hjälpa (om du vill köra med 5V agget direkt).
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Glömde nämna att min väggvårta har en liten ratt där jag kan ändra spänning i flera olika lägen.
Denna är det: http://www.electrokit.com/stromforsorjn ... 50ma.48402

Jag körde med 470 uF där jag anslöt väggvårtan till kopplingsplattan, sen satte jag 10 uF i varje ända på plattans "power rails" eller vad man ska kalla det och precis intill AVR-kretsen satte jag 100 nF mellan Vcc och GND samt 100 nF mellan AVcc och GND samt dessutom 100 nF mellan Aref och GND (kanske inte nädvändigt ännu innan jag börjat använda AD-omvandlaren). Tänkte att detta bör minska eventuellt rippel litegrann. Sen vet jag inte riktigt var på plattan det är bäst att placera kondensatorerna men jag körde på att om jag sprider ut det så filtreras störningarna bort på många ställen (fast om strömmarna går längre väg kanske de genererar mer störningar istället).
Senast redigerad av ronnylov 20 mars 2012, 10:19:09, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar