kortslutning på mc batteri..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jesse78

kortslutning på mc batteri..

Inlägg av jesse78 »

Jag har byggt en låda med ett mc-batteri och en strömbrytare för att ha ström med mig ute på fältet när jag flyger radiostyrda modeller. Idag gjorde jag det klantiga misstaget efter att jag laddat batteriet - att sätta plus på minus och sedan sätta på brytaren.. och *poff* så hade jag en rökfylld lägenhet :(

Har nu ett par frågor till er som kan det här :-)

1. Strömbrytaren och kablaget är det bara fnöske kvar av men är 12v torr-batteriet brukbart eller kan det vara skadat?

2. Hur vet jag var på strömbrytaren jag ska löda fast kablarna nästa gång - då det blev fel senast och "på" blev "av".

3. Finns det någon slags säkring jag kan använda som gör det omöjligt att kortsluta så jag slipper råka ut för det här missödet igen? :)

4. Är det någon fara att ha ett batteri av den här sorten i "lådan" uppladdat men med brytaren "av".
Och är det någon fara att ha det i arbetande läge i lådan?

Tack för hjälpen och ha nu en riktigt bra helg!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: kortslutning på mc batteri..

Inlägg av danei »

1. MC batteri brukar vara blybatteri. De är inte torra. Så vad du har vet jag inte. Men det borde nog ha klarat sig.
2. Man kollat databladet och/eller mäter.
3. Japp. köp en Hängsäkring.Det finns för flatstifts säkringar om man föredrar det. Sätt en säkring som är något högre än vad du max belastar den med.
4. Du ska aldrig ha ett blybatteri urladdat det tar det stryk av. Men om du har öppna poler så kan man ju tappa något över batteriet som kan orsaka kortslutning. Jag skulle inte påstå att det är ofarligt. Men om man hanterar det vettigt är det inte något att oroa sig för. Om man överladdar kan de ge en del knallgas, om man då får till en gnista kan det explodera. Men när man inte gör något med batteriet händer inte det.
xxargs

Inlägg av xxargs »

eller den här 35496 på biltema för flatsstiftsäkringar som är vanliga idag.

Det låter också som att du behöver köpa dig en multimeter för att ha lite koll på grejorna, dels för att kolla batteriladdningen på ditt batteri (efter minst en dygns vila oansluten och är spänningen under 12.6 Volt så måste den laddas för att inte sulfaticera, helst inom 24 timmar - batteriet tål heller inte att vara utsatta för spänning över 13.8 Volt i laddning någon längre tid - du har väl intelligent laddare som Ctek och gärna med MC-läge och motsvarande hoppas jag - med en gammal bondladdare med trafo och likriktarbrygga så är det lätt att köra sönder sådana här mindre batterier om man glömmer av dom i mer än halvdygn.)

Biltema hade en bra mindre tångamperemeter för rimligt pris som inte finns längre och vill man mäta ned till 10 mA DC i upplösning så finns egentligen bara 15288 för 649:- då 15287 för 449:- har bara ett område på strömtången till 400 Ampere och det blir då för grov upplösning (100 mA som lägsta siffra) och du kommer snart bli missnöjd med denna och den grova upplösningen, så 200:- extra här är mycket prisvärt för att få bättre användarnöjdhet.

Dom här mätarna har också multimeterläge av hyffsad bra kvalitet tex för att kolla spänningen på ditt batteri - strömtången är väldigt bekväm för att mäta strömmarna utan att öppna upp några kablar eller att det riskerar att det händer något - Obs en sladd i taget då det är bara summman av strömmarna i tångampermeterns gap som mäts, är det fram och tillbaka med två kablar i gapet och precis lika mycket ström i vardera riktning som en nätsladd så syns inget ström.

Prova att mät lite i din bil på strömmen från generator, laddningen till batteriet vid tomgång - du kommer att bli förvånad på hur mycket ström tex bilens ventialtionsfläkt drar vid fullvarv etc.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

2: Om det är just en strömbrytare så kan den bara kopplas på ett sätt. Om du vill byta plats på till/från så måste du vända på själva strömbrytaren.

Om det är en omkopplare så får man antingen läsa specar eller prova/mäta.
jesse78

Inlägg av jesse78 »

tusen tack för svaren, ni här på forumet är verkligen toppen!
slft

Inlägg av slft »

skaffa ett bly-gelbatteri på biltema det är en farlig miljö det vistas i
förmodligen använder du metanol som bränsle och det brinner med en nästan osynlig låga

//Ola
Skriv svar