söker ett bygge jag sett på nätet
-
-=Fullmoon=-
söker ett bygge jag sett på nätet
Tja.
För ett par år sedan såg jag en film alt en bygglogg där en person gjorde en manik som han satte över en vanlig växelspak på en bil och fick således bara uppåt eller nerdåt spakandes för att växla och inte behövs dra den åt sidan mm. Någon som har sett detta?
Skulle gärna vilja se detta igen alt ritningar.
För ett par år sedan såg jag en film alt en bygglogg där en person gjorde en manik som han satte över en vanlig växelspak på en bil och fick således bara uppåt eller nerdåt spakandes för att växla och inte behövs dra den åt sidan mm. Någon som har sett detta?
Skulle gärna vilja se detta igen alt ritningar.
-
-=Fullmoon=-
Re: söker ett bygge jag sett på nätet
Finns ett svenskt kit att köpa till nån volvolåda, minns inte riktigt var det varförnåge men det var nog lite länkage och nån gavel till lådan men det låter inte riktigt som det du söker.
Du tänker på typ detta?
http://www.dahlbackracing.se -> övriga delar -> växellåda
http://www.dahlbackracing.se -> övriga delar -> växellåda
inte den jag tänkte på men den här kanske kan vara nått,
http://s166.photobucket.com/albums/u107 ... ventiellt/
http://s166.photobucket.com/albums/u107 ... ventiellt/
-
-=Fullmoon=-
Inte redigt men ni börjar komma på rätt spår.
Jag har för mig det var en bygglogg där en person skar ut massa delar ur en cnc och även ett filmklipp på youtube eller vimeo där det bara var att växla upp eller ner som sagt. Jag tror man behövde koppla dock.
Ja Funktionen är den samma som original fast att man inte behöver dra spaken upp/ner/sidan för att komma till nästa utan det skötte länkaget av sig sjävl då tryckte man ett steg upp så kom ettan i. tryckte man en gång till så hamnade 2an i. osv. skulle man gå neråt så hoppade man ner en växel som sagt.
Det var byggt så att man inte kunde gå från tex 3an till 5an då 'labyrinten' i länkaget inte tillät det.
EDIT: Uttis det där är inte alls långt ifrån faktiskt när jag tittar närmare på det.
Jag har för mig det var en bygglogg där en person skar ut massa delar ur en cnc och även ett filmklipp på youtube eller vimeo där det bara var att växla upp eller ner som sagt. Jag tror man behövde koppla dock.
Ja Funktionen är den samma som original fast att man inte behöver dra spaken upp/ner/sidan för att komma till nästa utan det skötte länkaget av sig sjävl då tryckte man ett steg upp så kom ettan i. tryckte man en gång till så hamnade 2an i. osv. skulle man gå neråt så hoppade man ner en växel som sagt.
Det var byggt så att man inte kunde gå från tex 3an till 5an då 'labyrinten' i länkaget inte tillät det.
EDIT: Uttis det där är inte alls långt ifrån faktiskt när jag tittar närmare på det.
-
Rolf Zetterberg
Med Hurst Vertigal Gate t.ex. växlar man genom att föra spaken framåt och bakåt, ettan framåt, tvåan bakåt, trean framåt o.s.v.
Den har även en separat spak för backväxeln.
Det är nog inte riktigt det som du är efter kanske.
Men man behöver inte att stega sig genom alla växlar för att växla upp eller ner om man inte vill.
http://www.ebay.com/itm/HURST-V-GATE-2- ... 0744009046
M.V.H.
Eugene
Den har även en separat spak för backväxeln.
Det är nog inte riktigt det som du är efter kanske.
Men man behöver inte att stega sig genom alla växlar för att växla upp eller ner om man inte vill.
http://www.ebay.com/itm/HURST-V-GATE-2- ... 0744009046
M.V.H.
Eugene
- prototypen
Med en PIC processor, några tryckluftscylindrar och gränslägen så fixar du detta.
När du trycker på knappen så slås tändningen av en cylinder trampar i kopplingen sedan får fyra cylindrar dra i rätt växel och när gränslägena har kvitterat att växeln ligger i så släpps kopplingen och tändningen slås på.
Det är väl ungefär som lastbilslådorna fungerar om man nu inte gjort en nykonstruktion.
Protte
När du trycker på knappen så slås tändningen av en cylinder trampar i kopplingen sedan får fyra cylindrar dra i rätt växel och när gränslägena har kvitterat att växeln ligger i så släpps kopplingen och tändningen slås på.
Det är väl ungefär som lastbilslådorna fungerar om man nu inte gjort en nykonstruktion.
Protte
-
-=Fullmoon=-
Eugene Nja inte det jag eftersöker. Vill stega mig igenom växlarna. Frammåt ska vara växel upp och bakåt ska vara växel ner! För att hoppa över en växel så är de ju bara hålla in kopplingen lite längre och dutta till två gånger istället.
Prototypen Haha
Prototypen Haha
Framåt ska vara växla ner och bakåt upp. De är bara personbilstillverkarna som fått allt om bakfoten!
- prototypen
-=Fullmoon=- skrev:
Prototypen Haha
Fullmoon Haha
Hur skulle man göra annars med en vanlig växellåda.
Sätt i en motorcykellåd så är problemet löst.
Ska du fixa det mekaniskt? Varannan gång du drar spaken bakåt så ska rörelsen till lådan gå framåt och nästa bakåt och vid vissa ryck ska göra en sidorörelse.
Vill du lätta på konstruktionen så plocka bort spakmekanismen och sätt luftcylindrar direkt på växelförarna, går visserligen åt 6 cylindrar men blir snabbare.
Någon kanske har sett hur Citroën och Mercedes har löst sina växlingsrobotar.
Prutte
- prototypen
Finns säkert många lösningar på växellådor.
Såg ett program om dragracing och där startade de med spaken framåt för ettan ryckte bakåt för tvåan och sedan framåt för trean, allt över på en sju åtta sekunder.
Där fanns inte tid för något ryckande åt samma håll men en 740 är ju lite slöare.
Var och tittade på en "riktig" dragster och den fick man att stå still på startlinjen genom att peta i både ettan och backen i automatlådan, sedan 8000 varv på motorn (stackars konverter) och så släpper man backen.
Protte
Såg ett program om dragracing och där startade de med spaken framåt för ettan ryckte bakåt för tvåan och sedan framåt för trean, allt över på en sju åtta sekunder.
Där fanns inte tid för något ryckande åt samma håll men en 740 är ju lite slöare.
Var och tittade på en "riktig" dragster och den fick man att stå still på startlinjen genom att peta i både ettan och backen i automatlådan, sedan 8000 varv på motorn (stackars konverter) och så släpper man backen.
Protte
-
-=Fullmoon=-
Jaja ni kan sluta med pajkastningen va?
Nu råkar det faktiskt handla om en Mitsubishi som det var planer om. men än en gång så kommer jag på varför jag tycker mer och mer illa om detta forum.
Nu råkar det faktiskt handla om en Mitsubishi som det var planer om. men än en gång så kommer jag på varför jag tycker mer och mer illa om detta forum.
- prototypen
Men vad är det du är ute efter, var det en helmekanisk lösning?
Varför jag skrev Volvo var för att det figurerat
Volvo runt dig tidigare.
Mitsubishi är framhjulsdriven, då torde växellådan sitta framför dina fötter. En axel in och en axel ut, ingen bottenstock. Då finns möjligheten att det finns dragkilslåda att skaffa. Annars är man kvar i problemet att det sitter en 3-4 växelförare.
Har du plockat isär lådan så du har sett hur det ser ut?
Bild på länkaget.
Varför blir du sur när jag presenterar en lösning som jag visserligen inte sett på nätet men väl i NyTeknik.
Jag tycker vi har ganska högt i tak på forumet men det kanske är som en polis uttrycke sig i "Veckans brott" det är högt i tak om man ligger ned.
Protte
Varför jag skrev Volvo var för att det figurerat
Volvo runt dig tidigare.
Mitsubishi är framhjulsdriven, då torde växellådan sitta framför dina fötter. En axel in och en axel ut, ingen bottenstock. Då finns möjligheten att det finns dragkilslåda att skaffa. Annars är man kvar i problemet att det sitter en 3-4 växelförare.
Har du plockat isär lådan så du har sett hur det ser ut?
Bild på länkaget.
Varför blir du sur när jag presenterar en lösning som jag visserligen inte sett på nätet men väl i NyTeknik.
Jag tycker vi har ganska högt i tak på forumet men det kanske är som en polis uttrycke sig i "Veckans brott" det är högt i tak om man ligger ned.
Protte