Råd och hjälp ang: Bygge av trådlös "krets/strömbrytare"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Revolve

Råd och hjälp ang: Bygge av trådlös "krets/strömbrytare"

Inlägg av Revolve »

OBS! Ny följdfråga längre ner på inlägg nr 7.
Hej!

Jag är en amatör när det kommer till elektronik så jag skulle väldigt gärna vilja ha lite hjälp av er lite mer pålästa.

Jag jobbar med mitt examensarbete och behöver bygga en trådlös strömbrytare. Tanken är att jag skall kunna ha en sändare som sänder en signal
till en krets med en mottagare. När signalen är mottagen så skall kretsen slutas. Modulen med kretsen skall alltså agera som en strömbrytare. Tanken är att modulen skall vara placerad mellan ett batteri och en komponent och jag vill inte att komponenten får ström förän modulen mottagit sin signal.

Finns det några tips på hur jag går tillväga för att bygga en sådan "modul"? Alla tips och råd tas tacksamt emot.

Mvh
Senast redigerad av Revolve 6 mars 2012, 21:52:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Re: Råd och hjälp ang: Bygge av trådlös "krets/strömbrytare"

Inlägg av calmar »

Enklast är väl att köpa en färdig byggsats, t ex http://www.electrokit.com/fjarrstyrning-rf-2kan.45090 + http://www.electrokit.com/fjarrkontroll-sandare-8kan-rf.45091.
Annars snickra ihop en liten krets som använder färdiga radiomoduler för något av ISM-banden.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Köpa en trådlös ringklocka är väl ett annat alternativ.
Revolve

Inlägg av Revolve »

Tack för tipsen.

Jag försöker nog med den trådlösa ringklockan eftersom examensarbetet snart skall presenteras och tid inte finns till annan lösning.
Bygger mig någon basic prototyp för att framföra önskad funktion.

När tid finns senare så skall jag försöka mig på att bygga en egen krets.

Det bör väl inte vara något problem med att koppla på något imellan dvs det är antar jag bara att koppla bort själva "ljudmodulen" och ersätta den med min komponent?
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Trådlös strömbrytare finns färdig för några hundringar.Har både on och off-funktion via ett relä.
Revolve

Inlägg av Revolve »

Funkar dessa med ex ett litet 12v batteri (som bla finns i radiostyrda bilar) ?
Revolve

Inlägg av Revolve »

Gick och köpte mig en trådlös ringklocka och bytte ut högtalaren som satt på klockan mot min lilla elmotor sedan kopplade jag ihop batteri med ringklockans ström matning, so far so good.

Det som händer nu är att jag inte kan styra bilen utan när jag håller styrspaken intryckt mot höger och samtidigt klickar på fjärrkontrollen till ringklockan så spelar hela bilen ringmelodin :lol: Detta vill givetvis jag inte utan jag vill att styrningen skall fungera när denna knapp är intryckt.

Har även en video: http://imageshack.us/photo/my-images/836/72l.mp4/

Antar att det är kretskortet som skickar impulserna som gör att det spelas en melodi?
Hur löser jag detta?

PS. Känner mig jävligt korkad då jag läst ett par kurser i el lära och borde kunna lösa detta men det var ju för ett par år sedan :)
Horatius

Inlägg av Horatius »

Tack för dagens bästa skratt!
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Det kan nog bli lite svårt att ""plocka" ut signalen som du vill ha som på/av till ditt projekt. Problemet är att det finns chips m.m. som är integrerade. Hade satsat på en renodlad radiomodul för ändamålet. Då hade det inte varit några problem. Att din motor agerar högtalare beror på att du skickar melodin från chippet direkt in motorn;-)
Användarvisningsbild
el34

Inlägg av el34 »

Såg just att du redan nämnt melodi in i motor:$

Ps. Cool högtalare om inte annat;-)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Man kan nog påstå att både kravspecen och rådet var grovt förenklade!

Frågan är om tid finns att bygga ut ringklockan till att ge den funktion du vill ha. Om det ens är möjligt. Spelar ringklockan en lång melodi går det ju inte att stänga av förrän melodin har tagit slut. Är det en dingdong typ går det fortare att kunna skicka en ny sekvens som då stänger av. Ska du bygga vidare på ringklockan behöver du:
Likrikta signalen som gick till högtalaren, koppla in ett RC-nät därefter, sedan en transistor som ger signal till en T-vippa. T-vippan styr sedan din strömbrytare. Lite resistorer behövs som anpassning mellan de olika delarna.

Alternativet blir att köpa en helt färdig funktion med trådlös strömbrytare!
Skriv svar