Nu vill jag få in det hela i en plastlåda på ca 6x4x2cm (kan tänka mig lite större om mottagningen blir bättre). Kollade runt lite på farnell och hittade inga enkla chip (få kringkomponenter, fast frekvens) för 433.92MHz och kom fram till att jag lika gärna kan köra med en färdig modul så slipper jag krångel.
Jag vill gärna ha antennen inuti lådan, men överlever om det blir mkt bättre om den sticker ut ur lådan. Jag testade att rulla min (isolerade) kopplingstråd men då slutade det fungera (att böja den en gång på mitten gick bra). Gör jag fel? Jag har fått för mig att bara längden på antennen är viktig (+ lite trimning av den), men jag kanske är ute och snurrar. Skulle det gå bättre med en pcb-antenn eller något i stil med denna http://se.farnell.com/pulse-engineering ... dp/1900066 ? Den har -2.9dBi maxförstärkning (ser ut att vara ganska jämn runt om i plottarna, men ser inte vilka värden det är i dem). Vad får man ung. med ~17cm eller ~36cm koppartråd?
Kan det bli några problem om jag inte fäster antennen direkt på modulen och istället löder fast båda i kretskortet precis bredvid varandra? Kan det bli problem med att jordplanen blir för litet på ca 6x4cm?
Det blev många frågor