Jag har börjat hålla på med microcontrollers, hårdvarubyggnad etc och tänkte att jag skulle börja lite enkelt med en AVR Pocket programmerare och en ATmega328P men jag har bara haft problem att få dem att kommunicera ordentligt, den ger bara error
Kod: Markera allt
rc = -1

(Jag kör med AVRDUDE)
- Fick mitt chip och min programmerare
- Installerade programmeraren Win7 x64 med den nya libusb från SourceForge
- Satte upp min breadboard
- 24 timmar frustration av att det inte funkade
- Tog ut min multimeter och kontrollerade varenda anslutning för 1000:e gången men den här gången också anslutningar hela vägen tillbaka från AVR Pocket Programmer och märkte att kabeln hade ett fel på MOSI linan.
- Fixa det problemet
- 24 timmar för att försöka igen och lyckades få några responses och och fuse reads men det var sporadiskt i bästa fall
- Googlade som en dåre och fann att några där lyckats lösa detta med hjälp av en ext. kristall 16MHz hade jag bara en 20 MHz men försökte ändå.
- Fick det att funka lite bättre men inte stabilt
- Här kanske jag råka copy/pasta ett lock bit kommando * oups!*
- Nu gillar den inte mig alls längre och ger mig aldrig en signatur response och inte heller svars byten
för det första finns det något sätt att kontrollera om jag brände lock biten? om jag tvingar AVRDUDE att ignorera första svaret och sedan gå in i terminalen kan jag få en respons på
skicka 0xac 0x53 0x00 0x00
0xac 0x53 0x00 0x00
0xXX 0xXX 0x53 0xXX
För det andra, ser detta rätt ut, jag har läst och kollat guider, datablad och grejer om och om igen men vill ändå gärna att någon säger att det är rätt

Ganska själv förklarande tror jag? Anslutningar är 100% och ingen blödning till andra stift. (5V ut totalt är 190 Ohm inte bara att pin)

Motståndet är ett 55k Ohm för RESET pull up vad som anges i databladet (30-60k Ohm) samt används av ett fåtal jag sett på nätet när jag letat efter ledtrådar till hur man får det att fungera, det kristall är inte ansluten just nu, försökt både med och utan den. Också försökt med extern pull up på I / O-stift (datablad, säger 20-50k Ohm).

AVR Pocket Programmer ansluten.

CHIP PINS REF.
Observera att jag bara just har kommit igång och anslutningarna är jag inte 100% säker på att allt stämmer, så om du ser något som kan vara fel låt mig veta. Har även beställt en ATmega328 (inte picopowered men annars samma chip som jag förstått det ?) så jag om jag kan se till att varje anslutning är korrekt så skulle jag kunna se om det finns ett problem med detta chip eller * Knock on wood * programmeraren och annars så vore det nice att börja göra annat än bara koppla.
All hjälp uppskattas, jag har varit och grävt i AVRDUDE källkoden för att identifiera problemet och problemet ligger i att chipet ger mig som sagt 53 tbax men på fel byte plats, AVR ska göra echo på skickade byte nr 2 som response på byte nummer 3 men som ni ser ovan så gör min fel

Bör också tillläga att jag har försökt med "brute force" genom att en gång varje sekund skicka init kommandot med random -B (1-250) hela natten att försöka få en reponse men ingenting, försökte med både Win7, Ubuntu både 32 och 64bit WinAVR och Ubuntu repor samt som byggt från source code 5,11 samt prövat olika saker i koden.
En annan sak, jag verkar få ut data från chipet så det verkar inte helt dött men vet inte om det är random eller AVR pocket programmer eller faktiskt chipet som svarar? går det att felsöka AVR pocket programmer?