Oj, vad många intressanta förslag som kommit upp.
Nu kommer det antagligen att dröja igen, innan jag får tid att börja med själva AVR-delen i projektet, men om det fungerar så bra i verkligheten med mina enkla filter jag testade ovan så kanske de duger. Annars får jag läsa vidare på de förslag som jag fått här.
FFT? Det visar ju staplar, men menar du då att det ska gå att omvandla tillbaks till "wave" igen? Undrar hur det kan yttra sig med de extremt låga frekvenser som är inblandade... Svårt att göra vettigt FFT på 0.1 Hz i realtid?
digitalt lågpassfilter - "hög grad"
Re: digitalt lågpassfilter - "hög grad"
Du gör en fouriertransform och sen transformerar man tillbaka... Används vid många typer av filtrering även bildbehandling osv.
Det går alldeles utmärkt att köra en FFT i realtid i en AVR. Jag har gjort det men man måste komma på en smart lösning som använder fixpoint multiplikation annars hinner den inte med. Jag hittade en butterfly algoritm för många år sedan som jag implementerat.Svårt att göra vettigt FFT på 0.1 Hz i realtid?
Jag kanske inte riktigt förstått problemet tolkade det som
Beroende på hur många samples du använder i din FFT och vilken frekvens du sampla med så kommer varje stapel (R och I del) motsvara fas och amplitud för en frekven inom ett givet spann.
Sjäv har jag jobbat med en FFT algoritm (där man inte omvandlade tillbaka) som körde på en 8bit pic-16 (16Mhz) som lyckades göra 8st FFT beräkningar / sekund med på block om 64 sampel. (8*64 = 512 samples/sek) Den processorn hade tyvär ingen hw-multiplikator vilket gjorde att det blev ganska slött. Misstänker att om du har en modärnare arkitektur och kör högre frekvens så kommer det vara fullt möjligt.
Om det nu var så att du skulle beräkna en FFT på en EKG kurva skulle man kanske kunna försöka hitta en "triggpunkt" på insignalen, börja sampla öven ett hjärtslag och därefter göra sin FFT och titta på hur signalen ser ut. Då kan du ganska lätt dels få bort 50hz brum, och dels kan man titta på amplituder på andra frekvenser som kan vara intressanta som t.ex signalen som till höger och vänster kammare som är något förskjutna i förhållande till varandra.
Men somsagt, jag är inte instatt i vad du egentligen ska göra, FFT kanske inte är rätt väg.
frågan är vilken information du är intresserad av. Är det en EKG signal du ska sampla? isf Vad är det i signalen som du är intresserad av? amplitud? kurvform? Vad är det för signal som är intressant som har en periodtid på 10sek(0.1Hz)?Vad jag vill ha bort är ju egentligen bruset och 50 Hz brummet. De snabba transienterna vill jag ha kvar.
Beroende på hur många samples du använder i din FFT och vilken frekvens du sampla med så kommer varje stapel (R och I del) motsvara fas och amplitud för en frekven inom ett givet spann.
Sjäv har jag jobbat med en FFT algoritm (där man inte omvandlade tillbaka) som körde på en 8bit pic-16 (16Mhz) som lyckades göra 8st FFT beräkningar / sekund med på block om 64 sampel. (8*64 = 512 samples/sek) Den processorn hade tyvär ingen hw-multiplikator vilket gjorde att det blev ganska slött. Misstänker att om du har en modärnare arkitektur och kör högre frekvens så kommer det vara fullt möjligt.
Om det nu var så att du skulle beräkna en FFT på en EKG kurva skulle man kanske kunna försöka hitta en "triggpunkt" på insignalen, börja sampla öven ett hjärtslag och därefter göra sin FFT och titta på hur signalen ser ut. Då kan du ganska lätt dels få bort 50hz brum, och dels kan man titta på amplituder på andra frekvenser som kan vara intressanta som t.ex signalen som till höger och vänster kammare som är något förskjutna i förhållande till varandra.
Men somsagt, jag är inte instatt i vad du egentligen ska göra, FFT kanske inte är rätt väg.
Den länkade ju jag till tidigare i tråden.4kTRB skrev:Hittade en sida med ett interaktivt program som genererar C-kod
utifrån vald filtertyp och inknappade övriga data.
Det man främst brukar vara intresserad av är tiden mellan de olika delarna, men även kurvformen för delar av kurvan.dangraf skrev: isf Vad är det i signalen som du är intresserad av? amplitud? kurvform?
http://www.tveatch.org/ekgs/pqrst.html