hp3852a gpib programmering
hp3852a gpib programmering
Några tips?
Jag kan sätta instrumentet i lyssnaläge och prataläge, men i lyssnaläge får jag den inte att ta kommandon. Har testat med DISPLAY och BEEP. I Prataläge matar den ut en ström av data, men bara samma tecken. Några förslag?
Jag kan sätta instrumentet i lyssnaläge och prataläge, men i lyssnaläge får jag den inte att ta kommandon. Har testat med DISPLAY och BEEP. I Prataläge matar den ut en ström av data, men bara samma tecken. Några förslag?
Re: hp3852a gpib programmering
Är det den som X-il sålde?
Du får nog ge lite mer info. Är det ett NI GPIB-kort eller HPs?
Har du över huvud taget lyckats skicka något över GPIB till den?
Jag brukar göra något ännu änklare typ skicka ett "reset". Det kan du göra på GPIB-ivå men förmodligen också i mjukvaran.
Du får nog ge lite mer info. Är det ett NI GPIB-kort eller HPs?
Har du över huvud taget lyckats skicka något över GPIB till den?
Jag brukar göra något ännu änklare typ skicka ett "reset". Det kan du göra på GPIB-ivå men förmodligen också i mjukvaran.
Det lär vara den jag sålde ja, Anders hämtade den i lördags. Värt att nämna är väl att jag själv inte provat GPIB, men alla självtester gick igenom och att programmera lite lätt på frontpanelen verkade funka med det superlätta exemplet jag testade.
Jag har använt NI:s kort ganska mycket men det var något år sedan sist men ska nog kunna hjälpa till.
Skriver du mjukvaran själv? Språk? Hur är GPIB-kortet konfigurerat? Det finns rätt många parametrar.
Jag har en liknande spektrumanalysator men Advantest R9211. Den har en GPIB-port som bara var avsedd för att ansluta en plotter.
Så det enda man kan göra med det instrumentet över GPIB, om jag minns rätt, är att sätta den på talk, ansluta en plotter (eller PC), och sätta den som listener och trycka på Print dump knappen på analysatorn så kommer det skärmdumpdata över GPIBn.
Skriver du mjukvaran själv? Språk? Hur är GPIB-kortet konfigurerat? Det finns rätt många parametrar.
Jag har en liknande spektrumanalysator men Advantest R9211. Den har en GPIB-port som bara var avsedd för att ansluta en plotter.
Så det enda man kan göra med det instrumentet över GPIB, om jag minns rätt, är att sätta den på talk, ansluta en plotter (eller PC), och sätta den som listener och trycka på Print dump knappen på analysatorn så kommer det skärmdumpdata över GPIBn.
Aha, men det ändrar egentligen inte GPIBkommunikationen, även om den kan bli lite krångligare..
Jag vet att jag läste i manualerna om HPIB och det fanns även hundratals exempel på kod till HPs datorer (HP9000?) i nån basicdialekt om jag inte är helt ute och cyklar... Rätta mig om jag har fel Anders. Det är kanske ett bra test också att se om man kan få något sånt att fungera (svårt om man inte har HP9000 dock...)
Verkar vara ngt skumt med min USB-GPIB adapter. Sända går bra, ta emot inte alls...
Har du använt den förut med något annat instrument? GPIB är inte bara att plugga in ock köra, det finns en massa konfiguration / inställningar som måste vara rätt, både på PC:n och instrumentet. Posta lite mer info så kan jag försöka guida.....
Javisst har jag det. Har använt den mot min HP DMM och frekvensräknare, men det funkar inte där heller längre.. Får väl börja felsöka.
Jag har annars en HP Apollo 9000 (minns inte exakt vilken modell, /412 ? mycket osäker) ståendes och skräpar 

Du har inte ändrat inställningarna för EIO, EOS, SRQ, RQS i drivern på PC:n?
Nej, men det var löskontakt... Den PIC pinne som hanterade NRFD hade inte kontakt med bussen (längre). Nu tar den emot data igen. Dock är det ngt skumt med sända, men jag jobbar på det.
Problemet var helt enkelt det att jag inte rört den på 2 år... Med många instrument måste man explicit sätta REMOTE då man adresserar instrumentet. Om man gör det så fungerar det bättre, så nu piper den då jag sänder "beep" till den 
Min GPIB-adapter finns annars här:
http://www.dalton.ax/gpib
Det största problemet med all HP's GPIB kod är att den är skriven för deras hårdvara och således gömmer en hel del av detaljerna. För att sätta min HP DMM att mäta ACV, där instrumentet har adress 22 och kommandot är F2, sänder jag:
6<SPC><CR><LF>
2<SPC>?U6<ETX><SPC><SPC>F2<CR><LF>

Min GPIB-adapter finns annars här:
http://www.dalton.ax/gpib
Det största problemet med all HP's GPIB kod är att den är skriven för deras hårdvara och således gömmer en hel del av detaljerna. För att sätta min HP DMM att mäta ACV, där instrumentet har adress 22 och kommandot är F2, sänder jag:
6<SPC><CR><LF>
2<SPC>?U6<ETX><SPC><SPC>F2<CR><LF>
Kul att höra att det börjar fungera! Lite bilder på testuppställning och vad som ska loggas kanske?