Hej!
Jag försöker reda ut kabel och kontakttrassel på jobbet men får ingen riktig ordning på det.
Vi har ett antal magnetroner för sputtring som drivs antingen med vanliga DC-aggregat eller med RF-aggregat.
DC-aggregaten har UHF-kontakt och magnetronerna har Typ N.
Så långt allt väl, en enkel UHF till Typ N-kabel löser den biten.
RF-aggregaten däremot är bestyckade med kontakt typ HN och kabel med HN i båda ändar.
Eftersom man behöver kunna flytta RF-aggregatet mellan magnetronerna har det konstruerats adapters mellan N och HN som löser den biten.
Vi håller nu på med ett nytt system och behöver lite nya kablar. Vi upptäckte att HN-kontakter är både relativt sällsynta och ohemult dyra.
DC-aggregaten jobbar med startspänning 1,3kV och arbetsspänning runt några hundra volt. Effekten ligger runt 50-300W.
RF-aggregatet jobbar i MHz-området och kan också leverera några hundra watt.
Jag undrar:
- Vad är anledningen till HN på RF-aggregaten och N/UHF på DC-aggregaten? Personsäkerhet? Skärmning?
- Är det överhuvudtaget smart att ha hemmabyggda övergångar mellan HN och N på en RF-matning som denna?
- Vore det bättre att byta ut alla kontakter i magnetronänden till HN eller är dessa dyra tingestar onödiga? Byta allt till N istället?
Bonusfråga: Vi har fått ett nytt DC-aggregat med SHV-kontakt. Hur gör man egentligen om den till en N alt. HN på bästa sätt?
Kontakter: UHF vs. N vs. HN
-
Anders Olsson
Re: Kontakter: UHF vs. N vs. HN
Jag kan nog ej svara på frågan. Men undrar, till vilken maskin är kablarna till?
magnetroner - radar mikrovågsung eller vad??
Ett youtube klipp:
(som bevisar att is kan brinna)
magnetroner - radar mikrovågsung eller vad??
Ett youtube klipp:
(som bevisar att is kan brinna)
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Efter litet googling har jag lärt mig att HN är högspänningstålig N. Jag gissar att man inte satt HN bara för skojs skull utan för att skydda mot överslag. Möjligtvis är skyddsbehovet bara till för felfall som missanpassning eller kabelbrott, men _jag_ skulle inte chansat just där. Å andra sidan är några hundra W på HF inga som helst problem för en vanlig N-kontakt, så det _kan_ ju också vara att de satt dem där för att förhindra felkoppling.
UHF som DC-kontakt på en pryl med 1.3 kV startspänning känns bara korkat med tanke på hur dålig den kontakten är med avseende på beröringsskydd på både hona och hane, men det är ju inte ert fel. Beträffande N-kontakten i andra ändan ser jag ingen omedelbar anledning till den annat än att den tål spänningen och att koaxen som den sitter på också gör det.
Elfas MHV-kontakter sägs vara "användbara upp till 3 kV och 2 GHz" och borde funka fint för spänningsmatningen, eller är strömmen för hög för dem?
Skall allt byggas om hade jag funderat på att köra N-don för HF och något passande högspänningskontaktdon för strömförsörjningen. Wikipedia säger att MHV normalt klarar upp till 3 A och SHV upp till 5 A.
Göra om SHV till N/HN? Hur menar du? En adapterkabel är väl bara att bygga ihop, men åtminstone med N-kontaktdon tillkommer beröringsskyddsproblematiken och spänningståligheten.
Edit: Oavsett vad så se till att köpa _bra_ kontaktdon och inte de där förnicklade kinakopiorna.
UHF som DC-kontakt på en pryl med 1.3 kV startspänning känns bara korkat med tanke på hur dålig den kontakten är med avseende på beröringsskydd på både hona och hane, men det är ju inte ert fel. Beträffande N-kontakten i andra ändan ser jag ingen omedelbar anledning till den annat än att den tål spänningen och att koaxen som den sitter på också gör det.
Elfas MHV-kontakter sägs vara "användbara upp till 3 kV och 2 GHz" och borde funka fint för spänningsmatningen, eller är strömmen för hög för dem?
Skall allt byggas om hade jag funderat på att köra N-don för HF och något passande högspänningskontaktdon för strömförsörjningen. Wikipedia säger att MHV normalt klarar upp till 3 A och SHV upp till 5 A.
Göra om SHV till N/HN? Hur menar du? En adapterkabel är väl bara att bygga ihop, men åtminstone med N-kontaktdon tillkommer beröringsskyddsproblematiken och spänningståligheten.
Edit: Oavsett vad så se till att köpa _bra_ kontaktdon och inte de där förnicklade kinakopiorna.
-
Anders Olsson
Hej!
Det blev ännu lite rörigare idag då jag insåg att ett av systemen har HN och ett annat har N på magnetronerna.
Diskuterade lite med folk på jobbet och det verkar som att RF-aggregaten potentiellt kan ge högre spänning än DC-aggregaten.
Kan vara ett motiv till kontaktvalet (fast det hjälper ju föga när man har adapter och typ N på magnetronerna).
Bortsett från spänningstålighet kan vi inte se någon anledning till kontaktvalet.
SHV-kabeln är mycket tunnare än den kabel som normalt används till HN, N och UHF.
Att hitta en HN-kontakt anpassad för så tunn kabel verkar komplicerat. Får kanske bli någon speciallösning.
Det blev ännu lite rörigare idag då jag insåg att ett av systemen har HN och ett annat har N på magnetronerna.
Diskuterade lite med folk på jobbet och det verkar som att RF-aggregaten potentiellt kan ge högre spänning än DC-aggregaten.
Kan vara ett motiv till kontaktvalet (fast det hjälper ju föga när man har adapter och typ N på magnetronerna).
Bortsett från spänningstålighet kan vi inte se någon anledning till kontaktvalet.
SHV-kabeln är mycket tunnare än den kabel som normalt används till HN, N och UHF.
Att hitta en HN-kontakt anpassad för så tunn kabel verkar komplicerat. Får kanske bli någon speciallösning.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Heh, det låter som om det är hög tid att röja upp i kontaktdonssnårskogen 
Det är säkerligen riktigt att HF-slutstegen kan ge ordentligt höga spänningar vid missanpassning. Vid 1:1-anpassning bör det inte vara mer än 100--200 V över HF-kontakterna, men spänningen kan förstås sticka iväg rätt ordentligt om det vill sig illa. Dock tycker jag att N-kontakter borde räcka till och bli över vid alla normala driftsfall i ett-par-hundra-watt-klassen.
>SHV-kabeln är mycket tunnare än den kabel som normalt används till HN, N och UHF.
N-kontakter finns ju för RG58, eller sitter det ännu tunnare kabel i SHV-kontakten?
Ytterligare en fundering kring valet av HN på DC-kraggarna: det kan ju finnas externa elsäkerhetskrav som gör att det inte är tillåtet att montera annat än HN/MHV/motsvarande på den typen av aggregat.
Det är säkerligen riktigt att HF-slutstegen kan ge ordentligt höga spänningar vid missanpassning. Vid 1:1-anpassning bör det inte vara mer än 100--200 V över HF-kontakterna, men spänningen kan förstås sticka iväg rätt ordentligt om det vill sig illa. Dock tycker jag att N-kontakter borde räcka till och bli över vid alla normala driftsfall i ett-par-hundra-watt-klassen.
>SHV-kabeln är mycket tunnare än den kabel som normalt används till HN, N och UHF.
N-kontakter finns ju för RG58, eller sitter det ännu tunnare kabel i SHV-kontakten?
Ytterligare en fundering kring valet av HN på DC-kraggarna: det kan ju finnas externa elsäkerhetskrav som gör att det inte är tillåtet att montera annat än HN/MHV/motsvarande på den typen av aggregat.